لفظ نوقه در گویش بادرودی که ریشه در پارسی پهلوی–اشکانی دارد به معنای نو است.این گرمابه چون در نزدیکی گرمابه کهنه قرار داشته از آن به عنوان حمام نوقه یاد می‌کنند.

آشنایی با نوقه حمامی که موزه مردم‌شناسی شده است

به گزارش سلام نو، موزه مردم شناسی بادرود در حمام نوقه این شهر دایر شده و در دو بخش شامل آثار تاریخی است. قدمت این حمام به دوره صفوی برمی گردد.  این بنا به شماره ۶۵۴۳ در هفتم مهر سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آشنایی با نوقه حمامی که موزه مردم‌شناسی شده است

یکی از آثار ارزشمند دوران صفویه، گرمابه نوقه بادرود است که در ابتدای کوی گلستان و چند متری میدان امام حسین(ع) واقع شده است.  این بنا مانند سایر گرمابه های قدیمی ایران دارای ۳ گنبد مدور به ارتفاع ۴ متر و نیز دارای رختکن، تون، خزینه و ۱۳ حوضچه کوچک و متصل به هم بوده که همزمان پر از آب می شده و دارای معماری خاصی است.

آشنایی با نوقه حمامی که موزه مردم‌شناسی شده است

این حمام در دوره صفوی با روش معماری زیبا و منحصر به فرد در ۴۰۰ سال پیش ساخته شده است. لفظ نوقه در گویش بادرودی که ریشه در پارسی پهلوی–اشکانی دارد به معنای نو است. این گرمابه چون در نزدیکی گرمابه کهنه قرار داشته از آن به عنوان حمام نوقه یاد می کنند. این بنا اوایل دوران قاجار توسط مرحوم ملاعلی اکبر که درحکم کدخدای آبادی محسوب می شده از زیر خاک شناسایی و با کمک مردم بازسازی و سالها از آن استفاده شد.

آشنایی با نوقه حمامی که موزه مردم‌شناسی شده است

در سال ۱۳۵۶ این حمام تخریب و جزئی از مسیر کوچه قرار گرفت ولی در سال ۱۳۷۹ مرمت شد. این حمام در حال حاضر به موزه مردم شناسی بادرود تبدیل شده است. این موزه شامل دو بخش است که در یک بخش آن تندیس ها و مجسمه هایی که نمادی از پیشه ها و شغل های قدیم منطقه و آداب و رسوم آنان به حساب می آید، به نمایش گذاشته شده است. بخش دوم موزه نیز به نمایش آثار و اشیای کشف شده از اطراف سایت باستانی 'اریسمان' از توابع بادرود اختصاص یافته است.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید