رسانه‌های غربی و آمریکایی مدعی انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه از جمله موشک اسکندر به مرز با فنلاند در واکنش به درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو شدند.

استقرار موشک‌های هسته‌ای روسیه در مرز فنلاند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، تارنمای خبری آمریکایی «نیویورک پست» با انتشار این خبر افزود: با توجه به خطر بالای اخیر پیوستن فنلاند به ناتو، گزارش می‌شود روسیه موشک‌هایی که توانایی شلیک (حمل) کلاهک هسته‌ای دارند را به مرز با فنلاند منتقل کرد.

رویترز نیز به تازگی خبر مشابهی را منتشر کرده بود.

نیویورک پست درادامه نوشت: ناوگانی از ده‌ها خودرو نظامی ازجمله هفت خودرو که تصور می‌رود حامل موشک‌های «اسکندر» (Iskander missiles) باشند، دراین نقل و انتقال دیده شده اند.

تارنمای خبری نیویورک پست با اشاره به یک کلیپ ویدیویی که ادعا می‌شود مربوط به انتقال موشک‌های هسته‌ای روسیه به سمت مرز فنلاند است، نوشت: این ناوگان موشکی به شهر «ویبورگ» (Vyborg) در مرز با فنلاند منتقل شده است.

این رسانه آمریکایی افزود: انتشار این کلیپ ویدیویی درست چند روز پس از آنکه یکی از مقامات نزدیک به ولادیمیر پوتین ریئس جمهوری روسیه، هشدار داده بود روسیه درصورت ملحق شدن فنلاند به اتحاد پیمان نظامی به سرکردگی آمریکا، روسیه اقدامه به اعزام موشک‌های مافوق صوت و تسلیحات هسته‌ای (به مرز با فنلاند) خواهد کرد.

نیویورک پست نوشت: دمیتری مدودیف معاون شورای امنیت روسیه گفته بود، پیوستن فنلاند به ناتو، پایانی بر موضوع «وضعیت عاری از سلاح هسته‌ای در منطقه بالتیک» خواهد بود.

فنلاند با وسعتی حدود ۳۳۸ کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واقع در شمال شرق اروپا واقع است و بیش از یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد.

به گزارش ایرنا، پارلمان فنلاند سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به عضویت این کشور در پیمان آتلانیک شمالی (ناتو) با اکثریت قاطع رای داد و به دولت این کشور اجازه ارسال نامزدی رسمی به مقر ناتو را صادر کرد.

در پایان جلسه دو روزه پارلمان فنلاند، طرح الحاق به ناتو با ۱۸۸ رای موافق، هشت رای مخالف و بدون رای ممتنع به تصویب رسید.

فنلاند روز یکشنبه هفته جاری نامزدی تاریخی خود در ناتو را به عنوان نتیجه مستقیم تهاجم روسیه به اوکراین اعلام کرد.

درهمین حال «ماگدالنا اندرسون» نخست وزیر سوئد نیز اعلام کرد این کشور به همراه فنلاند درخواست خود را برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به مقر این اتحاد نظامی ارسال می‌کنند.

نخست وزیر سوئد در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور فنلاند در استکهلم اظهار داشت:دو کشور به طور مشترک درخواست خود را فردا به مقر ناتو در بروکسل ارائه می‌کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه هشدار داد که مسکو به استقرار زیرساخت‌های نظامی ناتو در دو کشور سوئد و فنلاند واکنش نشان خواهد داد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید