چند سال متوالی رشد شدید قیمت مسکن و اجاره‌بها در غالب شهرها باعث شده شرایط دسترسی آحاد جامعه به مسکن، وضعیتی غیرعادی پیدا کند.

خانه‌دار شدن در ایران چند سال طول می‌کشد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، با احتساب میانگین قیمت خانه و درآمد سالانه در سال ۱۴۰۱ شاخص طول انتظار برای خانه‌دار شدن در حال حاضر مشخص شد.

مدت انتطاری که یک ایرانی برای خانه‌دار شدن باید طی می‌کرد در سال ۱۳۹۹، حدود ۲۲ سال بود اما یا توجه به شرایط فعلی این دوره زمانی تغییر کرده است و به بیش از ۳۰ سال رسیده است.

روزنامه سازندگی نوشت: چند سال متوالی رشد شدید قیمت مسکن و اجاره‌بها در غالب شهرها باعث شده شرایط دسترسی آحاد جامعه به مسکن، وضعیتی غیرعادی پیدا کند.

با احتساب میانگین قیمت خانه و درآمد سالانه در سال ۱۴۰۱ شاخص طول انتظار برای خانه‌دار شدن که سال ۱۳۹۹، حدود ۲۲ سال بود، در حال حاضر به بیش از ۳۰ سال رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۲۲ سال اخیر، درآمد سرانه ایرانیان با رشد ۴۰ درصدی همراه شده که قیمت دلاری مسکن جهش تقریبا ۳۳۰ درصدی داشته است.

سال‌هاست تقاضای خانه‌دار شدن در اقتصاد ایران تغییر پیدا کرده و شاهد افزایش انگیزه سوداگری در این بازار هستیم. خانوارها و بنگاه‌های مختلف حتی بزرگ، برای سرمایه‌گذاری، سرپناهی مطمئن‌تر از مسکن نمی‌یابند.

تداوم این وضعیت می‌تواند باعث افزایش زمان مورد انتظار برای خانه‌دار شدن افراد شود و در صورت تداوم وضعیت فعلی اقتصادایران، در سال‌های آینده مدت انتظار یک خانواده می‌تواند از ۳۲ سال به ۳۵ سال و حتی نیم قرن افزایش پیدا کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید