پرزینستان نام محلی این منطقه است و در قدیم قریه قالیبافان نامیده می‌شد.از قدیم‌الایام بر روی این دره پلی از جنس درختچه پرزین ساخته بودند که امروزه اثری از ان به جای نمانده است.

 پل پرزین دره‌ای سرسبز در خوزستان

به گزارش سلام نو، کیارس، از توابع بخش مرکزی شهرستان گتوند (شمال شوشتر) در استان خوزستان است. در نزدیکی کیارس منطقه تفریحی پل پرزین قرار دارد. این مکان در واقع دره‌ ای است سرسبز و خنک و دارای آبشارها وبرکه‌ هایی زیبا و دیدنی ست. این مکان بخاطر هوای مطبوع در گرمای طاقت فرسای خوزستان گردشگران بسیاری را جذب می کند.

 پل پرزین دره‌ای سرسبز در خوزستان

منطقه گردشگری پل پرزین در بخش مرکزی شهرستان گتوند با داشتن طبیعت چشم نواز و منحصر به فرد مکان مناسبی برای تفریح در فصل داغ تابستان است. منطقه گردشگری دره و آبشارهای پل پرزین گتوند در ۲۵ کیلومتری مرکز این شهرستان در رشته کوه زاگرس قرار دارد، این منطقه در واقع دره ای سرسبز ، خنک و دارای آبشارها و برکه هایی زیبا و دیدنی است، دمای این دره در فصل گرم سال بیش از بیست درجه با دمای مناطق مختلف خوزستان اختلاف دارد و بخاطر هوای مطبوع در گرمای طاقت فرسای تابستان خوزستان گردشگران بسیاری را جذب کرده است. وجود آبشارهای متنوع با سنگ ها و دیواره قندیل بسته، درختان انجیر، چشمه های پر آب در داخل دره، گونه های مختلف گیاهی از جمله بوته های پونه و گیاهان دارویی ،بوته زارها، ماهی در آب دره و تنوع پوشش گیاهی به زیبایی های این منطقه گردشگری افزوده است. آبشار پل پرزین از زیبایی های منحصر به فرد این منطقه تفرجگاهی است، که با نزدیک شدن به این آبشار، صدای ریزش آب از دل کوه روح و روان هر بیننده ای را نوازش می دهد، ریزش مداوم آن باعث ایجاد حوضچه ای بزرگ در زیر آبشار شده و مکان مناسبی برای تفریح و شنا فراهم کرده است. وجود کوه های زیبا در این منطقه مکانی مناسب برای کوهنوردان در این منطقه نیز می باشد و کوهنوردان زیادی از سراسر استان برای ورزش به این مکان سفر می کنند. دسترسی جاده آسفالت به این منطقه و نزدیکی این آبشار زیبا به مرکز شهرستان و همچنین وجود پله ای از جنس سیمان تا کف دره، از ویژگی های این منطقه نمونه گردشگری است که دسترسی به این دره را آسان کرده است. این منطقه تحت نظارت اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان گتوند قرار دارد و مطالعات ایجاد زیرساخت های گردشگری آن انجام شده است. نامگذاری این دره به خاطر ساخت پلی در این منطقه در روزگاری دور از سوی اهالی است، پلی از چوب که بر روی دره ای عمیق ساخته شد و پس از آن منطقه، پل پرزین نامیده شد که اکنون بعد از گذشت سالها و تخریب آن پل، برای تردد اهالی پلی فلزی جایگزین پل چوبی قدیمی شده است.

 پل پرزین دره‌ای سرسبز در خوزستان

پوشش گیاهی دره پل پرزین

گیاهان دارویی دره فراوان است. بخشی از دیواره‌ های بلند آنجا، پوشیده از گیاهان سبز است. اما آن پوشش گیاهی نه یکباره، بلکه رفته رفته نمایان می ‌شود. درختان انجیر دره نیز چشم‌ گیر هستند و گونه‌ های پونه در آنجا یافت می ‌شود. در این دره گیاه کمیابی رشد می ‌کند که به آن «کمروز» یا «باریک پا» می‌ گویند. مردم بومی معتقدند که جوشاندن و نوشیدن این گیاه، درمان گلو درد است. کمروز گیاهی سبز رنگ است که در گستره ‌هایی که آب جاری است رشد می ‌کند و سر بر می ‌آورد. دره پرزین جای مناسبی برای نمو این گیاه است.


سایر جاذبه‌های گردشگری گتوند

در نزدیکی پل پرزین گستره‌ کیارس دیده می ‌شود و دره‌ انار آنجا شگفتی‌ های خود را دارد که در زیبایی پهلو به پرزین می‌ زند. آرامگاه قیصر امین پور، سد تنظیمی، قلعه رستم، ساحل رودخانه کارون، باغات مرکبات و بیشه زارهای فراوان از جاذبه‌های گردشگری شهرستان گتوند در شمال استان خوزستان به شمار می روند.

 پل پرزین دره‌ای سرسبز در خوزستان


مسیر دسترسی

پس از گتوند و بعد از گذر از کیارس در جاده ای که به لالی می رسد، در کنار پل فلزی پرزین به دره دسترسی خواهید داشت. شاید در ابتدا مسیر رفتن به داخل دره را پیدا نکنید. اما اگر درست قبل از پل کوچک پرزین در سمت راستتان کم کم به دره نزدیک شوید پله های سیمانی را میبینید که مسیر رفتن به درون دره ای عمیق است. البته در نظر داشته باشید که این منطقه امکانات و زیر ساخت های گردشگری ندارد و شاید به همین دلیل بسیار بکر و تمیز باقی مانده است. در حقیقت در خود خوزستان هم کمی ناشناخته است. بعد از پایین رفتن از پله ها به رودخانه ای می رسید که در جای جای آن حوضچه هایی تشکیل شده است. این حوضچه ها آب بسیار زلالی دارند و محیط مناسبی را برای شنا فراهم کرده اند. اگر نیم ساعتی در این دره پیاده روی کنید به قسمت زیبای دره می رسید. دیواره های بلند آن از گیاهان سبز پوش است و سرازیر شدن آبشارهای کوچک و بزرگ از روی آنها منظره بسیار جالبی را فراهم کرده است. در این حوضچه ها نیز ماهی های زیادی به چشم می خورد. اگر می‌ خواهید شب آنجا بمانید باید خیلی مراقب باشید، از جاده این منطقه کسی رد نمی ‌شود، بهتر است ماشین را در جای امن پارک کنید.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید