نام تایوان از میان اعضای پیمان بازرگانی حوزه اقیانوس های هند و آرام (ایندو پاسیفیک)که قرار است جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا آن را اعلام کند، برای جلوگیری از خشم پکن، حذف شده است.

حذف نام تایوان از اعضای پیمان بازرگانی پیشنهادی جدید آمریکا

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا؛ جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، قرار نداشتن نام تایوان را در میان کشورهای عضو چارچوب اقتصادی هند و اقیانوسیه که پیمانی بازرگانی با هدف هموار کردن راه برای همکاری نزدیک تر واشنگتن با اقتصادهای برتر آسیایی در حوزه های زنجیره تامین، بازرگانی دیجیتال، انرژی های پاک و مبارزه با فساد مالی است، تائید کرد.

 افزودن نام تایوان که چین ادعای مالکیت آن را دارد، در میان اعضای این پیمان، موجب خشم پکن خواهد شد که پیش از اعلام تشکیل این پیمان، از تلاش های ایالات متحده انتقاد کرده است.

بایدن در دیدار روز دوشنبه با فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن بر اهمیت این چارچوب تاکید خواهد کرد که هدف آن، بنیانگذاری راهبرد اقتصادی دولت بایدن برای منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

سالیوان افزود: ما در پی تعمیق مشارکت اقتصادی خود با تایوان به ویژه در حوزه فناوری های پیشرفته شامل تامین و عرضه نیمه هادی ها هستیم و این هدف را در نخستین فرصت به صورت دوجانبه پیگیری می کنیم.

متیوو گودمن معان ارشد اقتصادی مرکز بررسی های راهبردی و بین المللی در واشنگتن، احتمال ناامیدی برخی از اعضای بالقوه این پیمان را به علت در نظر گرفته نشدن دسترسی بیشتر آنان به بازار ایالات متحده، مطرح کرد.

گودمن که در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا مدیر بخش اقتصاد بین الملل در شورای امنیت ملی بود، افزود که برخی کشورهای خواهند گفت که ما سود محسوسی از مشارکت در این چارچوب به دست نخواهیم آورد.

سالیوان که بایدن را در سفر به ژاپن همراهی می کند، به خبرنگاران گفت: ما نمی خواهیم شاهد تغییرات یک جانبه در وضعیت موجود باشیم و قطعا مایل نیستیم تهاجم نظامی را مشاهده کنیم. ما می خواهیم این پیام نه تنها از طرف ما، بلکه از سوی طیفی از متحدان و شرکا در منطقه و فراتر از آن رسانده شود.

با توجه به حساسیت چین نسبت به تایوان، این رویکرد آمریکا در قبال تایوان ممکن است بار دیگر خشم پکن را به دنبال داشته باشد.

بایدن که در ادامه سفر آسیایی خودکه  از جمعه آغاز شده، برای نخستین بار در مقام رئیس جمهوری آمریکا به ژاپن، رفته، روز دوشنبه با کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن ملاقات و روز سه شنبه در اجلاس گروه کشورهای چهارگانه کواد شرکت و با رهبران ژاپن، هند و استرالیا گفت و گو می کند. موضوعات مربوط به امنیت منطقه ای در دستور جلسه این نشست خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید