دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار کرد: سطح گرسنگی در جهان به بالاترین حد خود رسیده است. تنها در دو سال، تعداد افرادی که به شدت با ناامنی غذایی مواجه هستند دو برابر شده و از ۱۳۵ میلیون نفر قبل از همه‌گیری کرونا به ۲۷۶ میلیون نفر در سال جاری رسیده است. 

 سطح گرسنگی در جهان به بالاترین حد خود رسید / درخواست سازمان ملل از روسیه: بنادر را باز کنید تا از قحطی جلوگیری کنیم

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا از الجزیره، دیوید بیسلی رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل از روسیه خواست تا با بازگشایی بنادر از وقوع بحران غذا در کشورهای فقیر جلوگیری کند.

بیسلی در یک اجلاس سازمان ملل با موضوع امنیت غذا در جهان گفت: این بنادر تنها محدود به اوکراین نیست و بازگشایی آن‌ها بسیار اهمیت دارد. 

وی افزود: این اقدام بر فقیرترین افراد در سراسر جهان تاثیر می‌گذارد که درحال حاضر با خطر گرسنگی مواجه هستند. 

بیسلی ادامه داد: بنابراین من از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه می‌خواهم که بنادر را بازگشایی کند. لطفاً به همه اطمینان دهید که گذرگاه‌ها باز خواهد شد تا بتوانیم فقیرترین فقرا را سیر کرده و از قحطی جلوگیری کنیم. 

در همین حال آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در همین اجلاس گفت که برای احیای صادرات غلات اوکراین و کودهای شیمیایی با روسیه، اوکراین، ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به صورت فشرده در تماس است. 

دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار کرد: سطح گرسنگی در جهان به بالاترین حد خود رسیده است. تنها در دو سال، تعداد افرادی که به شدت با ناامنی غذایی مواجه هستند دو برابر شده و از ۱۳۵ میلیون نفر قبل از همه‌گیری کرونا به ۲۷۶ میلیون نفر در سال جاری رسیده است. 

وی گفت: بیش از نیم میلیون نفر در شرایط قحطی زندگی می‌کنند که این یک افزایش بیش از ۵۰۰ درصدی از سال ۲۰۱۶ تاکنون است. 

بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ در اوکراین موجب شده است قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح برسد. یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آن‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند، به شدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم‌های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می‌شود.

۳۶ کشور برای تأمین و واردات بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود بر روی روسیه و اوکراین حساب می‌کنند. این کشورها شامل برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان هستند. 

بر اساس گزارش سازمان ملل، قیمت‌ها بر اثر جنگ اوکراین بالا رفته است. در این میان قیمت نفت با افزایش بیش از ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته و قیمت گاز طبیعی با افزایش ۵۰ درصدی در مقایسه با چندین ماه گذشته رو به رو شده است. قیمت کودهای کشاورزی نیز ۲ برابر قبل شده است.

تورم در حال افزایش بوده و خریداری انرژی، روندی فرسایشی پیدا کرده و پیشرفت و توسعه متوقف شده است. 

روسیه و اوکراین سبد نان جهان و صادر کننده برتر محصولات غلات مانند گندم، ذرت و جو هستند که در سال ۲۰۲۰ میلادی، هر کدام از آن دو کشور حدود نیمی از گندم تولیدی خود را به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا صادر کرده بودند. 

جنگ اوکراین عرضه غلات و سایر کالاهای مورد نیاز منطقه مانند دانه‌های روغنی، روغن پخت و پز و کود را مختل کرده است. 

حدود یک چهارم مجموع صادرات گندم روسیه و اوکراین و نیمی از صادرات ذرت دو کشور برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی متوقف شده است. 

بسیاری از زیرساخت‌های اوکراین که از تجارت حمایت می‌کند از جمله بنادر و خطوط ریلی تخریب شده یا آسیب دیده‌اند. اوکراین هم صادرات برخی غلات را برای محافظت از ذخایر خود ممنوع کرده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید