۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
کد خبر: 55359813

کنار این تالاب دشتار قرار دارد که اهالی منطقه به آن عروس نیز می‌ گویند. دشتار در زبان بلوچی به دختران جوانی گفته می ‌شود که هنوز ازدواج نکرده ‌اند. دلیل این نامگذاری، زیبایی منطقه و درختان سرسبز آن است.

لیپار تالابی صورتی در چابهار

تالاب لیپار که به تالاب صورتی نیز معروف است، در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر در ساحل دریای عمان قرار دارد. این تالاب در تنگه و دره‌ ای صخره‌ای مشرف به کوه واقع شده است. در این تالاب، آب دریای عمان ایستا شده و منطقه‌ ای مناسب برای زندگی گیاهان و جانوران به وجود آورده است. جزر و مد قرمز چابهار از جمله دیدنی ‌های چابهار در ساحل دریای عمان است که تالاب صورتی در دره لیپار اوج زیبایی این پدیده در شهرستان چابهار محسوب میشود. جزر و مد سرخ یا صورتی رنگی که در این تالاب رخ می‌ دهد آن را از زیباترین دیدنی‌ های چابهار ساخته است. رنگ قرمز این تالاب محصول فعالیت پلانکتون ‌ها است.

لیپار تالابی صورتی در چابهار

تالاب لیپار از مناطق زیبا و طبیعی منطقه است که با چشم ‌اندازی زیبا در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین و در مسیر جاده ساحلی چابهار- گواتر قرار گرفته است. در این مسیر تنگه‌ ای صخره‌ ای مشرف به دره ‌ای سرسبز و زیبا قرار دارد که از بالای آن روستای لیپار در میان سبزه ‌زارها پیداست.

در میان دو کوه که فاصلة چندانی با هم ندارند، آب‌ بندی ایجاد شده که آبهای سرگردان اطراف را در خود جمع کرده و به آبگیری به طول ۱۴ کیلومتر تبدیل شده است. در این آبگیر انواع بوته ‌ها و درخچه‌ های «گز» و «چش» با چشم ‌اندازی زیبا، منطقه ‌ای بکر با اکوسیستم خاص را به وجود آورده است.

پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، حواصیل‌ های سفید و خاکستری، طاووسکن، باقرقره، تیهو، جیرفتی، عقاب دشتی، خوتکا و دلینجه زیبایی زایدالوصفی در منطقه به وجود آورده ‌اند.

لیپار تالابی صورتی در چابهار

جذر و مد قرمز در چابهار، از جمله دیدنی ‌های سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان است که باعث شگفتی بازدید کنندگان میشود. اوج زیبایی این پدیده در دره لیپار قابل مشاهده است، جایی که به آن تالاب صورتی می ‌گویند.

رویش گونه‌ های بلوط و گزنه در آب صحنه فوق ‌العاده زیبایی خلق کرده که نمونه آن در ایران کمتر دیده می ‌شود. وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است. علاوه بر این در این منطقه پنبه ‌های وحشی نیز می ‌روید که مورد استفاده اهالی و مردم منطقه قرار میگیرد.

کنار این تالاب دشتار قرار دارد که اهالی منطقه به آن عروس نیز می‌ گویند. دشتار در زبان بلوچی به دختران جوانی گفته می ‌شود که هنوز ازدواج نکرده ‌اند. دلیل این نامگذاری، زیبایی منطقه و درختان سرسبز آن است.

وجود پلانکتون ‌های گیاهی زیاد در منطقه (۹۰ درصد پلانکتون‌ های گیاهی در این حوزه یافت میشوند) و همچنین وفور مواد آلی و معدنی که از طریق رودخانه ‌ها و خورهای متصل به خلیج به این حوزه هدایت می‌ شوند، باعث افزایش زیاد تولید بیولوژیکی در بعضی از فصول سال میشود؛ به طوری که این عوامل به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌ های مونسون که از ویژگی ‌های منحصربه فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان است، موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانکتون ‌های گیاهی در ماه‌ های بعد از فصل مونسون (از اواسط خرداد تا اواسط شهریور) می‌ شود؛ این تعداد در آذرماه به حداکثر میزان خود می ‌رسد.

لیپار تالابی صورتی در چابهار

در ماه‌ های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر شاهد پدیده جزر و مد قرمز در منطقه خلیج گواتر هستیم که عامل اصلی به وجود آورنده گونه نوکتیلوکا میلیاروس بوده که در ماه‌ های بهمن، اسفند و فروردین تعداد آن به شدت افزایش می ‌یابد. فرآیند «رد تاید» یا «کشند قرمز» از جمله فرآیندهای بیولوژیکی در محیط‌ های آبی است که توسط پلانکتون‌ های گیاهی به وقوع می‌ پیوندد که نقش عمده ‌ای در زنجیره‌ های غذایی و انرژی در اکوسیستم‌ های آبی دارند.

طی بررسی ‌های به‌ عمل آمده در منطقه، تاکنون ۹۳ گونه پلانکتون گیاهی، ۳۱ گروه پلانکتون جانوری، ۶۴ گونه از انواع نرم ‌تنان، ۸۵ گونه انواع ماهی، ۲۴ گونه از سخت پوستان، ۱۴ گونه مایوبنتوز و ۴۶ گونه مختلف از جلبک ‌ها در آن شناسایی شده‌ اند.

تالاب لیپار افزون بر اینکه محیطی مطلوب برای زیست پرندگان آبزی و کنارآبزی است، یکی از سایتهای مهم گردشگری شهرستان چابهار و بزرگترین تالاب آب شیرین منطقه ساحلی استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌ رود. هر ساله گونه ‌های زیادی از پرندگان مهاجر زمستان گذران از مدارهای شمالی به سمت مدارهای جنوب حرکت می ‌کنند به نحوی که اکنون این سایت یکی از مناطق مهم زمستان گذرانی گونه حمایت شده و در حال انقراض اردک مرمری است.

لیپار تالابی صورتی در چابهار

امکانات رفاهی:

مجتمعی در این منطقه وجود دارد که مجهز به دو سالن ویژه اردو های دانش آموزی، فضای سبز، سرویس های بهداشتی، ۶ سوئیت، آلاچیق، سکوی ویژه رصد ستارگان و دیگر امکانات تفریحی و گردشگری است. این مجتمع در زمینی به مساحت ۷ هکتار در بین کوه‌های مریخی (مینیاتوری) مشرف به سواحل دریای عمان ساخته شده است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید