قیمت سیمان با شروع سال جاری در مدار صعودی قرار گرفت. این روند در بعد جهانی هم از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ مشهود بود.

قیمت سیمان باز هم گران شد/  هر پاکت ۵۰ کیلویی چند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت سیمان تحت تأثیر بحران انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و تورم جهانی مدت‌هاست روند رو به رشدی دارد. در ایران نیز روند صعودی نرخ سیمان از اواخر سال گذشته شروع شد و کماکان ادامه دارد. موضوعی که می‌تواند تأثیر مستقیم روی قیمت سایر مصالح و پیشبرد مهم‌ترین هدف عمرانی دولت، یعنی ساخت مسکن ملی بگذارد.

قیمت سیمان چند؟

گرچه قیمت‌های اعلامی وزارت صمت با تغییر چندانی مواجه نبود، اما در بازار آزاد شرایط به گونه دیگری پیش می‌رود.

طبق نرخ‌های اعلامی وزارت صمت هر پاکت ۵۰ کیلوگرمی سیمان خاکستری تیپ۲ بین ۲۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد. هر پاکت خاکستری تیپ ۱-۳۲۵ نیز در بازه قیمتی ۱۹ هزار و ۹۰۰ تا ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

شرایط بازار اما متفاوت‌تر از نرخ‌های دستوری وزارت صمت است. طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط خبرآنلاین اکنون قیمت سیمان سفید ساوه ۴۰ کیلویی در محدوده ۱۰۶ هزار تومان قرار دارد.

بهای سیمان سفید عرفان مدل SW01 پنج کیلویی نیز ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. نرخ سیمان سیاه اصفهان تیپ ۱ هم پاکتی ۴۶ هزار تومان اعلام شد. قیمت سیمان سفید رومولو دو کیلویی نیز ۲۰ هزار تومان است. همچنین پودر سیمان سفید مدل ss1 با وزن دو کیلوگرم را در بازار با پرداخت ۱۸ هزار تومان می‌توان خرید.

پیش از این خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد قیمت سیمان از اواخر بهمن تا ابتدای سال جاری با رشد قابل‌توجه ۸۶ درصدی مواجه بود. روندی که تا پایان اردیبهشت ادامه پیدا کرد.

همچنین بر اساس اعلام‌های قبلی وزارت نیرو قطعی برق صنایع به‌زودی شروع می‌شود. سال گذشته نیز دقیقاً پس از آغاز این قطعی‌ها افت تولید و افزایش قیمت این محصول کلید خورد. موضوعی که احتمالاً در سال جاری هم شاهد آن باشیم.

تأثیر قیمت مصالح بر پروژه‌های ساخت مسکن

با توجه به تأثیر مستقیم قیمت سیمان بر بازار سایر مصالح، ازجمله بتن، ملات، بلوک سیمانی و … به نظر می‌رسد، اکنون بازار ساخت و ساز مسکن بیش از هر زمانی تحت تأثیر نرخ مصالح قرار دارد. از سوی دیگر بازار محصولات فولادی، به‌ویژه میلگرد هم چندان آرام نیست و در ابتدای سال شوک جدیدی به بازار وارد کرد.

البته همچنان زمین مهم‌ترین نقش را در تعیین قیمت نهایی املاک و مسکن دارد، اما با توجه به رکود نسبی حاکم بر بخش زمین به نظر می‌رسد مصالح اکنون نقش بیشتری در حوزه راه و ساختمان دارند.

بازار جهانی هم دیگر نمی‌تواند آخرین یاور و منجی خرید و فروش سیمان در ایران باشد. چراکه در طول دو سال گذشته قیمت مصالح تورم جدیدی در بخش ساختمان‌سازی کشورهای دیگر ایجاد کرد.

در حالی که متوسط نرخ هر تُن سیمان در فصل اول ۲۰۲۲ در محدوده ۱۰۸ دلار قرار داشت، مؤسسه گلوب میانگین قیمتی ۱۳۹ دلاری را برای نیمه دوم سال جاری میلادی پیش‌بینی کرد. اما آیا ممکن است قیمت سیمان در ایران متفاوت‌تر از بازارهای جهانی رقم بخورد؟

کد خبرنگار: ۱۳
۲۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 23
  • سیّدمحمّدزعفرانچی IN ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    2 1
    .
  • اکبر IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    2 0
    هی گرون بازم هی گرون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید