طلاق در سال اول زندگی از متدوال ترین زمان ها برای جدایی زوجین میباشد که در ادامه این مطلب به اصلی‌ترین علل طلاق در سال اول زندگی خواهیم پرداخت.

چرا طلاق در سال اول زندگی آنقدر شایع است؟

طبق آمارهای طلاق، سال های اول زندگی متداول ترین زمان طلاق هستند. تغییر نقش زوجین در خانواده و افزایش مسئولیت آنان در سال های اول زندگی، از جمله چالش های ازدواج هستند. لذا حفظ زندگی در این سال ها، بیش از هر دوران دیگری نیاز به تلاش دارد. به عبارت دیگر، سست بودن بنای خانواده در ابتدای زندگی، علت اصلی طلاق در سال اول زندگی می باشد و تحکم آن، باعث رضایت و موفقیت در سال های بعد است. برای داشتن تصمیماتی بهتر در این دوران، می توانید از مشاوره آنلاین روانشناسی گپچه استفاده کنید. 

اصلی‌ترین علل طلاق در سال اول زندگی 

در صورتی که در دوران آشنایی و سال‌های اولیه ازدواج، مهارت های زندگی را نداشته و دچار اشتباهاتی شوید، در نتیجه موفق به داشتن رابطه ای عمیق نخواهید شد. در ادامه مطلب اصلی‌ترین علل طلاق در سال اول زندگی مورد بررسی قرار گرفته اند.

- عدم گفتگو در مورد نقش ها و وظایف پیش از ازدواج

صحبت درباره انتظارات دو طرف قبل از ازدواج، بسیار مهم بوده و باعث می شود تا هر دو طرف، تصویر واضح تری از وظایف و نقش های خود و دیگری بدست آورند. عدم صحبت درباره این موارد و جایگزینی آنها با مسائل غیر ضروری و حاشیه ای، شناخت دو طرف از یکدیگر را ناقص کرده و در نتیجه باعث ایجاد مشکل در روابط زناشویی می شود. همچنین این بی توجهی می تواند تمام وظایف را به سمت یک نفر متحمل کرده و فشار خارج از تحمل برای او ایجاد کند. در نتیجه این فشار ها، میل شخص به جدایی نیز بیشتر می شود. برای جلوگیری از طلاق در سال اول زندگی، می ‌توانید از مشاوره طلاق آنلاین استفاده کنید.

- نشان دادن تصویر غیرواقعی از خود در زمان نامزدی

در دوران آشنایی، دوستی و نامزدی، شما اغلب تصویر بسیار خوب و البته غیرواقعی از طرف مقابل خود می بینید. دیدن این شخصیت، باعث شکل گیری تصوری از یک همسر ایده آل در ذهن شما می شود. اما ورود به زندگی مشترک، تمام این تصاویر غیرواقعی را کنار زده و بروز واقعیت ها، باعث ایجاد اختلاف بین دو طرف می شود. برخی افراد برای این تصویر غیرواقعی خود، دلایلی چون علاقه و جلوگیری از قطع رابطه می آورند. اما این مسئله، تنها توجیهی برای دروغ و پنهان کاری است. نشان ندادن شخصیت واقعی خود، بزرگترین دروغ به شریک زندگی تان است.

- کمبود در مهارت های زندگی

 از علل طلاق در سال اول زندگی، نداشتن مهارت های کافی زندگی است. این مهارت ها رفع مشکلات زندگی مشترک را آسان تر می کنند. مهارت هایی چون کنترل استرس و یا حل مسئله، هیجانات شما در موقعیت های سخت کنترل کرده و یافتن راه حل برای مشکلات را آسوده می کنند. نداشتن این مهارت ها، در هنگام بروز مشکلات، در زوجین ایجاد ضعف و ناامیدی می کند. برای کسب این مهارت ها، می توانید از کارگاه های آموزشی نیز استفاده کنید. 

- نداشتن صداقت کافی در مورد مسائل مالی

مشکلات مالی از جمله عوامل مهم در کیفیت زندگی و طلاق در سال اول زندگی هستند. گاها  احساسات و ترس از جدایی، باعث می‌ شود افراد اطلاعات کاملی از وضع مالی خود، در میان نگذارند. در نتیجه هنگام ورود به زندگی، مشکلات مالی باعث می‌ شوند تا تصورات پیش از ازدواج شخص خراب شده و  نتواند خود را با شرایط سازگار کنند.

راه های پیشگیری از طلاق در سال اول زندگی

راه های پیشگیری از طلاق در سال های اول زندگی 

هرچند چالش‌ های سال های اول زندگی بسیار سخت هستند، اما برخی از زوجین علاقه ‌ای به جدایی نداشته و تمایل به ادامه رابطه و حل مشکلات دارند. در ادامه مطلب بهترین راه های جلوگیری از طلاق در سال اول زندگی را بیان کرده ایم.

- تجدید نظر در روش ارتباطی زوجین 

نداشتن رابطه سالم، از جمله دلایل اختلافات است. این عامل باعث می شود تا گفتگوی بین دو طرف به خوبی صورت نگرفته و عموماً مکالمات آنها، به دعوا و رفتارهای پرخاشگرانه ختم شود. اولین گام برای رفع این مشکل، بهبود مهارت های ارتباطی و کلامی است. شما باید بتوانید برای رفع مشکلات تان فضای صمیمانه ای ایجاد کنید. مشاوره آنلاین روانشناسی گپچه، در این مورد می تواند به شما کمک کند. 

- یادگیری مهارت حل مسئله و برخورد مثبت با مشکلات 

با شروع ازدواج وظایف بسیاری بر دوش شما قرار می گیرند، که می توانند احساس فشار ایجاد کرده و منجر به طلاق در سال اول زندگی شوند. طبیعتاً رفع این فشارها و مشکلات، نیازمند زمان است. اما آنچه به شما کمک بسیاری در این زمینه می ‌کند، مهارت حل مسئله و برخورد مثبت با مشکلات می باشد. حل این مشکلات در نتیجه باعث می شود تا هیجانات ناخوشایند زندگی ‌نیز، کاهش یابند. با تمرین بسیار و البته مراجعه به روانشناس، می‌ توانید این مهارت ها را در خود پرورش دهید.

- گفتگو درباره انتظارات مالی خود با همسر 

مسائل مالی یکی از علل اصلی اختلافات زوجین هستند. اما خیلی از افراد آن را نادیده گرفته و درباره آن صحبت نمی کنند. چرا که فکر می کنند صحبت درباره مشکلات مالی و یا مسائل مالی، آنها را شخصی مادی گرا جلوه می‌ دهد. اما باید بدانید مهارت های گفتگو در اینجا نیز به کمک شما آمده و با  داشتن این مهارت ها می توانید به خوبی درباره انتظارات مالی خود، با همسرتان صحبت کنید. 

- مشاوره روانشناسی و زوج درمانی 

گاها حل مشکلات زندگی مشترک آنقدر دشوار می شود، که افراد احساس می کنند برای حل آنها نیاز به کمک دارند و سعی می‌ کنند از دیگران کمک بگیرند. اما عموماً به جای مراجعه به روانشناس و زوج درمان ها، از آشنایان خود درخواست کمک می کنند، که البته افراد مناسبی نیستند. چرا که اغلب سعی می کنند جانبداری یکی از طرفین را کرده و به خوبی این مشکل را حل نمی کنند. در حالی که زوج درمانی می تواند با ریشه یابی مشکلات شما، راهکارهای مناسب و عملی را پیشنهاد دهد. شما حتی می توانید از زوج درمانی تلفنی و آنلاین نیز استفاده کنید، تا با حل مشکلاتتان، جلوی طلاق در سال اول زندگی را بگیرید.

عواقب و پیامدهای طلاق در سال اول زندگی

عواقب و پیامدهای طلاق در سال اول زندگی

- افسردگی

افسردگی و هیجانات منفی از جمله عواقب طلاق در سال های اول زندگی می باشد. چرا که سال های اول زندگی؛ دورانی است که دو طرف تصور می کنند به آرزوی خود رسیده اند و می توانند زندگی خوبی را تجربه کنند. اما بروز مشکلات، آنها را ناچار به طلاق می کند و در نتیجه آنها احساس شکست خوردگی می کنند. این شکست در آنها باعث ایجاد افسردگی و بی انگیزگی می شود.

- نگاه تلخ جامعه به واقعیت طلاق 

مهم نیست طلاق زوجین به چه دلیل اتفاق افتاده باشد، در هر صورت افراد جامعه عموماً قضاوت های اخلاقی اشتباهی در مورد دو طرف خواهند کرد. بیشتر این قضاوت ها باعث ایجاد به هم ریختگی در روح و روان فرد می‌ شوند. برای جلوگیری ازعواقب طلاق در سال اول زندگی، بهتر است از مشاوره های روانشناسی آنلاین با وبسایت های با بستر آنلاین همچون گپچه استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید