‌متروپل، برج‌های دوقلوی شهر آبادان، ظهر روز دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱ فروریخت.

علت اصلی ریزش ساختمان متروپل آبادان چه بود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، متروپل یک برج ۱۰ طبقه دوقلو بود که توسط هولدینگ ساخت و ساز عبدالباقی در محله امیری آبادان ساخته شده و در شرف افتتاح قرار داشت. متروپل نه مثل پلاسکوی تهران یک ساختمان قدیمی بود که فرسودگی، عامل فروریختن آن باشد و نه غیرقانونی ساخته شده بود که فروریختن آن را بتوان به عوامل غیرسازه‌ای ربط داد. پس علت فروریختن متروپل چیست؟

علت فروریختن متروپل چیست؟ 

‌تصاویر و ویدئوهایی در فضای مجازی وجود دارند که پیش بینی کرده بودند این ساختمان به دلیل عدم رعایت اصول کیفی و پایداری بنا به قتلگاه شهروندان آبادانی بدل شود. ‌طبق برخی گزارش‌ها، سازه اصلی متروپل به قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمع‌ها نشست کرده و شکم داده بود.

اعتراضات به ساخت این بنای ناایمن، باعث شد که بهمن سال گذشته، کارشناسان نظام‌مهندسی آبادان از این بنا بازدید و «‌در خصوص ایرادات موجود، موارد و مشکلات یافت شده را صورت‌جلسه نمودند». سایت نظام مهندسی آبادان همچنین اعلام کرده که در این بازدید، «حسین عبدالباقی مالک و سرمایه‌گذار این پروژه بر آمادگی گروه اجرایی این پروژه در خصوص رفع مشکلات یا ایرادات ابلاغ شده از جانب سازمان نظام مهندسی تاکید نمود.»

مالک و سازنده این برج‌ها که در حال حاضر بخش عمده‌ای از ساخت‌وسازهای اطراف اروند و منطقه آزاد اروند را مدیریت می‌کند، هلدینگ عبدالباقی است با مدیریت حسین عبدالباقی. فردی که به گفته منتقدانش، بر اساس ارتباطات که داشته توانسته است بازار ساخت‌وساز آبادان را با تبدیل زمین‌های افتاده شهر به فضاهای تجاری و خدماتی، قبضه کند.

معرفی هولدینگ عبدالباقی

سایت این هلدینگ، مدعی‌ست که نزدیک به ۷۰ سال سابقه در حوزه ساخت و ساز شهر آبادان دارد، این در حالی‌ست که یک جستجوی ساده در گوگل، نشان می‌دهد این هلدینگ لااقل تا چند سال گذشته تنها به کار خرید و فروش ملک در آبادان شهرت داشته است. همچنین در این سایت می‌توان به وضوح دید که بخش عمده‌ای از ساخت‌وسازهای تجاری آبادان توسط تیم عبدالباقی انجام شده یا در دست انجام است.

‌پایگاه خبری فیدوس، که یک خبرگزاری محلی در آبادان است مدتی قبل نسبت به واگذاری‌های زمین با قیمت‌گذاری‌ها و شرایط باورنکردنی ‌به این هولدینگ ابراز نگرانی کرده و آن را نشانه‌ای از رابطه پنهان حسین عبدالباقی (مدیرعامل هولدینگ) با دولت عنوان کرده بود. بر اساس این گزارش، بخشی از زمین‌های باارزش واگذار شده به این هلدینگ که باعث شده نام حسین عبدالباقی به سلطان اروند معروف شود به این شرح است:

«زمین زندان آبادان» به مساحت چند هزار متر در بهترین نقطه احمدآباد

‌ «زمین بیمارستان ۵۰ تختخوابی» به مساحت چند هزار متر در بهترین نقطه احمدآباد

«زمین کنار هتل نخل» در بهترین نقطه تفریحی آبادان به مساحت چند هزار متر

«زمین خیابان دبستان» در بهترین نقطه منطقه مرکزی شهر به مساحت چند هزار متر

«زمین تجاری تفریحی ساحلی» به مساحت چند هزار متر در مسیر ساحلی آبادان،

‌«زمین درمانگاه ۵ مهر» به مساحت بیش از هزار متر

«زمین پست برق» به مساحت چهار صد متر در مرکز شهر و…

فروریختن برجِ متروپل قبل از افتتاح آن، نگرانی‌های فراوانی را در مورد کیفیت و مقاومت دیگر سازه‌های این هلدینگ در سطح شهر آبادان به وجود آورده است. تا به حال این حادثه دلخراش به ضرب و جرح شهردار آبادان از سوی مردم و بازداشت مدیرعامل هلدینگ عبدالباقی منجر شده.

اما این در حالی‌ست که همچنان آگهی‌های پرزرق و برق پیش‌فروش واحدهای متروپل و ویدئوهایی در تایید کیفیت بالای ساخت و ساز این بنای فروریخته در سایت و اینستاگرام این هلدینگ خودنمایی می‌کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید