مجید فرهادی گفت: در مجموع از اسفند سال گذشته تا انتهای اردیبهشت در دو بخش با اهمیت خیلی زیاد و اهمیت زیاد ۱۳۵ مورد ساختمان ناایمن پرخطر در مشهد شناسایی شده که برای برخورد قانونی و اصلاح به مراجع قضایی ارجاع شده اند.

پلاسکوها و متروپل‌های مشهد / ۱۳۵ متروپل در مشهد وجود دارد!

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، متروپل، ساختمانی مشابه کیلومترها آن طرف‌تر در جنوب کشور با آواری از بی مسئولیتی بر سر شهروندان آبادانی فرو ریخت.

ساختمانی که به گفته خبرنگاران محلی، بارها اخطارهای ایمنی دریافت کرده بود، اما در نهایت بخشی از آن به وسیله استاندار سابق خوزستان هم افتتاح شد، استانداری که حالا همزمان با ریزش آن و کشته و مجروح شدن شماری از هم وطنانمان می‌گوید «افتتاح کردم، تایید که نکردم» و در جایی دیگر هم می‌گوید «دستگاه‌های مسئول باید نظارت می‌کردند!» این همان نمایش و میدان فوتبالی است که مسئولان وقتی گرفتار می‌شوند و یک عده را هم گرفتار مدیریت خود می‌کنند، پاسکاری مسئولیت در آن آغاز می‌شود.

پلاسکوها و متروپل‌های مشهد

۳۰ تیر ۹۹ در گزارشی با عنوان ۱۲ پلاسکوی مشهد، براساس اعلام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد «سرای عزیز ا... اف واقع در کوچه عباس قلی خان، پاساژ فیروزه واقع در چهارراه شهدا، ۱۱ سرای هفده شهریور، بازار حضرتی واقع در خیابان شهید نواب صفوی، بازار مرکزی واقع در میدان شهدا، پاساژ مدرس واقع در خیابان چهارطبقه، بازار مولوی واقع در بولوار مصلی، پاساژ فردوسی واقع در چهارراه خسروی، بازار حکیم و مجتمع تجاری امینی واقع در ابتدای خیابان امام خمینی (ره)، بازار رضا (ع) واقع در میدان بیت المقدس و مجتمع زیست خاور واقع در میدان شریعتی، به عنوان مجتمع و بازارهای ناایمن معرفی شدند».

حالا، اما پس از حدود دو سال از انتشار این فهرست یک بار دیگر از مدیران آتش نشانی می‌پرسیم ساختمان‌های ناایمن مشهد چند مورد هستند و این ۱۲ ساختمان ناایمن تاکنون اقدامی برای رفع نواقص ایمنی خود انجام داده اند یا خیر که کافی نیا، معاون آتش نشانی مشهد در پاسخ به این سوال گفت: اسامی مراکز و اماکن معرفی شده محرمانه بوده و فقط باید به شورای شهر مشهد ارسال شود و فقط می‌توانم عدد بدهم.

سایه ۱۳۵ ساختمان ناایمن بر سر مشهد

همچنین از مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد درباره وعده‌ای که نخستین روزهای حضورش در کسوت مدیریت این سازمان داده بود پرسیدیم که پس از سه ماه از انتصاب، کارگروه ویژه‌ای که برای سامان دهی ساختمان‌های ناایمن قراربود تشکیل بدهید چه شد؟ او گفت: براساس مصوبه شورای شهر مشهد برای ۳۰۰ ساختمان ناایمن مشهد بازدیدهای آتش نشانی در سه بخش با اهمیت خیلی زیاد، اهمیت زیاد و اهمیت متوسط تقسیم بندی شده است که در اسفند سال گذشته و فروردین و اردیبهشت امسال این کارگروه تشکیل شده و همکاران ما اقداماتی را انجام داده اند که طبق برنامه زمان بندی مشخص شده در شورا در حال انجام کار هستیم و از برنامه مشخص شده هم عقب نیستیم.

 مجید فرهادی گفت: در مجموع از اسفند سال گذشته تا انتهای اردیبهشت در دو بخش با اهمیت خیلی زیاد و اهمیت زیاد ۱۳۵ مورد ساختمان ناایمن پرخطر در مشهد شناسایی شده که برای برخورد قانونی و اصلاح به مراجع قضایی ارجاع شده اند.

او گفت: این ساختمان‌های با اهمیت خیلی زیاد که برای ما به دلیل تلفات جانی سنگین، از دست رفتن ثروت ملی و آلودگی زیست محیطی از حساسیت بالایی برخوردار است، شامل مراکز بهداشت و درمان، تاسیسات برقی، آبی، مخابرات، فرودگاه، راه آهن و پایانه، تاسیسات انتظامی، رادیو و تلویزیون، مساجد، مدارس، سالن‌های اجتماعات، تالارها، ورزشگاه ها، سالن‌های سینما و تئاتر، فروشگاه‌ها و پاساژهای بزرگ، پایانه مسافربری، موزه و کتابخانه دارای اسناد و مدارک ملی است.

۴ ساختمان در شرایط حاد

فرهادی گفت: از کل این تعداد، ۳۶ مورد با اهمیت خیلی زیاد بوده و ۹۹ مورد با اهمیت زیاد است که به مراجع قضایی معرفی شده اند و فهرست آن نیز به صورت محرمانه به شورای شهر مشهد ارسال شده است و از موارد فوق ۴ مورد در شرایط حاد قرار دارد و وضعیت مناسبی ندارد.

او گفت: در فروردین ۱۴۰۱ در مجموع ۱۴۴۵ مورد بازدید انجام شده است از این تعداد ۱۰۵ مورد اخطار صادر و ۱۰۵ مورد نیز به مراجع قضایی ارجاع شده، اما از همه این‌ها فقط یک مورد تشکیل پرونده داوطلبانه برای رفع نواقص انجام شده است و در اردیبهشت ماه نیز ۹۳۸ مورد بازدید صورت گرفته که ۲۵ مورد تشکیل پرونده بازدید، ۵۸ مورد اخطار و ۵۱ مورد ارجاع به مراجع قضایی انجام شده است.

فرهادی گفت: درخصوص برخی ساختمان‌ها که عمومیت بیشتری دارند مثل بازار یا برج‌ها و مراکز اقامتی منطقه ثامن کارهای لازم انجام شده و مشاوری برای تامین ایمنی محل گرفته و در حال اجرای موارد خواسته شده هستند.

ایمنی مردم محرمانگی نمی‌شناسد

از لحظات ابتدایی صبح دیروز تا دقایقی پیش از نگارش این گزارش مذاکرات ما با مدیر عامل آتش نشانی، معاون آتش نشانی، معاون شهردار و رئیس کمیسیون خدمات شهری برای انتشار نام و شناسایی این بمب‌های ساعتی به نتیجه نرسید و همگی از محرمانه بودن این فهرست سخن گفتند؛ فهرستی که امروز محرمانه است و وقتی ساختمان هایش روی سر مردم ریخت، بایگانی می‌شود و این سوال افکار عمومی که چرا ساختمانی که وضعیت نامناسب ایمنی داشته و ممکن است برای سلامت عمومی پرخطر باشد نباید به آنان معرفی شود تا حداقل از حضور غیر ضرور در آن مکان‌ها بپرهیزند، همچنان بی پاسخ و مثل آتشی زیر خاکستر باقی می‌ماند که از دستگاه قضایی انتظار می‌رود پیش از آن که بعدا نیاز به دستگیری متخلفان باشد همین حالا و پیش از حادثه، پیگیری موضوع در دستور کار قرار گیرد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید