فنلاند هم مانند لهستان و بلغارستان با پرداخت هزینه گاز روسیه در واحد روبل موافقت نکرد. روسیه هم در پی این تصمیم گاز فنلاند را قطع کرد.

چرا ایران وارد بازار انرژی اروپا نمی‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، شرکت گازپروم روسیه امروز صادرات گاز را به کشور همسایه خود یعنی فنلاند قطع کرد. اپراتور سیستم گاز فنلاند اعلام کرد به دلیل اختلافات بر سر نوع پرداخت این اتفاق افتاد.

 صادرات گازپروم تنها در صورتی امکان پذیراست که کشورهای اروپایی تنها در واحد روبل هزینه آن را پرداخت کنند. روسیه این شرط را به دلیل تحریم‌های غرب برای این کشورها گذاشت اما فنلاند از عمل کردن به آن سر باز زد. گازگرید که یک شرگت فنلاندی واردکننده گاز است نیز گفت که واردات گاز فنلاند را که از طریق شهر ایماترا وارد این کشور می‌شد، از سمت روسیه متوقف شد.

شرکت دولتی گاسوم روز جمعه اعلام کرد که گازپروم روسیه هشدار داده است که ساعت هفت صبح روز شنبه جریان گاز خود را متوقف می‌کند. روز شنبه هم این شرکت فنلاندی صحت این اتفاق را تایید کرد.

روز شنبه گاسوم در بیانیه‌ای اعلام کرد که در طول تابستان آینده که منابع گاز خود را برای فروش به مشتریان از منابع دیگر و از طریق خط لوله بالتیک کانکتور تامین می‌کند. خط لوله بالتیک کانکتور به شبکه گاز کشور همسایه خود یعنی استونی متصل می‌کند. بخش عمده گاز مصرفی فنلاند از روسیه وارد می‌شود. اما مصرف گاز تنها ۵ درصد از مصرف انرژی این کشور را تشکیل می‌دهد.

اکثر قراردادهای تامین اروپایی به دلار یا یورو بودند. اما مسکو از ماه گذشته تا کنون صادرات گاز خود را به بلغارستان و لهستان نیز قطع کرده است زیرا آنها با پرداخت در واحد روبل موافقت نکردند. گاز فنلاند نیز دقیقا به همین دلیل قطع شد.

 آمادگی فنلاند چقدر است؟

شرکت‌های گاز فنلاند  پیش‌تر اعلام کردند که برای قطع گاز از سمت روسیه آمادگی دارند و بدون صادرات این کشور هم می‌توانند گازرسانی به کشور را مدیریت کنند. گازگرید گفت که سیستم گاز این کشور هم از نظر فیزیکی هم از نظر تجاری در حالت تعادل قرار دارد.

روز جمعه فنلاند اعلام کرد که با مجوز دادن به یک کشتی آمریکایی ذخیره و تبدیل گاز مایع به گاز طبیعی برای کمک به جایگرین کردن گاز روسیه موافقت کرده است. عملیات این کشتی در سه ماهه سال میلادی آغاز می‌شود. این کشتی گاز مایع فوق سردشده را که با کشتی به این کشور می‌رسند را به گاز شهری تبدیل می‌کند.

چرا ایران وارد بازار اروپا نمی‌شود؟

روسیه درحالی صادرات انرژی به اروپا را محدود کرده که بسیاری از کارشناسان می‌گویند ایران می‌توانست جای روسیه در بازار انرژی اروپا را پر کند. به عبارتی جنگ روسیه و اوکراین فرصت خوبی برای ایران بود که وارد بازار جهانی نفت و انرژی شود. فرصتی که ایران از آن استفاده نکرد.

دلیل این ماجرا چیست؟ مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در گفتگو با تجارت‌نیوز به همین مساله اشاره کرده و گفته بود: در ماه می ۲۰۱۶ قرار شد قرار بود اروپا در حوزه انرژی ایران سرمایه‌گذاری کند. این سرمایه‌گذاری هم به نفع ایران بود و منابع ارزی زیادی برای ایران داشت و هم به اروپا اجازه می‌داد انحصار روسیه در حوزه گاز را بشکند. اما ناگهان تهران شرایط عجیبی برای ادامه همکاری وضع کرد و نشان داد تمایلی برای این همکاری ندارد.

اما چرا ایران چنین مشارکتی را نپذیرفت؟ عمادی در پاسخ می‌گوید ایران در این ماجرا به سمت روسیه تمایل داشت و در سال ۲۰۱۷ در سفر پوتین به تهران، قرار شد روسیه ۲۳ میلیارد دلار در بازار انرژی ایران سرمایه‌گذاری کند. آن زمان توتال و بی‌پی قرار بود وارد بازار انرژی ایران شوند. اما زمانی که نمایندگان این شرکت‌ها با ایران برای دور دوم و سوم مذاکرات تماس گرفتند، تهران اعلام کرد این موارد در یک توافق راهبردی به روسیه واگذار شده است. اما روسیه نه خودش در ایران سرمایه‌گذاری کرد و نه اجازه داد اروپایی‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته عمادی، ایران، روسیه را شریک خود می‌دانست. شریک تجاری و اقتصادی که حالا مشخص شده صادرات نفت خود به چین را افزایش داده و جای ایران در بازار چین را هم گرفته است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید