حیدری درباره وضعیت هوای زاهدان اظهار داشت: میزان بیشترین غلظت آلاینده‌ها تا ساعت ۹ صبح امروز در زاهدان دو هزار و ۳۱۰ میکروگرم بر مترمکعب رسید که ۱۵ برابر حد مجاز است.

آخرین وضعیت گرد و خاک در کشور / مدارس کدام استان‌ها تعطیل شد؟

به گزارش سلام نو به نقل از شفقنا، طبق اعلام مسئولین، میزان آلاینده ها در هوای بسیاری از استان ها چندین برابر حد مجاز است. مدارس و دانشگاه های برخی از استان ها تعطیل شدند و به بیماران تأکید شده است که از منازل خود خارج نشوند. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نیز پیش بینی کرده است که از بعدازظهر دوشنبه و روز سه‌شنبه با شکل‌گیری‌ توده گرد و خاک روی عراق و انتقال آن به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی گرد و خاک افزایش خواهد یافت.

در ادامه آخرین اخبار از وضعیت گرد و خاک در برخی از استان های درگیر را می خوانید:

صدور هشدار سطح نارنجی در استان کردستان؛ آسمان استان فردا تا چهارشنبه غبارآلود می‌شود

مدیرکل هواشناسی استان کردستان از صدور هشدار سطح نارنجی در استان خبر داد و گفت: از فردا مجدداً گرد و خاک سطح شهرستان‌ها را در برمی‌گیرد.

رحیم صدیقی در گفت‌وگو با تسنیم، از صدور هشدار سطح نارنجی در کردستان خبر داد و اظهار داشت: از فردا مجدداً گرد و خاک سطح شهرستان‌ها را در برمی‌گیرد.

وی افزود: از اواخر وقت امروز با فعال شدن چشمه‌های جدید گرد و خاک بر روی کشورهای عراق و سوریه و شرق سو بودن جریان‌ها بر روی این دو کشور، پیش‌بینی می‌شود از ظهر دوشنبه تا اواخر وقت روز چهارشنبه این هفته نفوذ غبار به استان سبب کاهش شدید کیفیت هوا و کاهش دید افقی در استان کردستان شود.

مدیرکل هواشناسی استان کردستان با بیان اینکه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری دید افقی به شدت کاهش و غلظت آلاینده‌های جوی و غبار در آسمان این استان افزایش می‌یابد گفت: در طول این مدت وزش باد شدید و قابل توجه استان کردستان را در بر گرفته و بیشترین اثرگذاری و گرد و خاک مربوط به شهرستان‌های بانه، سقز، مریوان، سروآباد، کامیاران، سنندج، بیجار و قروه است.

وضعیت هوا در استان کردستان ناسالم شد؛ افراد از خانه بیرون نروند

صدیقی از افزایش و تشدید مشکلات تنفسی و قلبی و عروقی در طول این مدت گرد و خاک در استان خبر داد و تصریح کرد: از همه شهروندان فهیم کردستانی به ویژه گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر همچون کودکان، بیماران قلبی، ریوی و سالمندان درخواست می‌شود که از فردا تا چهارشنبه این هفته از ترددهای غیرضروری و ورزش کردن خودداری کرده و در صورت ضرورت حتماً از ماسک استفاده کنند.

طوفان با سرعت ۱۲۶ کیلومتر زابل را درنوردید

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بیشینه سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در زابل دیشب به ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را هم اکنون به ۳۰۰ متر کاهش داده است.

محسن حیدری در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: همانطور که انتظار می‌رفت، بیشینه سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در ایستگاه فرودگاهی زابل دیشب به ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی در این شهر را هم اکنون به ۳۰۰ متر کاهش داده است.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به میزان بیشینه سرعت باد در زابل در سالهای اخیر افزود: درتیرماه سال ۱۳۵۸ بیشینه سرعتی معادل ۱۴۸ کیلومتر بر ساعت به وقوع پیوسته بود و بعد از آن نیز این عدد به ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در خرداد ۱۳۶۳ ثبت شده است. بعد از گذشت ۳۸ سال، دیشب در ایستگاه فرودگاهی زابل بیشینه سرعت باد به ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت هم رسید که در ۳۸ سال گذشته بی سابقه بوده است.

طوفانی با سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت گلستان را درنوردید

وی با اشاره به هشدار سطح نارنجی صادر شده در روز پنج شنبه توسط این اداره کل، ادامه داد: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی وزش بادهای بسیار شدید به همراه توفان گرد و خاک تا فردا صبح در شمال استان ادامه دارد.

طوفان و گرد و خاک مدارس سیستان را تعطیل کرد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان همچنین اضافه کرد: روز یکشنبه اول خردادماه کاهش ۶ الی ۷ درجه ای دما در نواحی شمالی و مرکزی را شاهد خواهیم بود اما از فردا روند افزایشی دما در این مناطق دور از انتظار نیست.

غلظت آلاینده‌ها در زاهدان به ۱۵ برابر حد مجاز رسید

حیدری درباره وضعیت هوای زاهدان اظهار داشت: میزان بیشترین غلظت آلاینده‌ها تا ساعت ۹ صبح امروز در زاهدان دو هزار و ۳۱۰ میکروگرم بر مترمکعب رسید که ۱۵ برابر حد مجاز است.

وی با بیان این موضوع که شرایط غبارآلود بودن شهر زاهدان تا فردا نیز ادامه دارد، افزود: غبار موجود در شهر زاهدان که ناشی از طوفان‌های مناطق شمالی استان است، دید افقی ایستگاه فرودگاهی زاهدان را تا ۳۰۰ متر کاهش داده است.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان ضمن اشاره به کاهش ۶ تا ۷ درجه‌ای دما برای مناطق مرکزی و شمالی از تداوم وضعیت هشدار نارنجی صادر شده تا فردا برای نواحی شمال استان خبر داد.

ادارات و مدارس زابل و هیرمند تعطیل شد

با توجه به افزایش نفوذ توده گرد و غبار و غلظت ذرات معلق در هوا، فعالیت ادارات، مدارس، نهادها شهرستان زابل امروز تعطیل اعلام شد.فعالیت بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، امدادرسانی و شرکت‌های خدمات‌رسان اعم از آتش‌نشانی، اتفاقات آب، برق و گاز و موارد مشابه طبق روال معمول ادامه خواهد داشت.

با عنایت به طوفان سهمگین و غلظت آلاینده‌های هوا و نظر به شرایط بحرانی و سخت در تردد خودروها و در راستای حفظ سلامت عموم جامعه با عنایت به نظر اعضای ستاد بحران شهرستان تمامی ادارات و مدارس در شهرستان هیرمند امروز تعطیل است.

امتحانات پایه های تحصیلی که به صورت نهایی هستند. امروز برگزار خواهند شد. روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان هیرمند طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد امتحانات نهایی امروز برگزار خواهند شد. امتحانات پایه‌های تحصیلی که به صورت نهایی هستند طبق برنامه قبلی برگزار شده و امتحانات هماهنگ و داخلی به یک روز بعد موکول می‌شود.

گرد و غبار مدارس و دانشگاه‌های استان کرمان را به تعطیلی کشاند

خیزش گرد و غبار، آلایندگی هوا و خطرناک بودن این وضعیت برای سلامت شهروندان مدارس و دانشگاه‌های استان کرمان را به تعطیلی کشاند.

مدیرکل حافظت محیط زیست استان کرمان در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه افزایش شاخص آلایندگی‌های هوا در شهرستان کرمان و پایداری آن اظهار داشت: با توجه به نظر دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر خطرناک بودن این وضعیت برای سلامت شهروندان و تمام گروه‌های سنی، براساس تصمیم کارگروه استانی شرایط اضطرارآلودگی هوا تمام ادارات و دستگاه‌های اجرایی به استثنا مراکز امدادی، درمانی، انتظامی و واحدهای انتظامی امروز یکشنبه اول خردادماه با دو ساعت تاخیر آغاز به‌کار می‌کنند.

طالب خالویی با اشاره به آخرین تصمیمات اتخاذ شده در ارتباط با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بیان کرد: با توجه به اینکه در فصل امتحانات قرار داریم دانش آموزان فقط جهت برگزاری امتحان به مدرسه مراجعه کرده و پس از امتحان بلافاصله به منزل بازگردند.

مدیرکل حافظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه مدیران مدارس نیز از قرارگیری دانش آموزان در محوطه و هوای باز جلوگیری کنند گفت: در سایر شهرستان‌ها نیز فرمانداران براساس تفویض اختیار داده شده با اعلام نظر محیط زیست و مرکز بهداشت مربوطه می‌توانند تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند.

وی در ارتباط با تعطیلی دانشگاه‌ها بیان کرد: هنوز تصمیمی برای تعطیلی دانشگاه‌ها که با هماهنگی خود دانشگاه‌ها باشد گرفته نشده البته بنده به عنوان عضو کمیته بحران استان و با توجه به شرایط خطرناک برای سلامت همه گروه‌های سنی دانشگاه را تعطیل اعلام می‌کنم.

خالویی ادامه داد: تعطیلی دانشگاه‌ها در شرایطی است که خود دانشگاه‌ها با توجه به شرایط و امتحاناتی که دارند تصمیم دیگری را اعلام نکرده باشند و تصمیمی غیر از این تنها در شرایطی قابل قبول است که دانشجویان مانند مدارس امتحانات نهایی داشته باشند.

وی افزود: محدودیت کاری برای بخش خصوصی، بانک‌ها، مراکز آموزش عالی و صدا وسیما و مراکزی که از قبل وقت رسیدگی به امور شهروندان داده‌اند، نظیر مراجع قضایی و دستگاه‌های خدماتی بر عهده بالاترین مقام مربوطه است.

عمده ریزگردهایی که کشور را درگیر کرده منشأ داخلی دارد یا خارجی؟

مهران باهری رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش کرمان نیز با اشاره به خیزش گرد و خاک و افزایش گرد و غبار موجود در هوای شهر کرمان اظهار داشت: مدارس شهرستان‌های کرمان و فهرج در تمام دوره‌های تحصیلی، تعطیل بوده، اما امتحانات نهایی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مدارس شهرستان‌های کرمان شامل شهر کرمان، چترود، شهداد و ماهان و شهرستان فهرج با توجه به خیزش گرد و غبار و آلودگی هوا امروز یکشنبه یکم خرداد ماه تعطیل است گفت: امتحانات نهایی پایه دوازدهم در تمام شهرستان‌ها و مناطق برگزار می‌شود، اما با توجه به اهمیت حفظ سلامتی دانش آموزان امتحانات سایر پایه‌های تحصیلی به زمانی دیگر موکول شد.

ستاد مدیریت بحران شهرستان زرند اعلام کرد باتوجه به عبور توده ریزگردها از شهرستان زرند، خطرناک بودن شاخص آلایندگی و تداوم وجود ریزگردها در سطح شهرستان، امروز یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ آموزش مدارس تعطیل و ادارات دولتی شهرستان زرند دایر خواهند بود، ولی با سه ساعت تاخیر یعنی ساعت ۱۰ صبح آغاز به‌کار می‌کنند.

در ضمن این محدودیت کاری برای بخش خصوصی، مراکز بهداشتی، بانک‌ها، مراکز آموزش عالی و مراکزی که از قبل وقت رسیدگی به امور شهروندان داده اند نظیر مراجع قضایی و دستگاه‌های خدماتی بر عهده بالاترین مقام مربوطه می‌باشد.

وضعیت اضطراری در رفسنجان

رضا مشکی فرماندار رفسنجان نیز اظهار داشت: با توجه به اعلام هواشناسی استان مبنی بر فعالیت، خیزش گرد و خاک، افزایش آلودگی هوا و پایداری شرایط جوی در روز یکشنبه اول خرداد ماه و درخواست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مبنی بر ضرورت تشکیل جلسه کمیته اضطرار، جلسه مذکور تشکیل و تصمیماتی به عنوان مصوبه، اتخاذ و به دستگاه‌های متولی ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه مدارس در همه مقاطع تحصیلی فقط به برگزاری امتحانات اقدام کرده و فعالیت‌های بدنی و حضور در فضای باز در مدارس خودداری شود بیان کرد: هرگونه فعالیت عمرانی تشدید کننده آلودگی هوا ممنوع و هرگونه فعالیت و برگزاری مسابقات ورزشی اعم از انفرادی و همگانی و غیره در سطح شهر فضای باز و بسته ممنوع خواهد بود.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه فعالیت کلیه واحدهای اثر گذار بر تشدید آلودگی هوای شهر منجمله معادن شن ماسه واحدهای تولید بتن کارخانه آسفالت و غیره تعطیل است گفت: پایگاه‌های سیار اورژانس و هلال احمر در مناطق پر تردد شهری جهت ارائه خدمات ضروری به شهروندان در زمان آلودگی هوا مستقر می‌شود.

افزایش دما و گرد و غبار در روزهای آینده

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به شکل‌گیری توده گرد و خاک در کشور عراق و ورود آن به ایران،از افزایش دما تا ۱۳ درجه در شمال شرق کشور خبر داد.

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: در روز یکشنبه (اول خرداد) در شمال غرب و استان‌های ساحلی خزر و روزهای دوشنبه و سه شنبه (۲ و ۳ خرداد) نیز در نوار شمالی کشور افزایش دما رخ خواهد داد. این افزایش دما در شمال شرق بین ۸ تا ۱۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: در روز یکشنبه در برخی نقاط شرق، جنوب شرق، مرکز و جنوب کشور وزش باد شدید و گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود و در منطقه زابل طوفان گرد وخاک رخ خواهد داد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: از بعدازظهر دوشنبه و روز سه‌شنبه با شکل‌گیری‌ توده گرد و خاک روی عراق و انتقال آن به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب عرب، مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه روز چهارشنبه (۴ خرداد) کاهش دما در استان‌های ساحلی خزر رخ می‌دهد و دریای خزر در این روز مواج خواهد بود ،اظهار کرد: در روز دوشنبه در برخی نقاط استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز و تهران رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و گاهی گرد وخاک پیش‌بینی می‌شود.

به گفته ضیاییان سه‌شنبه در شمال غرب این وضعیت رخ خواهد داد.

چهارشنبه و پنجشنبه (۴ و ۵ خرداد) نیز در استان‌های ساحلی خزر بارش خواهیم داشت. خلیج فارس نیز امروز مواج است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۲ خرداد) قسمتی ابری تا نیمه‌ابری و وزش باد و گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۳۲ درجه سانتیگراد و طی ‌روز سه‌شنبه (۳ خرداد) قسمتی ابری‌ و وزش باد و گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۳۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا ( ۱و ۲ خرداد) اهواز با دمای ۴۳ و۴۵ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و بجنورد با دمای ۵ و ۱۱ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید