کمیسر حقوق بشر اتحادیه اروپا طی نامه‌ای به وزیر کشور انگلیس، عدم استرداد جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس به آمریکا را خواستار شد.

درخواست اتحادیه اروپا از انگلیس برای عدم استرداد آسانژ به آمریکا

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از تارنمای شورای اروپا نوشت: «دنیا میاتوویچ» در این نامه خاطرنشان کرد که پیامدهای گسترده حقوق بشری ناشی از استرداد آسانژ به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. او همچنین تاکید کرد که کیفرخواست ارائه شده توسط ایالات متحده علیه آسانژ سؤالات مهمی را در مورد حمایت از کسانی که اطلاعات طبقه بندی شده را در جهت منافع عمومی منتشر می کنند، از جمله اطلاعاتی که نقض حقوق بشر را افشا می کند، ایجاد کرده است.

کمیسر حقوق بشر اتحادیه اروپا هشدار داد که استرداد بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس، تأثیر وحشتناکی بر آزادی رسانه‌ها خواهد داشت و در نهایت می‌تواند مطبوعات را در انجام وظیفه خود به‌عنوان تامین‌کننده اطلاعات و ناظر عمومی در جوامع دموکراتیک مختل کند.

دادگاه عالی انگلیس پس از ماه‌ها کش‌وقوس فروردین ماه گذشته حکم استرداد جولیان آسانژ به آمریکا را صادر کرد.

بنیانگذار ویکی لیکس به دلیل انتشار صدها هزار سند فاش شده مربوط به جنگ افغانستان و عراق، در آمریکا تحت تعقیب است. آسانژ در سه سال گذشته عمر خود را در زندان بلمارش به سر برده است.

اسناد ویکی لیکس نشان می دهد که چگونه ارتش ایالات متحده صدها غیرنظامی را در حوادث گزارش نشده در طول جنگ افغانستان کشته است. پرونده‌های فاش شده از جنگ عراق هم نشان می دهد که ۶۶ هزار غیرنظامی توسط نیروهای عراقی کشته و زندانیان شکنجه شده اند.

ایالات متحده ادعا می کند که افشای اطلاعات نظامی این قانون را زیر پا گذاشته و جان انسان ها را به خطر می اندازد، اما آسانژ می گوید که پرونده او دارای انگیزه های سیاسی است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید