مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری از افزایش حق عائله‌مندی بازنشستگان کشوری خبر داد.

جیب بازنشستگان پر پول می شود | واریز افزایش حقوق بازنشستگان از امروز
به گزارش سلام نو، با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان  در آخر سال و اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره سال آینده افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری از افزایش حق عائله‌مندی بازنشستگان کشوری خبر داد.

علی خدامی، مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: بازنشستگانی که تاریخ ازدواج خودشان و تاریخ تولد فرزندانشان قبل از سال ۱۴۰۱ باشد، مبلغ عائله مندی ۴۰۷ هزار و ۳۸۹ تومان و حق اولاد هم ۱۰۵ هزار و ۶۱۹ تومان محاسبه خواهد شد.

وی افزود: در صورتیکه تاریخ ازدواج بازنشسته و تاریخ تولد فرزند یا فرزندانشان در سال ۱۴۰۱ ثبت شده باشد، مبلغ عائله مندی ۸۱۴ هزار و ۷۷۹ تومان و حق اولاد نیز ۳۱۶ هزار و ۸۵۸ تومان خواهد بود.

تنها بازنشستگانی مشمول این بخشنامه می‌شوند که دستگاه و ذیحسابی محل اشتغال آن‌ها دارای ردیف بودجه بوده و تحت پوشش این صندوق باشند.

دبیر خانه کارگر قزوین خواستار تسریح در صدور احکام افزایش حقوق بازنشستگان قبل از پایان اردیبهشت شد.

عیدعلی کریمی (دبیر خانه کارگر قزوین) در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان گفت: انتظار داریم هرچه سریعتر قبل از پایان اردیبهشت ماه جاری، احکام حقوقی جدید صادر شود. خواسته‌ی ما اعمال مصوبات شورایعالی کار با تمام مولفه‌های مزدی و همچنین اجرای متناسب‌سازی ۱۴۰۱ است.

او تاکید کرد: بایستی علاوه بر افزایش حقوق، متناسب‌سازی عادلانه برای تمام بازنشستگان ازجمله حداقل‌بگیران اجرایی شود. در عین حال باید مابه‌التفاوت فروردین ماه همراه حقوق اردیبهشت پرداخت شود.

به گفته کریمی، مدتی است مسئولان در ارتباط باصدور احکام افزایش حقوق بازنشستگان تردید دارند و تصمیم‌گیری نمی‌کنند و این موجب نارضایتی بازنشستگان شده است.

دبیر خانه کارگر در ادامه گفت: به هر صورت گرانی‌ها باعث بی‌ثمر شدن افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ شده است و اینکه گفته می‌شود ریشه تورم در افزایش حقوق کارگران است، باید بگویم خیر بلکه مصداق بارز ایجاد تورم، حذف ارز ترجیحی است که بارها فعالان اقتصادی و کارگری درباره تبعات حذف آن هشدار داده بودند.

کریمی در ادامه درباره وضعیت معیشتی بازنشستگان با افزایش گرانی‌ها گفت: وضعیت معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی خوب نیست حال آنکه آن‌ها دو ماه حقوق و مستمری خود را کامل دریافت نکرده‌اند.

او اضافه کرد: گرانی‌های این روزها سفره ساده و کوچک کارگران و بازنشستگان را بیش از پیش خالی کرده با این حال یارانه حمایتی هنوز به برخی خانوارهای کارگری بازنشسته اختصاص نیافته است.

او با اشاره به گفته مسئولان مبنی بر اینکه یارانه حمایتی برای ۷۲ میلیون ایرانی واریز شده است، افزود: بخشی از مردم علیرغم اینکه قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است هنوز یارانه خودشان را دریافت نکرده‌اند و توقع از دولت این است که نسبت به مدیریت این گروه از مردم که اقشار آسیب‌پذیرند، اقدام کند.

وی ادامه داد: افرادی که یارانه دریافت نکرده‌اند بسیاری‌شان طبقه بازنشسته و کارگر هستند که در دهک‌های بالا جا داده شده‌اند و توقع این است که دولت زودتر این موارد را اصلاح کند.

وی افزود: افزایش قیمت‌ها در بازار مواد غذایی، لوازم خانگی، قطعات الکترونیکی، مسکن، خودرو، سکه و ارز با هیچ متغیر و شاخص اقتصادی همخوانی ندارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر با تاکید بر لزوم اقدام فوری دولت در کنترل قیمت‌ها یادآور شد: کارگران صدمه‌پذیرترین قربانیان شرایط کنونی اقتصادی هستند. نوسانات قیمت ارز، افزایش چندین باره قیمت اجناس مصرفی کارگران را نگران می‌کند آنهم در شرایطی که فشار روانی خطر اخراج از کار و عواقب بیکاری را نیز متحمل می‌شوند.

به گفته این فعال کارگری، اگر موج حرکت بی‌ترمز قیمت‌ها ادامه یابد، زندگی کارگران و بازنشستگان خصوصاً حداقل‌بگیران به طور جدی تحت تاثیر واقع می‌شود.

دبیر خانه کارگر قزوین در پاسخ به اینکه وقتی دستمزد و هزینه‌ها هیچ تناسبی با هم ندارند، کارگران و حقوق‌بگیران چگونه زندگی خود را تامین کنند، گفت: بخش عمده‌ای از کارگران و حقوق‌بگیران، نیازهای طبیعی و معمولی زندگی خود و خانواده‌شان را نادیده می‌گیرند تا بتوانند با دستمزد دریافتی زندگی‌شان را ادامه بدهند. بنابراین زندگی کارگری توام با رنج و تحمل سختی است.

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی گفت: مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مربوط به فروردین در خرداد و تیر به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

موسوی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی گفت: آمادگی کامل داریم به محض تصویب موضوع حقوق بازنشستگان در هیأت‌وزیران، در موعد اعلام‌شده مطالبات بازنشستگان را پرداخت کنیم.

پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش حقوق بازنشستگان هفتم اردیبهشت به دولت ارسال شده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی درباره زمان واریز افزایش حقوق بازنشستگان توضیحاتی ارائه کرد.

 میرهاشم موسوی، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: همه زیر ساخت ها آماده بوده و دو روز مانده به پایان اردیبهشت این افزایش حقوق واریز خواهد شد.

موسوی گفت: امیدواریم براساس اعلامی که قبلا داشتیم، مصوبه اعلام شود؛ البته بعد از تایید هیات وزیران.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی متذکر شد: افزایش حقوق طبق مصوبه شورای عالی کار خواهد بود.

به‌ منظور پرداخت به‌موقع مستمری بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، پرداخت مستمری اردیبهشت ماه از امروز (سه‌شنبه ۲۰) آغاز شده و به محض تصویب افزایش مستمری امسال در هیأت دولت و ابلاغ به سازمان، مابه‌التفاوت افزایش این ماه در دو روز پایانی اردیبهشت پرداخت می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان تأمین‌ اجتماعی، مطابق اطلاع‌رسانی گذشته؛ پیشنهاد مربوط به افزایش حقوق مستمری بگیران در سال ۱۴۰۱ بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی جهت طرح و تصویب در هیأت وزیران ارسال شده و به محض تصویب و ابلاغ قانونی در ماه جاری نسبت به واریز حقوق و مستمری بر اساس مصوبه اقدام می‌شود.

از آن جایی که طبق روال و بر اساس حروف الفبا حقوق مستمری‌بگیران از بیستم هر ماه آغاز و واریز می‌شود؛ به همین دلیل در راستای پرداخت به‌موقع، به اطلاع می‌رساند در ماه جاری نیز طبق ماه‌های قبل اقدام شده و مابه‌التفاوت افزایش اردیبهشت ماه برای کلیه گروه‌های بازنشستگی با وصول مصوبه هیأت وزیران، طی دو روز پایان اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود. مابه‌التفاوت فروردین ماه نیز همزمان با پرداخت مستمری خرداد و تیرماه انجام خواهد شد.

سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بازنشستگی ایران بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش مقررات حمایتی قرار داده است.

بر اساس آخرین آمارها، بالغ بر ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور به عنوان بیمه‌شده اصلی و بیش از چهار میلیون نفر به عنوان مستمری‌بگیر بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلندمدت وکوتاه‌مدت بیمه‌ای و درمان بهره‌مند می‌شوند.

با احتساب اشخاص تبعی تحت تکفل این گروه‌ها، در مجموع بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار می‌روند.

همچنین براساس آخرین آمار سازمان تامین اجتماعی، تعداد کل مستمری‌بگیران اصلی این سازمان برابر با ۴ میلیون و ۳۵۵ هزار نفر بوده که از این تعداد ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار بازنشسته، ۱۴۱ هزار نفر ازکارافتاده و ۱ میلیون و ۹۲۹ هزار نفر بازماندگان بیمه‌شدگان متوفی را شامل می‌شوند.

براساس مصوبه دولت، میزان افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ تعیین شد.

در جلسه امروز هیات وزیران به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، میزان افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ تعیین شد.

براساس مصوبه دولت، ضریب حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و قضات، شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت از جمله کارمندان وزارت اطلاعات و شاغلین پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه، به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

همچنین افزایش حقوق کارکنان مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و شرکت‌های دولتی دارای مقررات خاص از جمله شرکت‌ها و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان انرژی اتمی ایران، سازمان‌های موضوع ماده ‌(۵) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۰ درصد تعیین شد.

حداقل حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر شاغلین موضوع ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون و سایر مشمولین ماده مذکور (به استثنای مشمولین قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت) و حداقل حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۴ میلیون و ۷۱۵ هزار ریال و حداقل حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۳ میلیون و ۳۶۲ هزار ریال تعیین شد.

همچنین حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی در سال ۱۴۰۱، ۱۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد، مشروط به آنکه پس از اعمال افزایش مذکور، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، نباید از ۵۰ میلیون ریال کمتر باشد.

در اجرای جزء (۱۲) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و با استناد به بند (ب) ماده (۱۵) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، امتیاز کمک هزینه عائله‌مندی مزدوجین جدید و حق اولاد فرزندان متولد سال ۱۴۰۱ به ترتیب (۲) و (۳) برابر می‌گردد.

افزایش مستمری بازنشستگان با رای مثبت هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی به تصویب رسید.

حسن صادقی رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اعلام این خبر از ارسال مصوبه یادشده به هیات دولت جهت تصویب نهایی آن خبر داد.

به گفته وی، آنچه در هیات مدیره سازمان به تصویب رسیده، افزایش یاد شده مستمری به اندازه‌ی مصوبات شورایعالی کار به اضافه‌ی متناسب‌سازی است.

صادقی در پایان ابراز امیدواری کرد: احکام حقوقی جدید بازنشستگان با در نظر گرفتن افزایش سالانه به اضافه‌ی متناسب‌سازی تا قبل از پایان اردیبهشت صادر شود.

 با حل مشکل ویرگول قانون بودجه، بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در انتظار ابلاغ افزایش مستمری‌ها و صدور احکام جدید هستند.

بازنشستگان انتظار دارند مصوبات شورایعالی کار بدون کم و کاست در مورد آن‌ها اجرایی شود؛ آن‌ها می‌گویند با صدور احکام، از بلاتکلیفی و نگرانی نجات پیدا می‌کنیم.

علی دهقان‌کیا (رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران) نیز در این رابطه می‌گوید: انتظار داریم وضعیت مستمری بازنشستگان و میزان افزایش آن، تا ده اردیبهشت مشخص شود. هرچه زودتر احکام جدید را صادر کنند بهتر است، بازنشستگان زودتر از بلاتکلیفی و انتظار نجات می‌یابند. ابلاغ افزایش مستمری‌ها باید در نیمه‌ی اول اردیبهشت انجام شود.

در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ محدودیت ۱۰ درصدی برای افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی تعیین شده بود. مجلس با تصحیح متن قانون این محدودیت را برداشت. با این حال احتمال کاهش دستمزد کارگران می‌تواند افزایش سالانه مستمری‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

 مجلس افزایش مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی را از محدودیت‌های قانون بودجه ۱۴۰۱ مستثنی کرد. پیش از این میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی زمان تقریبی افزایش مستمری‌ بازنشستگی سال ۱۴۰۱ را اردیبهشت ماه اعلام کرده‌بود.

برای مستمری بگیران تامین اجتماعی، شنیدن چنین صبحتهایی به خودی خود باید خبری خوب تلقی شود. با این حال در روزهای گذشته نحوه افزایش حقوق دغدغه کارگران بازنشسته بود.

علت این دغدغه انشاء بخشی از قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بود. تبصره چهارم از بند دوازده قانون بودجه امسال راجع به نحوه افزایش مستمری و حقوق شاغلان و بازنشستگان می‌گوید: کف این افزایش ۵ میلیون تومان است و سقف افزایش ها نباید بیش از ۱۰ درصد حقوق سال قبل باشد.

اشتباه مجلس و نگرانی بازنشستگان

در زمان تصویب این قانون اثری از سازمان تامین اجتماعی نبود. بعد از انتشار متن نهایی و مصوب قانون بودجه، سازمان تامین اجتماعی هم در کنار دستگاه های مشمول این افزایش قرار گرفت.

این اتفاق برای بازنشستگان سایر سطوح موجب تولید نگرانی شد. سایر سطوح بگیران کسانی هستند که بیش از حداقل قانونی حقوق بازنشستگی می‌گیرند. مطابق قانون تامین اجتماعی سقف افزایش مستمری بازنشستگی معادل هفت برابر حداقل مزد کارگر ساده است. در ماده ۱۱۱ این قانون، حداقل مستمری با حداقل مزد مصوب شورای عالی کار برابر است. در ماده ۹۶ این قانون اما شرط افزایش مستمری سایر سطوح قرار دارد.

به موجب این بخش از قانون، مستمری بازنشستگی مشمولان باید تابعی از واقعیت های اقتصادی و هزینه های یک زندگی باشد.

به صورت مشخص شیوه نگارش بخش مربوط به افزایش حقوق قانون بودجه ۱۴۰۱ با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی در تعارض بود. به صورت عرفی سایر مستمری سطوح با نیم نگاهی به مصوبه شورای عالی کار در مورد افزایش دستمزد سایر سطوح تعیین می‌شود.

دستمزد سایر سطوح به کارگرانی تعلق می‌گیرد که درآمد ثابتی بیش از حداقل مزد مصوب داردند. برای سال ۱۴۰۱ شورای عالی کار با افزایش ۵۷ درصدی حداقل مزد و افزایش ۳۸ درصدی سایر سطوح موافقت کرد.

واضح است که اگر برای افزایش مستمری سال ۱۴۰۱، شرط قانون بودجه جایگزین ماده ۹۶ می‌شد. حقوق بازنشستگان بالای حداقل در سقف ۱۰ درصد زیاد می‌شد و احتمال نزدیک شدن آن به رشد ۳۸ درصدی دستمزد سایر سطوح وجود نداشت.

مجلس اشتباهش را تصحیح کرد

در این اوضاع و احوال اما گویا علیرضا حیدری، نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری خبر جدیدی در این رابطه دارد.

در رابطه با محدودیت‌های قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، علیرضا حیدری به تجارت نیوز گفت: سقف ۱۰ درصدی افزایش مستمری شامل حال سازمان تامین اجتماعی نمی‌شود. وی افزود: البته این محدودیت به نفع سازمان و به زیان مستمری بگیران بود. اداره تنقیح و مقررات مجلس در پاسخ به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، این سازمان را از شمول محدودیت خارج کرد.

حیدری گفت: گویا مجلس وجود اشتباه نگارشی در بخش مربوط به افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ را قبول دارد. در تصحیح، این موضوع به سازمان تامین اجتماعی یادآوری می‌شود. نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: این اتفاق هفته گذشته رخ داد. سازمان تامین اجتماعی حالا می داند که ملاک افزایش حقوق ۱۴۰۱ همان ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی است و نگارش نادرست متن قانون بودجه در رابطه با افزایش مستمری بازنشستگی اعتباری ندارد.

احتمال کاهش حقوق کارگران و تاثیر آن بر افزایش مستمری‌ها

تصحیح اشتباه موجود در متن قانون بودجه می تواند برای کارگران بازنشسته خبر خوبی باشد. اما این اتفاق به معنی راحت شدن خیال حقوق بگیران تامین اجتماعی از بابت افزایش حقوق ۱۴۰۱ است؟

در روزهای گذشته خبر ناخوشایند دیگری منتشر شد. احتمال بازبینی مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار و کاهش حقوق کارگران، خبریست که اگر محقق شود می تواند بر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تاثیر بگذارد.

به صورت مشخص زمزمه کاهش افزایش ۳۸ درصدی دستمزد سایر سطوح مطرح است. به دلیل تبعیت عرفی افزایش حقوق بازنشستگی سایر سطوح از افزایش مزد سایر سطوح، بازبینی دستمزدهای سال ۱۴۰۱ می تواند بر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تاثیر بگذارد.

در بهترین حالت ممکن است پرونده افزایش مستمری های سازمان تامین اجتماعی به بعد از قطعی شدن تغییرات احتمالی افزایش مزد کارگران منوط شود. این اتفاق به معنی آن است که سازمان تامین اجتماعی همچنان حقوق بازنشستگان خود را تا روشن شدن قضیه به صورت علی الحسابی پرداخت کند.

از طرف دیگر اگر فشار کارفرمایان برای کاهش افزایش مربوط به دستمزد سایر سطوح ادامه یابد. احتمال تبعیت سازمان تامین اجتماعی از شرایط جدید باهم وجود دارد.

اگر مصوبه شورای عالی کار تغییر کند چه خواهد شد؟

علیرضا حیدری در این باره به تجارت نیوز می گوید: همه چیز به نفوذ و قدرت اراده های حاکم در شورای عالی کار دارد. تا به الآن احتمال تغییر دستمزدهای ۱۴۰۱ منتفی است اما وقوع یا کشدار شدن این احتمال می تواند روی وضعیت درآمدی بازنشستگان سایر سطوح تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: البته مسئله پیش بینی برای افزایش هزینه در بودجه سال جدید سازمان تامین اجتماعی وجود دارد. مشکلی بابت منابع مالی نیست. این یعنی می توان نگران نبود اما تشریفات اداری و فرآیندهای آن، می تواند تا زمان قطعی شدن افزایش مزد جلوی اعمال افزایش حقوق کارگران بازنشسته را بگیرد.

وی افزود: سازمان ممکن است از حاشیه های احتمال تغییر دستمزد استفاده کند و به نام صیانت از منافع بیمه شدگان پرونده افزایش مستمری را به تاخیر بیندازد. این به معنی طولانی تر شدن پرداختهای علی الحسابی مستمری است.

حیدری در رابطه با اینکه از بابت مشکل تامین منابع مالی برای پرداخت مستمریهای جدید، جدی نیست. گفت: قانون برنامه ششم توسعه برای یک سال دیگر تمدید شد. این یعنی برای یک سال دیگر باید متناسب سازی مستمر یها اجرا شود. اجرای متناسب سازی بدون تامین منابع ممکن نیست. پس سازمان نباید با مشکل خاصی روبروباشد.

دبیرکل خانه کارگر گفت: طبق قانون آنچه به عنوان مزد ۱۴۰۱ در شورای عالی کار افزایش یافته است، باید برای حقوق بازنشستگان نیز اعمال شود.

علیرضا محجوب در مراسم ضیافت افطاری خانه کارگر ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مولای متقیان، امیر المومنین (ع) گفت: علی(ع) شخصیتی است که در تاریخ اسلام، چه درصدر آن و حال، عدالت به معنی وسیع کلمه است و درباره عدالت خواهی ایشان بسیار نوشته‌اند و بر همین اساس، او به مسلخ عدالت رفت. برگزاری شبهای احیا بخصوص شب ۲۱ ماه مبارک رمضان برای این است که ما به خود رجوع کنیم و به یاد ضعیف‌تر از خودمان باشیم.

او در ادامه با قدردانی از تلاش کانون بازنشستگان و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور در تحقق مطالبات بازنشستگان به بیان گزارش کوتاهی از روند پیگیری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت و گفت: تاکنون سه جلسه برای افزایش مستمری بازنشستگان با حضور مدیرعامل تامین اجتماعی، کانون بازنشستگان و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری انجام شده است که حاصل این جلسات ابهاماتی بوده که اول مطرح فرموده‌اند.

او درباره تعیین مزد بازنشستگان و مشکلی که به استناد بند ۴ تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پیش آمده، بیان کرد: در این بند نام تامین اجتماعی به اشتباه همراه با یک ویرگول آورده شده و نوشته شده «صندوق تامین اجتماعی، نیروهای مسلح»؛ این موضوع باعث شده ذهنیتی برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد شود که حقوق متوسط بگیران تنها ده درصد باید افزایش پیدا کند، این موضوع به هیچ وجه قابل قبول واقع نشد. برای ما ملاک مر قانون و مر مصوبه شورای عالی کار است و ماده ۹۶ هم بر مبنای همین باید انجام شود.

محجوب تصریح کرد: معاون حقوقی مجلس هم موضوع پیش آمده را تعقیب مثبت کرد که در نتیجه آن مجلس هفته پیش یک جواب قانع کننده‌ای داد که بر مبنای قانون ۱۱۱ و۹۶ باید عمل شود و ۱۰ درصد مشمول مستمری بگیران تامین اجتماعی نیست.

محجوب با بیان اینکه ویرگول سهوا و به اشتباه وارد شده بود، در ادامه افزود: این ابهامات مطرح شده باعث شد چند روزی برخی کارفرمایان موضوع بازنگری در دستمزد سایر سطوح ۱۴۰۱ مطرح کنند، که البته جلسات ولو غیر رسمی برگزار شده، تاکنون منجر به هیچ نتیجه‌ای نشده است. لازم به ذکر است که در این میان آقای وزیرکار هم ملاقاتی را با رئیس جمهور در این خصوص داشته‌اند که ایشان تاکید کرده‌اند بدون نظر نمایندگان کارگری هیچ اقدامی در این خصوص انجام ندهند.

دبیرکل خانه کارگر در ادامه اضافه کرد: پافشاری و تهدید برخی کارفرمایان که در راس آن‌ها اتاق بازرگانی است به جایی نخواهد رسید. آنچه گفته و گزارش شد نتیجه تلاش نمایندگان کارگری در شورای عالی کاروسازمان تامین اجتماعی بوده است و در حال حاضر یک ماه گذشت و شاغلین نیز یک ماه حقوق فروردین ماه سال ۱۴۰۱ را دریافت کرده‌اند و ابهامات برطرف شده است.

محجوب با بیان اینکه اگر کسی بخواهد افزایش حداقل دستمزد را لغو کند با برخورد جدی جامعه کارگری مواجه خواهد شد، افزود: گزارش‌های داده شده برای پیش بینی احتمالی است تا جامعه کارگری و بازنشسته در جریان اقدامات انجام شده قرار بگیرند.

او با بیان اینکه با رفع ابهامات صورت گرفته تامین اجتماعی سریعا باید میزان مستمری بازنشستگان را اعلام کند، گفت: مطابق ماده ۹۶ بایستی میزان افزایش مستمری بازنشستگان در ابتدا در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی مطرح و با مصوب شدن رقم آن به دولت ارسال شود و ما منتظر ابلاغ آن هستیم و امیدواریم مطابق میل بازنشستگان باشد.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان 

رئیس کمیته امداد گفت: مستمری فروردین‌ماه مددجویان همراه با افزایش ۲۰ درصدی امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد از واریز مستمری فروردین‌ماه مددجویان همراه با افزایش ۲۰ درصدی خبر داد و گفت: مستمری فروردین‌ماه مددجویان امشب با ارقام جدید به حساب سرپرستان خانواده‌های تحت حمایت واریز می‌شود.

رئیس کمیته امداد خاطرنشان کرد: مستمری مددجویان در سال جاری برای خانوارهای یک نفره ۴۲۰ هزار تومان، خانوارهای ۲ نفره ۶۰۰ هزار تومان و خانوارهای سه نفره ۸۴۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. همچنین مستمری مددجویان برای خانوارهای چهار نفره یک میلیون و ۸۰ هزار تومان و برای خانوارهای پنج نفره و بالاتر یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

تکلیف حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۱ مشخص شد

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به روشن شدن تکلیف افزایش میزان مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱، بر اساس مصوبه‌ی مزدی شورای عالی کار اعلام کرد: از هر زمان که افزایش مستمری سال جاری اعمال شود باید متناسب‌سازی همزمان با صدور احکام اتفاق بیفتد.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) با اشاره به نامه معاون قوانین مجلس شورای اسلامی به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به منظور اعتبارِ قانونی ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی برای اعمال افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱، گفت: «برابر این نامه که به دنبال استعلام سازمان تامین اجتماعی در مورد میزان افزایش مستمری‌ها بر اساس ماده ۹۶ در بودجه ۱۴۰۱، به مدیرعامل سازمان ارسال شده، سازمان تامین اجتماعی کماکان می‌تواند برابر مصوبه شورای عالی کار میزان مستمری بازنشستگان خود را برای سال جاری افزایش دهد و دیگر الزام افزایش ۱۰ درصدی برای مشمولان ماده ۹۶ توجیهی ندارد.»

وی افزود: «در نامه معاون قوانین مجلس، به ماده ۹۶ اشاره و صراحتا قید شده که سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد باتوجه به افزایش‌هزینه زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد؛ بنابراین تشریفات قانونی نحوه تعیین مستمری بازنشستگان سازمان در این ماده به صراحت و بدون ابهام ابلاغ شده است

حسین سوری (فعال صنفی بازنشستگان کشوری) از دو فقره افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری خبر داد.

حسین سوری گفت: یک افزایش ۱۰ درصدی است که پس از ابلاغ قانون از سوی رئیس جمهور به کلیه دستگاه‌ها، به سهولت قایل پرداخت است؛ این افزایش رقمش برای تمامی گروه‌های حقوق بگیر ۱۰ درصد است که در همین ماه جاری پرداخت می‌شود و دلیلی ندارد آن را به تعویق بیندازند. اما فقره دوم افزایش حقوق بازنشستگان کشوری، ناشی از اختصاص ۹ هزار میلیارد تومان  جهت متناسب‌سازی است. توزیع این ۹ هزار میلیارد تومان، اهمیت دارد و امیدواریم عادلانه توزیع شود.

وی افزود: در هر حال، توزیع این ۹ هزار میلیارد تومان به شیوه نامه یا آیین نامه‌ای نیاز دارد. اگر ناگزیر شدند شیوه‌نامه‌ای به کار ببرند، بایستی روشی اعمال نمایند که هم بازنشستگان لشکری که ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار دارند، ولی تعدادشان کمتر است و هم بازنشستگان کشوری که تعدادشان زیاد است، راضی باشند و عادلانه بهره‌مند شوند. حدس این است که آن ۱۰ درصد در همین فروردین ماه، با حقوق این ماه پرداخت می‌شود اما فقره دوم احتمالا به ماه دیگر کشیده شود.

دبیر هیات مدیره کانون کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان تا پایان فروردین‌ماه مشخص شود.

به گزارش ایسنا، علی اکبر عیوضی دبیر هیات مدیره کانون کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران  به ماجرای «افزایش حقوق بازنشستگان و "ویرگول"» پرداخت و گفت: بند ۴ تبصره ۱۲ قانون بودجه، وقتی افزایش مستمری صندوق‌های زیرمجموعه دولت را ۱۰ درصد مشخص کرده، یک ویرگولِ اشتباه آمده و نوشته شده «صندوق تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح»؛ درحالیکه منظور صندوقِ تأمین اجتماعی نیروهای مسلح یا همان صندوق لشگری است.

وی در ادامه با بیان اینکه این اشتباه تایپی، تأمین اجتماعی را ذیل صندوق‌های دولتی آورده و افزایش مستمری‌بگیر را ۱۰ درصد درنظر گرفته است، اظهار کرد: مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نامه‌ای را جهت اصلاح این موضوع به مجلس ارسال کرده است.

دبیر هیات مدیره کانون کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی در برنامه «سلام صبح بخیر» گفت: امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته تکلیف حقوق بازنشستگان تا پایان فروردین‌ماه جاری مشخص شود.

جزئیات مالیات و افزایش حقوق بازنشستگان

بانک اول - افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان برای سال جاری ۱۰ درصد تعیین شده اما آنچه در قانون بودجه به تصویب رسیده بیانگر اختلاف حداقل حقوق بین این دو گروه است دولت پیشنهاد ۴.۵ میلیون تومان برای هر دو را ارائه داده بود، اما در نهایت حداقل حقوق کارکنان ۵.۶ میلیون و برای بازنشستگان پنج میلیون تعیین شده است.

به گزارش بانک اول حقوق کارکنان و بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است که برای امسال هم از این روال مستثنی نبود. دولت نیز قبل از ارائه لایحه بارها تاکید کرده بود که با توجه به منابع در اختیار و البته تورم زا بودن افزایش حقوق کارکنان این امکان را ندارد که بیش از حد حقوق‌ها را افزایش دهد، با این حال آنچه در لایحه بودجه آمد نشان داد که از منابع عمومی، ۹۶۵ هزار میلیارد تومان یعنی  بالغ بر ۷۰ درصد آن به هزینه‌های جاری اختصاص پیدا کرده که عمده آن برای پرداخت حقوق کارکنان است.

پیشنهاد اول امتیاز بود

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ متوسط افزایش ۱۰ درصدی برای حقوق پیشنهاد شد اما کمی متفاوت نسبت به قبل مقرر شد در حکم کارگزینی تمام گروه‌های حقوق بگیر ۵۳۳ هزار تومان معادل ۱۷۰۰ امتیاز به طور ثابت به همراه سه درصد ضریب ریالی سالیانه اضافه شود که در این حالت حداقل حقوق ۲۸ درصد افزایش یافته و به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسید و مابقی افراد نیز تا پنج درصد افزایش حقوق داشتند.

همچنین دولت در لایحه بودجه سقف معافیت مالیاتی حقوق را سالانه ۶۰ میلیون تومان تعیین کرد که برای هر ماه به پنج میلیون تومان می‌رسید.

معادله حقوقی تغییر کرد و حداقل کارکنان و بازنشستگان یکسان نشد

آنچه که در جریان بررسی لایحه بودجه در مجلس اتفاق افتاد، پیش بینی دولت را  تغییر داد. طبق مصوبه مجلس، حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش بینی شده دولت فراتر رفته است و معادله ابتدایی برای اضافه شدن بر مبنای امتیاز و ضریب در کار نیست، افزایش حقوق کارکنان ۱۰ درصد پیش‌بینی شده و بعد از اعمال افزایش‌ها نباید مجموع حکم کارگزینی کارکنان کمتر از پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باشد.

بر این اساس حداقل حقوق کارکنان نسبت به سال گذشته (سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) حدود ۶۰ درصد و نسبت به لایحه (چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) تا ۲۴ درصد رشد دارد، البته این رشد حداقل، می‌تواند حداکثر دریافتی را نیز برای حقوق بگیران افزایش دهد.

 در رابطه با حقوق بازنشستگان نیز  با پیش بینی ۱۰ درصد افزایش، نباید حکم حقوقی آنها بعد از اعمال افزایش کمتر از پنج میلیون تومان باشد.

در این حالت برخلاف سال گذشته و آنچه که دولت در لایحه بودجه امسال پیش‌بینی کرده بود، حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان با یکدیگر متفاوت شده است؛ به طوری که در لایحه امسال و قانون پارسال هر دو گروه از حداقل یکسان برخوردار بودند ولی در قانون سال جاری حداقل حقوق کارکنان پنج میلیون و ۶۰۰ هزار و بازنشستگان پنج میلیون تومان در ماه است.

معافیت مالیاتی با حداقل برابر است

با مصوبه مجلس، سقف مالیاتی حقوق نیز افزایش یافته و به ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در سال رسیده است که ماهانه پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود، یعنی حقوق کارکنان به اندازه حداقل دریافتی آنها از مالیات معاف شده است در حالی که پیش از این معافیت مالیاتی با فاصله از حداقل حقوق قرار داشت مثلا در لایحه که حداقل حقوق چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود معافیت مالیاتی از پنج میلیون شروع می شد.

نحوه دریافت مالیات از حقوق

در سال جاری نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی از مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت و فوق العاده مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به اسثتنای عیدی پایان سال به این ترتیب است که نسبت به مازاد ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۸۰ میلیون تومان ۱۰ درصد، نسبت به مازاد ۱۸۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون تومان ۱۵ درصد، نسبت به مازاد ۳۰۰ میلیون تا ۴۲۰ میلیون تومان ۲۰ درصد و نسبت به مازاد ۴۲۰ میلیون به بالا ۳۰ درصد مشمول دریافت مالیات خواهند شد.

حقوق پارسال چطور بود؟

این در حالی است که بر اساس قانون بودجه سال گذشته ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر ۲۵ درصد بر اساس آخرین حکم کارگزینی در سال ۱۳۹۹ تعیین شد، مشروط به اینکه میزان افزایش حقوق هیچ فردی نباید کمتر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شود.

همچنین حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان سه میلیون و ۵۰۰ هزار تعیین شد و معافیت مالیاتی سالانه ۴۸ میلیون تومان بود که برای هر ماه به چهار میلیون تومان می رسید.

حقوق بازنشستگان در سال آینده چقدر است؟

صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح از افزایش حقوق بازنشستگان خود تا ۹۰ درصد شاغلان خبر داد. به گزارش بانک اول صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح ضمن اعلام صدور فیش حقوقی اسفند ماه ۱۴۰۰ بازنشستگان خود از اعمال افزایش حقوق آن‌ها خبر داد. بر این اساس، حقوق بازنشستگان در ماه جاری تا ۹۰ درصد شاغلان افزایش می‌یابد. طبق اطلاعیه منتشر شده بازنشستگان می‌توانند برای دریافت فیش حقوقی خود به دفاتر ساتا مراجعه کنند.

به گزارش بانک اول  علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران) با اشاره به میزان افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از محل اتصال مواد ۹۶ و۱۱۱ قانون تامین اجتماعی به ماده ۴۱ قانون کار و بخشنامه مزد ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: «بر این اساس، افزایش حداقلَی‌ها ۵۷.۴ درصد و سایر سطوح ۳۸ درصد به اضافه‌ی ۵۱۵ هزار و ۱۶۷ تومان است.»

وی با بیان اینکه با این حال، چون مزایای جانبی بازنشستگان از شاغلان جداست، مزایای شاغلان کارگری مشمول قانون کار به کارگران بازنشسته تسری نمی‌یابد، گفت: «بازنشستگان تامین اجتماعی، بر اساس قوانین این سازمان، مزایای جانبی خود را دریافت می‌کنند. از این جهت از سازمان تامین اجتماعی انتظار داریم که مزایای جانبی بازنشستگان خود را به گونه‌ی مناسبی افزایش دهد تا شاهد عقب‌ماندگی در این بخش نباشیم.»

نگرانی از تورم ارز ۴۲۰۰ برای حقوق بازنشستگان

این عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگری شهرستان تهران با بیان اینکه نگران رخ دادن تورم‌های بالاتر از میزان کنونی در اقتصاد ایران هستیم، گفت: «چنانچه منابع ارز ۴۲۰۰ تومان آزاد شود و به مصرف کسری بودجه برسد، تورم بیشتری را شاهد خواهیم بود که در نتیجه قدرت خرید ایجاد شده از محل افزایش ۵۷ درصدی دستمزد از بین می‌رود و بازنشستگان هم از آن متضرر می‌شوند.»

عیوضی با بیان اینکه مهار تورم باید در اولویت دولت قرار داشته باشد، گفت: «قیمت اقلام اساسی سبد مصرف خانوارها به شدت افزایش یافته است. برای نمونه برنج از ۱۸ هزار تومان به حدود ۹۰ هزار تومان افزایش یافته است و اقلامی مانند اقسام گوشت‌ها به کیلویی ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان هم رسیده‌اند. این افزایش قیمت‌ها ناشی از دست‌های متعددی است که در بازار مهره چینی می‌کنند و قیمت‌ها را متناسب با سهم خود از بازار، تنظیم می‌کنند. چنانچه «دست‌های پشت پرده» کوتاه شوند، افزایش دستمزد سال آینده اثر خود را نشان می‌دهد.»

اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۱

وی در پاسخ به این پرسش که سازمان تامین اجتماعی برای افزایش قدرت خرید بازنشستگان خود چگونه می‌خواهد متناسب‌سازی ۱۴۰۱ را از محل مطالبات خود از دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اجرایی کند، گفت: «دولت در لایحه بودجه سال جاری حتی ۱ ریال پول نقد برای پرداخت بدهی خود در نظر نگرفته است و تمام آن «غیرنقدی» است. در نتیجه، سازمان بدهی خود را در عوض شرکت‌ها دریافت کند. شرکت‌هایی که دولت در نظر گرفته، ورشکسته هستند و به این آسانی به پول نقد تبدیل نمی‌شوند. در واقع دولت دردسرهای خود در این شرکت‌ها را به سازمان منتقل می‌کند و سازمان هم باید از محل‌های نقدی خود مستمری بازنشستگان را ترمیم کند.»

نباید دو گانه‌سازی در حقوق بازنشستگان اتفاق بیفتد

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگری شهرستان تهران در پاسخ به این پرسش که اگر اجرای همسان‌سازی در سایر صندوق‌ها در سال ۱۴۰۱ به افزایش اختلاف حقوق بازنشستگان در این صندوق‌ها با تامین اجتماعی بینجامد سازمان چگونه می‌تواند آن را جبران کند، گفت: «حرف ما این است که نباید دو گانه‌سازی اتفاق بیفتد. سازمان تامین اجتماعی، واقعا باید با منابع نقدی به دست آمده از محل افزایش مستمری‌ها را صرف، متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان خود کند و منابع دیگری هم وجود ندارد.

وی افزود: «با این حال سازمان باید مطالبات خود را از دولت دریافت کند تا بتواند با اداره این شرکت‌ها سبد سرمایه‌گذاری و درآمدزایی خود را بزرگتر کند و حاصل آن را در کسری منابع و مسائل دیگر هزینه کند؛ ضمن اینکه بدهی دولت به ۴۹۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. باید توجه داشته باشیم که ۷۵ درصد متناسب‌سازی پیشتر اجرا شده و باقی آن باید اعتبار پرداخت بدهی دولت انجام شود.»

برخورد با خدمات دهنده بیمه تکمیلی حقوق بازنشستگان

عیوضی در پاسخ به این پرسش که چه اقدامی برای حل مشکل ارائه حضوری مدارک بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی به شعب آتیه‌سازان حافظ اندیشیده شده است، گفت: «در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با کانون عالی بازنشستگان منعقد شده است تا مراکز طرف قرارداد به صورت آنلاین مدارک بیمه‌شدگان را به آتیه‌سازان ارسال کنند. با این حال، در این بخش کمبود وجود دارد و بازنشستگان همچنان مراجعه دارند.»

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران، افزود: «انتظار داریم که عملکرد آتیه‌سازان خیلی بهتر از این باشد و مراکز درمانی طرف‌قرارداد همکاری کنند تا بازنشسته‌ها در صف‌ها و در شعب سرگردان نباشند؛ ضمن اینکه پرداختی هزینه‌های بازنشستگان بر اساس تفاهم‌هایی که صورت گرفته باید به روز انجام شود؛ در غیر این صورت به عنوان بازرسان کانون حتما موضوع را گزارش و درخواست می‌کنیم که حتما با آتیه‌سازان برخورد شود.»

کد خبرنگار: ۱۵
۲۱۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 211
  • محمد IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    0 0
    با سلام و احترام جناب آقای موسوی رئیس محترم سازمان تامین اجتماعی الوعده و الوفا امروز ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ میباشد همانطور که فرمودید دوروز پایان اردیبهشت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی سال۱۴۰۱ را پرداخت میکنیم باید به قول خود وفا کنید و افزایش ها را واریز کنید تشکر خدا نگهدار
  • علی IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    45 1
    خسته شدیم از خبر های تکراری
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    3 0
    سلام خسته نباشید درمو ردحق اولاد سوالی داشتم کجا مر اجعه کنم با تشکر
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    0 1
    کجایی روحانی یادت بخیر
  • امین IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    4 0
    سلام خسته نباشید لطفا تا کاملا اضافه حقوقها واریز نشد اخبار ارسال نفرمایید
  • یزدی IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    1 0
    کسی که باسن۶۳سالگی و۲۰سال سابقه بیمه دارد چقدرحقوق دارد
  • علی اصغر برجی IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    7 0
    خواهشمندیم .خبرهای تکراری نگذارید.خسته شدیم.
  • عباس مژکانی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    4 0
    مستمری اردیبهشت کی واریز میشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید