نخست‌وزیر سوئد از حمایت کشورش از مبارزه با داعش و قرار گرفتن حزب کارگران کردستان موسوم به "پ‌ک‌ک" در لیست گروه‌های تروریستی خبر داد.

حمایت سوئد از درج نام "پ‌ک‌ک" در لیست گروه‌های تروریستی

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از روسیا الیوم نوشت: این گفته‌های مگدانلا اندرسون، نخست وزیر سوئد پس از تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در شامگاه شنبه در جریان مصاحبه تلویزیونی بیان شد.

اندرسون در جریان این مصاحبه اعلام کرد که به اردوغان در مورد حمایت سوئد از تلاش‌های بین المللی در مبارزه با تروریسم اطمینان داد و افزود که رئیس‌جمهور ترکیه را از حمایت صریح این کشور از گنجاندن سازمان پ‌ک‌ک در فهرست تروریستی مطلع کرده است.

نخست وزیر سوئد در توییتی در توییتر نوشت که سوئد مشتاقانه منتظر تقویت روابط با ترکیه از جمله در مورد مسائل صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است.

در همین راستا آنا لیند، وزیر امور خارجه سوئد در توییتر نوشت: با توجه به گسترش گسترده اطلاعات نادرست درباره سوئد و پ‌ک‌ک، مایلیم یادآوری کنیم که دولت اولوف پالمه، نخست وزیر وقت سوئد اولین کسی بود که پس از ترکیه پ‌ک‌ک را یک گروه تروریستی خواند.

وی در ادامه نوشت؛ سوئد هیچگونه تغییر موضعی در این باره نداشته است.

پیشتر دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای پس از گفتگوی تلفنی رجب طیب اردوغان، با مگدانلا اندرسون اعلام کرد که در این تماس، روابط دوجانبه دو کشور و درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو مورد بررسی قرار گرفت.

اردوغان در این تماس اعلام کرد که ترکیه همواره از سیاست درهای باز ناتو به صورت کامل حمایت می‌کند.

وی به این امر اشاره کرد که همبستگی یک ارزش اساسی در داخل این پیمان از نظر امنیت کشورهای عضو و امنیت جمعی است.

اردوغان گفت که ترکیه از مدت‌ها قبل ناخرسندی خود را نسبت به تماس‌های سوئد با افراد و گروه‌های تحت کنترل تشکیلات تروریستی "ی‌پ‌گ"، "‍‌پ‌ک‌ک" و "پ‌وای‌گ" ابراز کرده است.

وی به این امر اشاره کرد که حضور سازمان تروریستی گولن و فعالیت‌های آن در سوئد ادامه دارد.

اردوغان گفت که ادعاها مبنی بر اینکه حزب کارگران کردستان، حزب اتحاد دموکرات و یگان‌های مدافع خلق کرد با داعش مبارزه می‌کنند، بیانگر حقیقت نیست.

اردوغان گفت که آنکارا خواهان این است که سوئد گام‌های ملموسی را اتخاذ کند که نگرانی‌های ترکیه درمورد پ ک ک و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق را در نظر بگیرد.

وی در گفتگو با نخست وزیر سوئد عنوان داشت که کشورش باید محدودیت‌هایی را که بر ترکیه در صنایع دفاعی به دلیل انجام عملیات "چشمه صلح" در سوریه إعمال کرده است، بردارد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید