ارز مسافرتی به افراد بالای ۱۲ سال داده شده و مدارک مورد نیاز شامل کارت ملی، شناسنامه، پاسپورت و روادید (ویزا) اعلام شده است.

لغو بلیت سفر خارجی پس از خرید ارز دولتی و سود ۶ میلیون تومانی!

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، برخی دلالان ارز مسافرتی را خریداری کرده و سپس در بازار آزاد به فروش می رسانند که از این راه می توانند تا ۶ میلیون تومان سود کنند.

در حال حاضر ارز مسافرتی با نرخ دولتی ۲۵ هزار و ۵۰۰ تا ۲۶ هزار تومان بسته به صرافی‌های مختلف عرضه می‌شود.

سقف این ارز یک بار در سال بوده و به هر نفر ۲ هزار یورو یا معادل دلاری آن برای سفرهای هوایی با مقاصد الزام به دریافت ویزا و ۳۰۰ یورو برای مقاصد هوایی بدون ویزا و همچنین سفرهای خارجی ریلی، دریایی و زمینی است.

ارز مسافرتی به افراد بالای ۱۲ سال داده شده و مدارک مورد نیاز شامل کارت ملی، شناسنامه، پاسپورت و روادید (ویزا) اعلام شده است.

ارز مسافرتی با نرخ صرافی ملی به مسافران پرداخت خواهد شد. شعبه بانک ملی در خیابان فردوسی اقدام به درج کاغذی روی شیشه بانک کرده که حواله ارز مسافرتی تا سقف ۲ هزار یورو برای سفرهای نیازمند به ویزا و ۵۰۰ یورو برای سفرهای با پاسپورت در داخل شعبه صادر می‌شود ولی مسافر می‌تواند آن را در هنگام خروج از کشور از شعبه بانک ملی در فرودگاه امام خمینی (ره) دریافت کند.

نرخ دلار در حال حاضر در صرافی ملی و سایر صرافی‌هایی که ارز مسافرتی به قیمت دولتی می‌دهند، ۲۵ هزار و ۵۰۰ تا ۲۶ هزار تومان و یورو ۲۸ تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان طی روزهای اخیر است.

اما نرخ آن در بازار آزاد برای دلار ۳۰ و یورو ۳۲ تا ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان در نوسان است.

در روزهای اخیر که فاصله ارز دولتی با ارز بازار آزاد یک تفاوت معنادار و قابل توجهی پیدا کرده، برخی دلالان اقدام به اجاره کارت ملی، شناسنامه، پاسپورت، بلیت پرواز خارجی و ویزای افراد مختلف کرده و پس از دریافت ارز مسافرتی با مدارک آنها، اقدام به فروش آن در بازار آزاد می‌کنند.

هزینه‌های مترتب بر این کار، مبلغ مورد نیاز برای خرید ارز دولتی، کسر ۳۰ درصدی بلیت پرواز خارجی پس از کنسل کردن آن و همچنین دستمزد ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی افراد مالک شناسنامه و پاسپورت است؛ مابقی سودی که از مابه التفاوت ارز دولتی با آزاد به دست می‌آید، به جیب دلال می‌رود که گفته می‌شود رقمی بین ۵ تا ۷ میلیون تومان است.

به گفته تعدادی از عابران میدان فردوسی، بسیاری از افرادی که در صف دریافت ارز مسافرتی می‌ایستند، امکان خرید ۲ هزار یورو با نرخ دولتی یا انجام سفر خارجی نداشته و تنها برای دریافت سهمیه سالانه ارز مسافرتی خود با هزینه افرادی که مدارک هویتی و پاسپورت آنها را اجاره کرده اند، در صف صرافی‌ها می‌ایستند.

در حال حاضر قیمت بلیت پرواز تهران-استانبول، یک میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که در صورت کنسلی آن، ۳۰ درصد از رقم بلیت، ۵۷۰ تا ۶۰۰ هزار تومان از این مبلغ حذف می‌شود.

همچنین اگر دارنده پاسپورت، ۳۰۰ هزار یورو ارز مسافرتی به قیمت ۲۸ هزار تومان خریداری کند، می‌بایست ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه کند؛ اگر قصد فروش آن در بازار آزاد به قیمت ۳۲ هزار تومان را داشته باشد، ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کسب می‌کند که یک درآمد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی برای دارنده این ارز در پی خواهد داشت. با کسر ۵۷۰ هزار تومان هزینه کنسلی بلیت و دستمزد ۳۰۰ هزار تومانی دارنده پاسپورت، مبلغ باقی مانده برای دلال، بیش از ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

برای دلار نیز در صورتی که متقاضی ارز مسافرتی آن را به قیمت ۲۶ هزار تومان خریداری کرده و ۳۰ هزار تومان بفروشد، مابه التفاوت سود فروش ۵۰۰ دلار ارز مسافرتی با بازار آزاد، ۲ میلیون تومان است که با کسر دستمزد اجاره دهنده پاسپورت و هزینه کنسلی بلیت پرواز استانبول، درآمد دلال از هر سهمیه ارز مسافرتی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

ترفند عجیب دلالان برای خرید ارز مسافرتی دولتی و فروش دربازار آزاد

برای پروازهای نیاز به پاسپورت مانند مقاصد دوبی، بلیت هواپیما از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در نوسان است؛ در صورت خرید بلیت این پرواز و کنسل کردن آن که ۳۰ درصد از خریدار بلیت کسر می‌کند، ۵۱۰ هزار تومان دارنده بلیت متضرر می‌شود؛ حال آنکه از محل مابه التفاوت ۲ هزار یوروی دولتی و آزاد، ۸ میلیون تومان سود کسب کرده که با کسر ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی مبلغ کنسلی بلیت و دستمزد ۵۰۰ هزار تومانی اجاره دهنده پاسپورت و ویزا و نیز رقم یک میلیون تومانی صدور ویزای امارات، تا حدود ۶ میلیون تومان سود به دست می‌آورد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید