۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
کد خبر: 55359329

وقتی خودروساز خودرویی می‌سازد که در مقایسه باخودروهای ۵ درصدی وارداتی، ۱۵ درصد مصرف بنزین بیشتری دارد طبیعی است که مصرف بالا برود، پس بخشی از افزایش مصرف بنزین به خودروساز برمی‌گردد.

دولت بنزین را گران می‌کند؟

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد ۲۴، اظهارات روز شنبه رئیس جمهور در همایش نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران مبنی بر اینکه «قرار است تصمیم‌های سختی بگیریم» بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و برخی از رسانه‌ها داشت. کاربران، این صحبت رئیس جمهور را به احتمال افزایش قیمت بنزین مرتبط دانستند، اما این صحبت‌ها رد و گفته شد که قرار نیست قیمت بنزین افزایش پیدا کند.

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت با رد خبر افزایش قیمت بنزین، گفته است: «منظور رئیس جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی، خصوصی‌سازی و مبارزه با رانت خواران بود نه افزایش قیمت بنزین یا دیگر حامل‌های انرژی. دولت هیچگونه تصمیم یا حتی برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین یا سایر فراورده‌های نفتی وجود ندارد.»

با وجود رد خبر افزایش قیمت بنزین، کاربران همچنان به تصمیم دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی اصرار دارند و روی آن مانور می دهند.

دولت از تجربه اصلاح قیمت برخی کالاها استفاده کند

«مرتضی افقه» اقتصاددان با اشاره به زمزمه‌ها درخصوص احتمال افزایش قیمت بنزین  گفت: من تصور می‌کنم دولت پس از اصلاح قیمت برخی از کالاها که تبعات سنگینی را هم برای خانوارها به همراه داشت اقدام دیگری مشابه به آن را انجام ندهد. قطعا دولت از این تجربه استفاده می‌کند و اصلاحات دیگری را انجام نخواهد داد.

وی افزود: من بارها اشاره کرده‌ام با توجه به تجربه سه دهه گذشته وقتی اصلاحات اقتصادی که عمدتا طرفداران اقتصاد آزاد مطرح می‌کنند زمانی رخ بدهد که اصلاحات پیش نیاز آن انجام نشده باشد نه تنها اثرات مثبتی نخواهند داشت بلکه برعکس در آن شرایط اقتصاد شاهد اثرات بسیار منفی آن خواهد بود.این استاد دانشگاه ادامه داد: تجربه گذشته نشان می‌دهد که اصلاحات اقتصاد که در یک فضا و بستری ضد تولیدی و ضد توسعه‌ای باشد به زیان توده مردم خواهد بود.

افقه اظهار کرد: یکی از اصلاحاتی که طرفداران اقتصاد آزاد آن را مطرح می‌کنند مسئله همین یارانه‌های پنهانی است که به خدمات دولتی مثل بنزین، آب، برق و گاز تعلق می‌گیرد. ما باید توجه داشته باشیم که شاید گرانی آب، برق و گاز واکنش جدی به دنبال نداشته باشد، اما افزایش قیمت بنزین به دلیل تاثیرگذاری بالایی که در جامعه دارد می‌تواند واکنش جامعه را به دنبال داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به میزان مصرف بنزین در کشور گفت: ما باید بدانیم اگر مصرف بنزین در کشور بالا است الزاما به دلیل ارزانی بنزین نیست، وقتی خودروساز خودرویی می‌سازد که در مقایسه باخودروهای ۵ درصدی وارداتی، ۱۵ درصد مصرف بنزین بیشتری دارد طبیعی است که مصرف بالا برود، پس بخشی از افزایش مصرف بنزین به خودروساز برمی‌گردد. باید توجه داشته باشیم که با افزایش قیمت بنزین مصرف‌کننده هزینه ناکارآمدی برخی از مدیران را می‌دهند؛ بنابراین اگر قرار باشد با چنین دلایلی اصلاحاتی انجام شود تنها مردم هزینه آن را می‌دهند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید