دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: سالانه حداقل ۳۷۰ هزار سقط جنین در کشور انجام می‌شود که از این میزان ۹۵ درصد سقط القایی و خودخواسته است، برخلاف تصور عموم تنها ۴ درصد سقط‌ها به دلیل روابط نامشروع است و ۹۶ درصد سقط‌ها مربوط به ازدواج‌های رسمی و مشروع است. 

۹۶ درصد سقط‌ جنین‌ها در ایران مربوط به ازدواج‌های رسمی است

به گزارش سلام نو، صالح قاسمی در مراسم آغاز فعالیت قرارگاه خانواده و جمعیت که روز پنج‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات استان قزوین برگزار شد، تصریح کرد: سال ۱۳۶۵ در اولین سرشماری بعد از انقلاب نرخ رشد جمعیت کشور ۳.۹ درصد بوده است، این میزان سال‌های بعد از آن با کاهش روبه‌رو شده است به طوری که در سال ۹۰ نرخ رشد ۱.۲۹ درصد بوده است؛ همچنین در سال ۹۸ برای نخستین بار در طول تاریخ ایران نرخ رشد جمعیت ایران به کمتر از یک درصد رسیده و هم اکنون این نرخ رشد ۷ دهم درصد است. 

مسئول کارگروه جمعیت مرکز ارزیابی اجرای سیاست‌های کلی نظام تصریح کرد: باتوجه به الگوهای آینده‌پژوهی در توالی سال‌های ۱۴۱۵ تا ۱۴۲۰ نرخ رشد جمعیت کشور صفر درصد خواهد بود و بعد از آن نرخ رشد منفی می‌شود، نهایت جمعیت ایران به ۹۲ میلیون نفر می‌رسد این شاخص نشان می‌دهد که وضعیت رشد کشور مطلوب نیست. 

وی بیان کرد: در شاخص نرخ باروری نیز شاهد کاهش بی‌سابقه هستیم در حالی که در گذشته نرخ باروری برای هر زن پنج نفر بود هم اکنون این میزان به زیر ۲ رسیده است که پایین‌ترین نرخ باروری در غرب آسیا محسوب می‌شود؛ همچنین میزان تولد در کشور نیز با کاهش چشمگیری روبه‌رو است این کاهش در استان قزوین محسوس است. 

قاسمی یادآور شد: با تداوم این روند در سه دهه آینده در افزایش سالمندان کشور نیز رکورد خواهیم زد و شاهد افسردگی و رهاشدگی سالمندان در کشور خواهیم بود، این آمار در سه دهه آینده به ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند این بدان معنی است که در ۳۰ سال آینده از یک جامعه ۹۲ میلیونی نزدیک به ۳۰ میلیون نفر بالای ۶۰ سال خواهند بود؛ در حال حاضر استان قزوین ۱۱.۳ درصد سالمند دارد که از میانگین کشوری بالاتر است. 

وی تأکید کرد: ۴۷ متغیر بر روی الگوی فرزندآوری تأثیرگذار هستند بنابراین حل مشکلات جمعیت نیازمند همکاری و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی است، حتی طراحی خودرو برای خانواده‌های بالای چهار نفر نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. 

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد ناباروری در کشور وجود دارد، علم ناباروری در ایران وجود دارد اما زیرساخت کافی برای درمان ۲۰ درصد زوج نابارور در کشور وجود ندارد؛ بخش مهمی از مشکلات ناباروری هزینه بالای درمان آن است در حالی که در بسیاری از کشورها بخش زیادی از این هزینه توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: سقط جنین نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در جمعیت است، سالانه حداقل ۳۷۰ هزار سقط جنین در کشور انجام می‌شود که از این تعداد ۲ درصد خود به خودی است و حدود  سه درصد براساس مجوزهای قانونی صورت می‌گیرد؛ ۹۵ درصد سقط القایی و خودخواسته است، برخلاف تصور عموم تنها ۴ درصد سقط‌ها به دلیل روابط نامشروع است و ۹۶ درصد سقط‌ها مربوط به ازدواج‌های رسمی و مشروع است. 

قاسمی خاطرنشان کرد: اغلب سقط‌ها به دلیل این است که زوج به صورت ناخواسته باردار شده‌اند، از طرفی دسترسی به داروها و قرص‌های مربوط به سقط بسیار آسان است، برخب از پزشکان نیز اخلاق حرفه‌ای را زیر پا می‌گذارند و سقط انجام می‌دهند؛ این میزان سقط در کشور اسلامی قابل تأمل است. 

وی افزود: سن بارداری ایمن ۱۹ تا ۴۱ سال است در حالی  که در کشور ما خانم اگر بالای ۳۴ سال باشد به عنوان بارداری پر ریسک در نظر گرفته می‌شود که اضطراب و استرس زیادی برای مادر ایجاد می‌کند که ممکن است در نهایت منجر به ختم بارداری شود. 

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور یادآور شد: استان قزوین سومین استان از نظر گسترش آپارتمان‌نشینی است همین باعث می‌شود که میزان جمعیت و تمایل به فرزندآوری کاهش پیدا کند قزوین ظرفیت‌های خوبی در حوزه زمین و صنعتی بودن دارد، به منظور افزایش فرزندآوری باید الگوی آپارتمان‌نشینی را نیز تغییر دهیم. 

وی بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که باید به آن‌ها توجه شود خانواده‌های یک نفره است یعنی جوانان ازدواج نمی‌کنند و به صورت مستقل به زندگی ادامه می‌دهند یا فرد ازدواج کرده و بعد از آن به دلیل طلاق یا فوت همسر به صورت تنها زندگی می‌کنند که این هم خطرناک است، عدم تمایل ازدواج بعد از طلاق در خانم‌ها بیشتر است.

قاسمی در پایان گفت: با توجه به پنجره جمعیتی ما پنج سال فرصت داریم که این پنجره جمعیتی را درست کنیم و در این مدت باید بر افزایش نرخ باروری متولدین دهه ۶۰ تمرکز کنیم.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید