۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸
کد خبر: 55358553

سوئد که به تازگی درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کرده، در رزمایش مدافع اروپا ۲۰۲۲ مشارکت دارد که با حضور نیروهای نظامی ۲۰ کشور اروپایی و عضو ناتو در این قاره برگزار می شود.

روسیه، سوئد و فنلاند را تهدید کرد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سوئد و فنلاند روز چهارشنبه به صورت رسمی درخواست پیوستن به این سازمان نظامی غربی را ارایه کرده اند و روسیه اعلام کرد به این اقدام واکنش نشان خواهد داد.

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه گزارش داده که پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، به افزایش تهدیدهای نظامی نزدیک مرز روسیه منجر شده و مسکو به اقدامات متقابل لازم دست می زند.

خبرگزاری ریانووستی گزارش داد؛ شویگو گفته است که روسیه با تشکیل ۱۲ یگان تازه در حوزه نظامی غربی خود به این اقدام واکنش نشان خواهد داد. 
 
سوئد و فنلاند روز چهارشنبه به صورت رسمی درخواست پیوستن به این سازمان نظامی غربی را ارایه کرده اند. 

وزارت امورخارجه روسیه نیز اعلام کرده که این کشور با توجه به شرایط عضویت سوئد در ناتو و برای مقابله با تهدید آن، اقدام خواهد کرد.

سوئد که به تازگی درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کرده، در رزمایش مدافع اروپا ۲۰۲۲ مشارکت دارد که با حضور نیروهای نظامی ۲۰ کشور اروپایی و عضو ناتو در این قاره برگزار می شود.

این رزمایش که افزون بر نظامیان ایالات متحده و فرانسه، ارتش های سوئد، آلمان، دانمارک و انگلیس نیز در آن شرکت دارند، با توجه به آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) و در پی آن درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن با ناتو، از اهمیت به سزایی برخوردار شده است.

لهستان روز پنجشنبه اعلام کرد که اگر سوئد و فنلاند پیش از پیوستن به ناتو مورد حمله قرار بگیرند، حاضر است به آنها کمک کند.

سوئد و فنلاند روز چهارشنبه درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به صورت رسمی در مقر این سازمان نظامی در بروکسل (پایتخت بلژیک) تحویل دادند. پیش بینی می شود با وجود آنکه فرآیند عضویت این دو کشور شمال اروپا تنها دو سه هفته به طول انجامد، روند موافقت مجالس ۳۰ کشور عضو تا یک سال زمان ببرد.

"ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو نیز درخواست عضویت فنلاند و سوئد را تاریخی خوانده و این کشورها را نزدیک ترین شرکای این اتحادیه دانست که عضویت آنها به افزایش امنیت مشترک ناتو منجر خواهد شد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی واشنگتن در دیدار با رهبران فنلاند و سوئد در کاخ سفیدبا حمایت از درخواست آنان برای عضویت در ناتو، اظهار داشت: امروز از ۲ دمکراسی بزرگ و شریک نزدیک و بسیار توانای آمریکا برای پیوستن به قوی ترین و قدرتمندترین اتحاد دفاعی تاریخ جهان استقبال و حمایت قاطع آمریکا از عضویت آنها را اعلام می دارم.  

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته اعلام کرد: عضویت فنلاند و سوئد در ناتو یک رویداد تاریخی و نقطه عطف در امنیت اروپا است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید