دستور بازداشت رییس‌جمهور سابق اوکراین به اتهام خیانت «موافقت با تمدید اجاره تاسیسات دریایی به روسیه در کریمه در سال ۲۰۱۰» از سوی دادگاهی در این کشور به صورت غیابی صادر شد.

دستور بازداشت رییس‌جمهور سابق اوکراین صادر شد

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: قرارداد مذکور که با «معاهده خارکیف» شناخته می‌شود و در سال ۲۰۱۰ به دست «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهوری وقت اوکراین امضا شد، به روسیه اجازه داد تا ناوگان دریای سیاه خود را در بندر سواستوپول در شبه‌جزیره کریمه نگه دارد.

یانوکوویچ که در پی اعتراضات گسترده ۲۰۱۴ اوکراین به روسیه گریخت، تا به همینجا به جرم خیانت، به صورت غیابی به ۱۳ سال حبس محکوم شده است. این حکم ۱۳ ساله به دلیل درخواست اعزام ارتش و نیروی پلیس از روسیه برای برقراری نظم در اوکراین در سال ۲۰۱۴ صادر شد.

یانوکوویچ که تاکنون همه اتهامات علیه خود را تکذیب کرده، هنوز به این دستور بازداشت واکنشی نشان نداده است.

دفتر دادستان کل اوکراین اعلام کرد که یک دادگاه در کی‌یف در روز دوشنبه دستور بازداشت یانوکوویچ را صادر کرده است، چرا که پیمان خارکیف با تسهیل افزایش تعداد نیروهای روسیه در اوکراین، زمینه‌ساز الحاق کریمه در ۲۰۱۴ شد.

در بیانیه این دفتر آمده است، اقدامات یانوکوویچ قانون اساسی اوکراین را نقض کرده و با «کمک به یک کشور خارجی» موجب آسیب رسیدن به «حق حاکمیت، تمامیت ارضی، مصونیت قوای دفاعی و امنیت کشوری و اقتصادی اوکراین» شده است.

به گزارش رویترز، روسیه که از ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) به اوکراین حمله کرده، از ناوگان دریای سیاه خود در هدف گرفتن اهداف اوکراینی بهره برده است. مسکو اقدامات خود را با عبارت «عملیات ویژه نظامی» توصیف می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید