بالاخره در پایان اردیبهشت ماه افزایش سالانه حقوق بازنشستگی، شامل حال کارمندان بازنشسته شد اما کارگران بازنشسته یکبار دیگر به افزایش حقوق نرسیدند.

مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان کی پرداخت می شود؟ | خبر مهم برای بازنشستگان
به گزارش سلام نو، در روز های پایانی سال، تصمیمات و جلسات زیادی برای افزایش حقوق بازنشستگان توسط دولت انجام شده بود.اما تمام این جلسات بی نتیجه ماند و تاکنون افزایش حقوق بازنشستگان کارگری مشخص نشده است. حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است. حقوق بازنشستگان برای سال ۱۴۰۱، با افزایش ۱۰ درصدی ۵ میلیون تومان تعیین شده است. در ادامه به آخرین جزییات از افزایش حقوق بازنشستگان می پردازیم.

سازمان تامین اجتماعی در پایان دومین ماه سال مستمری کارگران بازنشسته را علی‌الحساب پرداخت کرد. وزیر کار از افزایش مستمری کارگران بازنشسته برای خردادماه خبر می‌دهد.

صندوق بازنشستگی کشوری از روز پنجشنبه مستمری کارکنان بازنشسته دولت را پرداخت کرد. این پرداختی براساس افزایش ۱۰ درصدی حقوق سال ۱۴۰۱ بود و علاوه بر آن مابه التفاوت فروردین ماه امسال نیز پرداخت شد.

براساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، پرداخت حقوق اردیبهشت ماه کارکنان سابق دولت تا دیروز ادامه یافت و در حال حاضر از مجموع ۱٫۶ میلیون بازنشسته این صندوق کسی بابت افزایش حقوق سالیانه طلبکار نیست.

این بازنشستگان در عین حال منتظر موافقت سازمان برنامه و بودجه برای صدور مجوز متناسب سازی حقوق امسال خود هستند.

براساس قانون، ۹ هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی مستمری کارمندان پیشین دولت کنار گذاشته شده است. این اعتبار براساس سابقه و رتبه بازنشستگان توزیع می‌شود اما تا به این لحظه مجوزی از سوی سازمان برنامه صادر نشده است.

با وجود افزایش یافتن حقوق کارکنان بازنشسته دولت، کارگران بازنشسته یکبار دیگر از افزایش حقوق جاماندند. قرار بود سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ مستمری بازنشستگان را از ۵۷ درصد برای حداقل بگیران تا ۳۸ درصد برای سایر سطوح افزایش دهد.

این افزایش وفق مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی در هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی انجام شد. طبق تشریفات اداری، افزایش نهایی حقوق سالانه کارگران بازنشسته به مصوبه هیات دولت نیاز دارد و برای همین از روز ۱۰ اردیبهشت این موضوع در دستور کار هیات دولت قرار دارد.

به دلیل طولانی شدن زمان تصویب این مصوبه، حقوق اردیبهشت ماه کارگران بازنشسته یک بار دیگر به صورت علی‌الحساب پرداخت شد. به بیان دیگر در پایان اردیبهشت ماه امسال، سازمان تامین اجتماعی به نرخ سال گذشته مستمری نزدیک به ۴ میلیون بازنشسته را پرداخت کرد.

در خصوص اعلام زمان واریز مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده داد که با تصویت موضوع افزایش مستمری تامین اجتماعی، افزایش حقوق کارگران بازنشسته از خردادماه اجرا خواهد شد.

در صورت به تصویب رسیدن این موضوع، مابه التفاوت افزایش ماه‌های فروردین و اردیبهشت حقوق افراد بازنشسته از خرداد ماه پرداخت خواهد شد. علاوه براین هنوز وضعیت اجرای فاز بر زمین مانده متناسب سازی مستمری کارگران بازنشسته روشن نیست.

اجرای متناسب سازی حقوق کارگران بازنشسته بخشی از قانون برنامه ششم توسعه بود. ۷۵ درصد این افزایش تا سال گذشته اتفاق افتاد. اجرای ۲۵ درصد باقیمانده این طرح به امسال موکول شده است اما هنوز دستور العملی در این خصوص صادر نشده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افزایش حقوق بازنشستگان همزمان با حقوق خردادماه به حساب آنها پرداخت خواهد شد.

او در مورد افراد جا مانده و مستحق دریافت یارانه تصریح کرد: افراد جا مانده از سال‌های گذشته که یارانه‌ای به آن‌ها پرداخت نمی‌شد، با مراجعه به وب‌سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌توانند ثبت‌نام خود را انجام داده و در صورت تأیید نهایی یارانه اردیبهشت و خرداد را دریافت کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: گروهی از خانوارها نیز که قبلاً یارانه دریافت می‌کردند و در این مرحله جز دهک دهم محسوب شده‌اند، با دستور رئیس جمهور به مدت یک ماه پرداختی یارانه آن‌ها انجام شده تا بعد از بررسی امکان برداشت فراهم آید.

عبدالملکی افزود: یک ماه فرصت بررسی و اعلام نتایج را به ما داده‌اند تا بعد از بررسی نهایی و اعلام وضعیت افراد معترض، امکان برداشت مبلغ اردیبهشت به این افراد داده خواهد شد.

او می‌گوید:سفر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس و معاونان و رؤسای سازمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان اردبیل سفر کرده و بازدیدهایی را از شهرهای مختلف انجام دادند.

عبدالملکی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در جلسه شورای اداری که با حضور استاندار اردبیل برگزار شد، مقرر شد تا در کنار تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به عنوان زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح‌های اقتصادی و توسعه کارآفرینی نیز عملیاتی شود.

وی از تکمیل طرح دامداری مصوب با همراهی شستا و سایر پروژه‌های اقتصادی و اشتغال‌آفرین خبر داد و اضافه کرد: با تأمین زمین قرار شد یک‌هزار واحد مسکن کارگری نیز در این استان احداث شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تهیه و توزیع ۲۰۰ بسته جهیزیه برای خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد خبر داد و بیان کرد: در حوزه اشتغال نیز قرار شد در شهرستان‌های محروم به ازای جذب تسهیلات در نیمه اول، سهم بیشتری در اشتغال خانگی و مشاغل زود بازده پرداخت شود تا از محل این طرح‌ها اشتغال مولد ایجاد شود.
کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید