از بین بردن لک صورت با کمک راهکارهای خانگی و پزشکی را در اختیارتان قرار داده ایم. روش های پیشگیری از لک و مواد غذایی ایجاد کننده لک را بشناسید.

چند راهکار خانگی از بین بردن لک صورت

به گزارش سلام نو به نقل از پارس نیوز، از بین بردن لک صورت و داشتن پوستی سالم و شفاف خواسته ی هر شخصی است. به جای استفاده از داروهای شیمیایی و آرایش های سنگین برای پوشاندن لک های صورت، از راهکار های طبیعی و خانگی بی ضرر استفاده کنید. اگر پوست سالمی دارید روش های پیشگیری از لک که در اختیارتان گذاشتیم را بخوانید. همچنین روش های پزشکی برای از بین بردن لک صورت را نیز مطالعه کنید.

انواع لک‌ها را می‌توان به‌صورت زیر دسته‌بندی کرد:

ملاسما یا لک صورت ناشی از بارداری، در دوران بارداری یا هنگامی که فرد برخی از انواع قرص‌های ضد بارداری را مصرف می‌کند، به وجود می آید. در این شرایط، تغییرات هورمونی ، منجر به افزایش ملانین (سلولی است که به پوست رنگ می‌بخشد) می‌شود. تولید بیش از حد ملانین می‌تواند پوست را تیره تر کند.

کک و مک نیز با دو عامل وراثت و تخریب پوست توسط آفتاب، ایجاد و تشدید می‌شود. این لک‌ها به رنگ‌های قهوه‌ای و قرمز و با گستردگی متفاوت در افراد دیده می‌شوند. با وجود اینکه کک و مک جزو ضایعات کاملاً بی‌خطر پوست محسوب می‌شود، ولی برخی از افراد مبتلا به آن به دلیل ایجاد اشکال در ظاهر پوستشان، در صدد درمان این لکه‌ها بر می‌آیند .

این لکه‌ها با بالا رفتن سن ایجاد می‌شوند و معمولاً در نقاطی از پوست که در معرض آفتاب بیشتری باشند مانند صورت و پشت دست‌ها دیده‌ خواهند شد. تشخیص لک‌های پوستی ناشی از افزایش سن و افتراق آنها با سایر لک‌ها بسیار مهم است زیرا با تشخیص صحیح و انتخاب روش درمانی مناسب، می‌توان در رفع و بهبود این ضایعات بسیار مثبت عمل کرد.

درمان لک ناشی از افزایش سن به دلیل قرارگیری این ضایعات در خارجی ترین سطح پوست، نسبتاً آسان است. به عبارت بهتر می‌توان گفت هر درمانی که به منظور روشن کردن این لکه‌های پوستی در سطح پوست انجام شود با صلاحدید پزشک می‌تواند مناسب باشد.

کمبود ویتامین‌هایی همچون B12، A، C، اسیدفولیک و … می‌تواند به‌ مرور زمان باعث ایجاد لک صورت بشود.

بعضی از داروها، همچون داروهای ضد سرطان، ضد مالاریا، داروهای مصرفی برای از بین بردن جوش و...، می‌تواند در صورت ناسازگاری با پوست، باعث ایجاد لک بشود.

در برخی موارد بیماری‌هایی مانند آکنه و عوارض ناشی از جراحت و التهابات پوست، می‌تواند تغییر رنگ در برخی نواحی پوست و لک پوستی ایجاد کند. در مورد لک ناشی از آکنه این نکته حائز اهمیت است که علاوه بر درمان لک‌ها، درمان آکنه فعال هم به جهت پیشگیری از ایجاد لکه‌های جدید الزامی می‌باشد.

در افراد با سنین مختلف حتی جوانان، ممکن است قرار گرفتن در برابر نور خورشید، بدون استفاده از ضد آفتاب و پوشش مناسب، ایجاد لک نماید . بسیاری از لک‌های صورت و پوست، یا در نتیجه قرارگیری در مقابل نور خورشید ایجاد می‌شوند، یا تشدید می‌یابند. پس اهمیت استفاده از ضد آفتاب و محافظت در برابر نور خورشید کاملاً واضح است.

روش‌های اصلی درمان لک صورت را می‌توان به‌ صورت زیر دسته‌بندی کرد:

در این روش لیزر با هدف قرار دادن ملانین موجود در پوست، پالس‌های سریع نور را برای تخریب لکه‌های تیره صورت ارسال می‌کند که رنگ‌دانه‌های ایجاد شده این پالس‌ها را دریافت کرده، خرد و تخریب می‌شوند. با این شرایط محیطی گرم برای رنگ‌دانه‌ها بوجود می‌آید که باعث تجزیه شدن آنها به ذرات ریزی می‌شود که به‌ صورت طبیعی امکان دفع آن‌ها با مرور زمان و رشد پوست وجود دارد.

در نهایت با رشد تدریجی پوست جدید بدون رنگ‌دانه در محل، درمان لک انجام می‌شود.

این روش بسیار مؤثر است و بهترین روش برای زمانی است که لکه‌ها بسیار قدیمی می‌باشند. با این روش حتی لکه‌های تیره تشکیل‌ شده در اعماق پوست نیز قابل‌ درمان هستند. این‌ یکی از مزیت‌های این روش است. چراکه باقی روشها قابلیت درمان لک‌های قدیمی را ندارند. لکه‌های بسیار روشن با 4 یا 5 جلسه قابل‌ درمان می‌باشند. لیزر درمانی در صورت مراقبت‌های بعد از لیزر تا 99 درصد مؤثر خواهد بود.

برای درمان لکه‌های قهوه‌ای و کک‌ ومک معمولاً از روش لایه‌ برداری شیمیایی استفاده می‌شود. در این روش با قرار دادن یک محلول شیمیایی ‌بر روی پوست، لایه‌های خارجی پوست از بین می‌رود. در ادامه نیز با رشد پوست جدید در محل درمان، ظاهر پوست صاف‌تر و با چین‌ وچروک کمتر شکل می‌گیرد. معمولاً این روش زمانی استفاده می‌شود که دیگر روشهای درمان سطحی نتواند لکه‌های ایجاد شده را درمان کند. این لایه‌بردارها اسیدهایی هستند که به سه دسته اصلی ملایم، متوسط و عمیق تقسیم می‌شوند. اجزای اصلی لایه‌بردارهای ملایم اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک است. این نوع لایه‌بردارها مؤثرترین روشها برای درمان لک‌های تیره روی پوست هستند.

میکرودرم با پرتاب ذرات بسیار ریز برای از بین بردن و برداشتن لایه‌های سطح بالای پوست استفاده میکند. به‌ این‌ ترتیب پوست جدید به‌ جای پوست از بین رفته تشکیل می‌شود که لکه‌های قدیمی کمتر و خفیف‌تر دیده شوند. این روش معمولاً نیاز به چند جلسه تکرار دارد.

آب گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. این ماده باعث ‌می‌شود، منافذ پوستی که در اثر آکنه باز شده بودند، بسته شوند. مقدار بالای لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی به روشن شدن لکه‌های تیره کمک ‌می‌کند.

برای استفاده از گوجه‌فرنگی در برطرف کردن لک صورت، پوست خود را با گوجه‌فرنگی ماساژ دهید. بعد از مقداری ماساژ پوست، اجازه دهید پوست شما به همین حالت بماند. بعد از ۱۵ دقیقه که پوست شما خشک شد، حالا آن را بشویید. این کار را ۱۵ روز تکرار کنید. ما به شما قول ‌می‌دهیم نتیجه کار شما را متعجب خواهد کرد.

یکی از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت که به راحتی در منزل انجام ‌می‌شود، استفاده از آلوئه ورا است. با توجه به اینکه این ماده حاوی پلی ساکارید است، باعث ایجاد سلول‌های جدید در پوست و بهبود لک و زخم‌ها ‌می‌شود. این ماده یک مرطوب کننده طبیعی نیز است و از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت ‌می‌کند.

ژل آلوئه ورا را روی پوست خود بمالید و بعد از خشک شدن پوست خود را بشویید. به مدت یک ماه این کار را انجام دهید. به­ مرور متوجه ‌می‌شوید که لکه‌های صورت شما، روز به روز کمتر ‌می‌شوند

سفیده تخم مرغ حاوی آنزیم‌هایی است که سبب یکدست شدن پوست، روشن شدن تیرگی و لکه‌های پوست ‌می‌شوند. برای استفاده از این ماده، ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کنید. سپس سفیده تخم مرغ را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید که خشک شود. پس از خشک شدن کامل، آن را با استفاده از آب سرد بشویید.

استفاده از سفیده تخم مرغ،  دو بار در هر هفته، برای یک ماه توصیه ‌می‌شود. از این ماده استفاده کنید و تأثیر آن را در بهبود کیفیت پوست خود ببینید.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی عسل به روشن شدن رنگ پوست و لکه‌های پوستی کمک ‌می‌کند. بنابراین کاربرد عسل یکی از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت است. یک قاشق چایخوری عسل را بردارید و با انگشت روی لکه‌های صورت بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد صورت خود را بشویید. این کار را به مدت ۱۵ روز تکرار کنید.

در صورتی که مقداری زردچوبه به عسل اضافه کنید به خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن کمک ‌می‌کند.

آب لیمو به‌عنوان یک ماده سفید کننده طبیعی برای پوست عمل ‌می‌کند و در بهبود جای لک و زخم نیز تأثیر قابل توجهی دارد. بنابراین این ماده نیز ممکن است از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت باشد.

مقداری آب لیمو را روی لکه‌های صورت خود بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه آن را با آب سرد بشویید. اگر این کار را به‌مدت ۱۵ روز تکرار کنید، متوجه تأثیر آن روی پوست خود ‌می‌شوید.

بخور صورت باعث باز شدن منافذ بسته پوست ‌می‌شود، به این ترتیب محتویات درون منافذ پوست اعم از چربی، سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها و مایعات چرکی راحت خارج ‌می‌شوند. با خروج این مواد و جلوگیری از تجمع آن‌ها در زیر پوست، از بروز جوش و آکنه جلوگیری ‌می‌شود.

خاصیت قلیایی سرکه سیب در صورت استفاده موضعی روی پوست، باعث بهبود تعادل PH ‌می‌شود و خواص ضد میکروبی این ماده از رشد باکتری‌ها که زمینه ایجاد آکنه در پوست هستند، جلوگیری ‌می‌کند.

برای استفاده از سرکه سیب به منظور بهبود لک‌های صورت، یک سوم فنجان سرکه سیب و یک فنجان کامل آب را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید. محلول حاصل از آب و سرکه سفید را درون یک بطری استریل‌شده و تمیز ریخته و به‌خوبی تکان دهید. چند قطره از این محلول را روی یک پنبه تمیز بریزید و از آن برای پاک کردن صورت خود استفاده کنید. اجازه دهید مواد به مدت ۵ الی ۲۰ ثانیه روی پوست شما بمانند و سپس پوست خود را بشویید.

نکات مهم در استفاده از سرکه سیب برای از بین بردن لک صورت:

یکی دیگر از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت که در خانه به راحتی قابل انجام است، استفاده از کمپرس سرد است.این روش که در واقع روشی سرما درمانی است، به کاهش قرمزی و تورم مرتبط با آکنه‌های التهابی کمک ‌می‌کند.

یک قطعه یخ را در یک دستمال یا پارچه نرم و تمیز بپیچید و آن را به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه روی پوست در محل آکنه بگذارید و سپس بردارید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

علاوه بر کمپرس سرد از کمپرس گرم نیز برای تمیز کردن پوست و جلوگیری از ایجاد آکنه استفاده ‌می‌شود. وقتی گرمای ملایمی ‌روی حفره‌های چرکی پوست قرار ‌می‌گیرد، چرک به‌آرامی ‌به سمت بیرون حرکت ‌می‌کند و به اصطلاح سر باز ‌می‌کند.

برای استفاده از کمپرس گرم در تمیز کردن پوست کافی است که یک دستمال تمیز را در آب گرم فرو کرده و سپس آن را بفشارید که آب‌های اضافی آن خارج شوند. سپس پارچه مرطوب شده با آب گرم را روی پوست صورت خود قرار دهید.

توجه کنید که گرمای آب و پارچه نباید در حدی باشد که احساس سوختگی به شما دست دهد.

استفاده از آب خیار نیز یکی دیگر از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت است. با توجه به اینکه خیار سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است، استفاده از آن در برطرف کردن لک‌های صورت و شاداب کردن تأثیر زیادی دارد.

یک پنبه تمیز را در آب خیار تازه خیس کنید و آن را روی پوست خود بمالید. اجازه دهید که ۲۰ دقیقه بماند و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

روی در ترشح هورمون­های آندروژنیک از قبیل تستوسترون تأثیر قابل توجهی دارد. عدم تعادل در ترشح این هورمون‌ها در بدن، سبب ایجاد آکنه و جوش صورت ‌می‌شود؛ بنابراین با استفاده کافی از مواد غذایی غنی از روی و تأمین روی بدن، مقدار ترشح این هورمون‌ها متعادل ‌می‌شود و درنتیجه از ایجاد جوش و لک در پوست صورت پیشگیری ‌می‌شود.

برخی از بهترین منابع روی شامل تخم هندوانه، غلات غنی شده، لوبیا، سیب زمینی، گوشت گاو و گوشت بره است.

علاوه بر این با تجویز پزشک، امکان استفاده از مکمل‌های روی نیز وجود دارد. البته بهتر است که با رژیم غذایی مناسب مقدار روی مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید و در صورتی که مقدار روی بدن شما با استفاده از مواد غذایی تأمین نشد، از مکمل‌های روی استفاده کنید.

استفاده از کرم‌های روی نیز در شادابی و زیبایی پوست تأثیرگذار است؛ اما استفاده از این کرم‌ها نیز باید با مشاوره پزشک باشد.

ترکیب عسل و دارچین، قابلیت مقابله با باکتری‌ها و کاهش التهابات را دارد. باکتری‌ها و التهابات پوستی دو عامل اصلی ایجاد آکنه‌ها هستند. آکنه و جوش نیز زمینه ایجاد لک در صورت هستند. طبق یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۷، ترکیب عسل و دارچین دارای اثرات ضد باکتریایی است. علاوه‌براین همان‌طور که بیان شد، عسل به‌تنهایی نیز برای از بین بردن آکنه و لک صورت مفید است.

برای تهیه ماسک صورت عسل و دارچین، ابتدا باید ۲ قاشق عسل و ۱ قاشق دارچین را مخلوط ‌کنیم. مخلوط این دو ماده به‌صورت خمیر درمی‌آید. بعد مقداری از این خمیر را روی صورت ‌می‌گذاریم و به‌ مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر ‌می‌کنیم ماسک کاملا خشک شود و سپس آن را می‌شوییم.

نکته مهم در استفاده از این ماسک این است که پوست صورت باید کاملا تمیز باشد.

روغن درخت چای دارای خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی است. بنابراین استفاده از محلول تهیه شده با این ماده نیز، یکی از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت است.

با توجه به اینکه آنتی‌بیوتیک‌های موضعی و خوراکی در صورت استفاده طولانی مدت برای آکنه، باعث مقاومت باکتریایی ‌می‌شوند، روغن درخت چای با توجه به خواص ضدباکتریایی که  دارد، ممکن است جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک‌ها باشد.

روغن درخت چای خواص قوی دارد. بنابراین قبل از استفاده باید کمی ‌از آن را روی پوست خود امتحان کنید. استفاده از روغن درخت چای برای درمان لک صورت و آکنه شامل مراحل زیر است:

خواص آنتی اکسیدانی چای سبز ثابت شده است. همیشه به استفاده از چای سبز و تأثیر آن در سلامتی تأکید شده است. این ماده با توجه پلی‌فنول‌های موجود در آن باعث ازبین‌رفتن باکتری‌ها و التهابات پوستی ‌می‌شوند. در یکی از تحقیقات انجام شده با حضور ۸۰ زن، از تعدادی از زنان خواسته شد که به مدت ۴ هفته، روزانه ۱۵۰۰ میلی‌گرم عصاره چای سبز مصرف کنند. در پایان مطالعه، زنانی که از این عصاره استفاده کردند، در بینی، چانه و اطراف دهان، آکنه و لک کمتری داشتند.

استفاده از چای سبز به صورت غیر­مستقیم نیز بر سلامتی پوست تأثیر قابل توجهی دارد. چای سبز سبب کاهش سطح قند خون می­شود. افزایش قند خون از عواملی است که سبب ایجاد آکنه می­شود. البته استفاده مستقیم از چای سبز روی پوست نیز به درمان آکنه و از بین بردن لک صورت کمک ‌می‌کند.

آنتی اکسیدان اصلی موجود در چای سبز، اپی گالوتچین ۳ گالات (EGCG)   است که تولید چربی در پوست را کاهش ‌می‌دهد و با التهاب مقابله ‌می‌کند و از رشد آکنه در افرادی که پوست‌هایی مستعد آکنه و جوش دارند جلوگیری می‌کند.

امکان استفاده از کرم‌ و لوسیون‌ حاوی چای سبز به‌ منظور بهره‌مند شدن از خواص چای سبز وجود دارد؛ اما بهتر است که آن را در منزل تهیه و استفاده کنید.

برای استفاده از چای سبز به‌منظور درمان لک صورت، ابتدا چای سبز را ۳ الی ۴ دقیقه در آب بجوشانید. سپس اجازه دهید که چای خنک شود. با استفاده از یک پنبه تمیز پوست خود را با پنبه شستشو دهید یا چای را درون یک بطری اسپری بریزید و روی پوست اسپری کنید. صبر کنید که پوست خشک شود و بعد آن را با آب خنک بشویید و خشک کنید.

اسیدهای چرب امگا ۳ چربی‌های سالمی هستند که فواید زیادی برای سلامتی انسان دارند. روغن ماهی حاوی دو نوع اصلی اسیدهای چرب امگا ۳ است. این دو نوع اسید چرب باعث کاهش التهابات پوستی و پیشگیری از ایجاد آکنه و لک می­شوند.

مصرف روزانه خاصی برای اسیدهای چرب امگا ۳ وجود ندارد. توصیه می شود که بزرگسالان روزانه حدود ۲۵۰ میلی گرم از این اسیدهای چرب استفاده کنند.

ماهی‌های ساردین و قزل آلا، گردو، دانه­های کتان و چیا غنی از اسیدهای چرب هستند. استفاده کافی از این مواد غذایی نیز در تأمین اسیدهای چرب امگا ۳ بدن مؤثر است؛ بنابراین یکی دیگر از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت، استفاده از مواد غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند مکمل‌های روغن ماهی و این مواد است.

ممکن است پیشگیری از بروز لکه های تیره پوست همیشه امکان پذیر نباشد. برای مثال، پیشگیری از تغییرات هورمونی دوره بارداری که منجر به ایجاد ملاسما می شوند امکان پذیر نیست. با این حال، اقداماتی وجود دارند که افراد با عمل به آنها می توانند احتمال ابتلا به لکه های تیره را کاهش داده و از تیره تر شدن آنها پیشگیری کنند. این روشها عبارتند از:

کک و مک در افرادی که پوست روشن دارند شایع تر است. این کک و مک ها تا زمانی که تحت درمان هستند، برطرف می شوند. ولی نکته ای که لازم است بدانید این است که مراقبت در برابر نور خورشید اقدام بسیار مهمی محسوب می شود. از قرار گرفتن در معرض نور شدید و مستقیم خورشید خودداری کنید.

حتما از ضدآفتاب استفاده کنید و آن را هر دو ساعت یک بار تمدید کنید. در تابستان که نور خورشید شدید تر است استقاده از کلاه های لبه دار که طول لبه ی آن پانزده تا بیست سانتی متر است، می تواند کمک کننده باشد. در مراحل ابتدایی ایجاد کک و مک می توان از درمان لیزر کمک گرفت.

اگر آفتاب سوختگی به صورت حاد باشد، ابتدا باید داروهای ضد التهاب مصرف شود تا از ماندگاری لک ناشی از آن جلوگیری شود. مانند استروئیدهای توپیکال و کالامیندی.

در این شرایط مراقبت از نور بسیار مهم است. اما اگر لک تشکیل شد این اقدامات دیگر موثر نیستند و باید از پمادهای ضد لک حاوی ویتامین ث، هیدروکینون با درصد پایین به خصوص اگر سوختگی روی بدن هست، و کرم های سوتینگ و آرام بخش پوست استفاده کرد تا به مرور از بین بروند. از سولار و آفتاب گرفتن نیز باید به شدت پرهیز شود.

اگر با ترکیبات توپیکال و درمان موضعی نتوانستیم لک را درمان کنیم، از روش های دیگری در درمان استفاده خواهیم کرد. برای مثال ترکیبات موضعی را تغییر می دهیم و مواد قوی تری به آن اضافه می کنیم و یا ضدلک های قوی تر استفاده می کنیم. همچنین برای افزایش میزان جذب دارو لیزر به کار می بریم.

لیزر باعث تحرک بیشتر پوست شده و میزان جواب دهی را افزایش می دهد. لیزر های ND YAG  ، IPL ، الکساندرایت با طول موج های مخصوص به کتر گرفته می شوند. هم زمان می توانیم برای افزایش جواب دهی در کنار به کارگیری لیزرها از CO2 فرکشنال یا اربیوم خفیف استفاده کنیم.

لک های آفتابی، لک های پس از دوران بارداری و لک های ناشی از تغییرات هورمونی پس از زایمان، درمان های متفاوتی دارند. اولین درمان آن ها مراقبت در برابر نور خورشید است. دومین درمان کرم های ضد لک های حاوی هیدروکینون، ویتامین ث، آربوتین و کوجیک اسید هستند که به صورت جداگانه یا ترکیبی استفاده می شوند. این داروها باید ماه ها به مدت طولانی و به دفعات متعدد و ماه ها مصرف شوند تا اثر بگذارند. استفاده از این ترکیبات حتما باید در کنار مصرف ضد آفتاب باشد.

روش دیگر، روش های لیزری هستند. دو دسته روش لیزری موجود است: اولین روش لیزرهای پیگمان که کیوسوئیچ معروف ترین آن هاست. این لیزرها باعث خرد شدن ذرات لک می شوند و از بین رفتن آن ها را تسهیل می کنند. کیوسوییچ فرکشنال در جلساتی به فاصله ی یک ماه و  ماهی یک بار انجام می شود. دومین روش استفاده از لیزر های لایه بردار پوستی است. لیزرهای لایه بردار مانند لیزرهای فرکشنال CO2  و اربیوم با درجه ی پایین  که نفوذ پذیری دارو و لایه برداری پوست را افزایش بدهند و لک ها را سریع تر از بین ببرند روش مناسبی هستند.

روش دیگر استفاده از قرص های ضدلک است. این قرص ها مثل ترانگزامیک اسید یا ترنسید داروهای بسیار موثری هستند. اما با توجه به این که عوارضی مثل ایجاد لخته ی خون در پا یا آمبولی ریه دارند باید بسیار با احتیاط و با در نظر گرفتن سابقه ی خانوادگی پزشکی دقیق بیمار تجویز شوند. در طول مدت مصرف این داروها، بیمار باید شدیدا تحت نظر پزشک باشد. معمولا هفتاد تا هشتاد درصد موفقیت طی شش تا نه ماه درمان با روش های فوق به دست می آید.

لک سفید روی پیشانی می تواند آغاز بیماری ویتیلیگو یا همان برص باشد. این عارضه در کودکان با بیماری های تیروئیدی همراه است و بهتر است در این سن غربالگری بیماری های تیروئیدی انجام گیرد. این بیماری خود به خود از بین نمی رود و باید توسط پزشک ویزیت شود.

پزشک هنگام معاینه از لامپ وود برای تشخیص این بیماری استفاده می کند. اگر بیماری، ویتیلیگو تشخیص داده شود، درمان های توپیکال و موضعی از پیشرفت آن جلوگیری خواهد کرد. وضعیت پیشرفت بیماری باید طی ویزیت های مکرر توسط پزشک بررسی شود.

مصرف بیش از حد نمک باعث پف کردن صورت می‌شود و برای زیبایی پوست بسیار مضر است.

مصرف بی رویه قند باعث تیرگی رنگ صورت و دور چشم و چین و همچنین باعث ایجاد چین و چروک روی پیشانی می‌شود.

مصرف بیش از اندازه حد کافئین باعث آزاد شدن آدرنالین می‌شود. آدرنالین نیز سبب ایجاد استرس و کم خوابی می‌شود که این مساله می‌تواند برای سلامت پوست مضر باشد.

نوشابه‌های گازدار به علت دارا بودن قند و شکر و همچنین اسیدهای مضر برای بدن و سلامتی پوست مضر هستند.

آب میوه‌های صنعتی حاوی قند زیادی هستند. این قند موجب شکسته شدن کلاژن پوست شده و آن را زبر و خشک می‌کند

شیر گاو سطح انسولین را افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن میزان هورمون کورتیزول (هورمون استرس) می‌شود. این موضوع افزایش تولید سبوم (چربی) را به دنبال دارد. سایر محصولات لبنی مانند بستنی، پنیر و ماست هم اثرات منفی مشابهی روی پوست دارند.

برنج نیز حاوی مقدار زیادی گلیسمی است که رطوبت و گردش آب در پوست بیرونی را متوقف می‌کند و باعث خشکی پوست و ظهور پیری زودرس می‌شود.

مصرف غذاهای تند موجب ایجاد آکنه می‌شود بنابراین برای داشتن پوستی شاداب باید از خوردن این غذاها اجتناب کنید.

آکنه به شدت با خوردن غذاهای سرشار از کالری، چربی و کربوهیدرات تصفیه شده در ارتباط است. با خوردن فست فود نه تنها زیبایی و جوانی پوست‌تان را از دست می‌دهید بلکه سلامتی بدنتان هم به خطر می‌افتد.

غذاهای چرب و سرخ شده به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب با تجمع چربی در بدن شادابی و سلامت پوست را مختل می‌کنند بنابراین اگر می‌خواهید پوستی جوان و سالم داشته باشید باید از خوردن غذاهای سرخ شده و سیب زمینی سرخ شده دوری کنید.

گوشت قرمز هرچند مقادیر زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند پروتئین دارد اما برخی از قسمت‌های آن مانند قسمت‌های پرچرب می‌تواند تأثیرات منفی برای پوست بگذارند.

این گوشت‌ها عموماً حاوی سدیم فراوانی هستند که مصرف آنها باعث می‌شود تا صورت پف کند. همچنین این گوشت‌ها حاوی نیتریت هم هستند. نیتریت سبب آسیب دیدن کلاژنپوست می‌شود.

خوراکی‌های فرآورده‌ای مانند کیک، کلوچه، پفک و چیپس برخلاف طعم خوب و لذت بخش شأن مضرات زیادی برای پوست بدن و صورت دارند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید