بعلت وجود سراب و چشمه در این منطقه و پارک کوهستانی به این نام معروف شده است.قرار گرفتن این شهر در رشته‌ کوه‌های زاگراس باعث آب و هوای کوهستانی و سرد منطقه شده است. از طرفی آب و هوای کوهستانی باعث ایجاد آبشارها و چشمه‌های بسیار است.

پارک سراب فریدون‌شهر پارکی پر جاذبه در اصفهان

به گزارش سلام نو، فریدون ‌شهر از شهرهای مهم استان اصفهان است. این شهر جاذبه‌ های طبیعی بسیار دارد. یکی از این جاذبه‌ ها چشمه سراب است که در کنار پارک کوهستانی زیبایی قرار دارد. پارک سراب یا پارک معلم با وجود چشمه‌، درختان، حوضچه‌ ها، آبی که از میان آن می ‌گذرد و نمای کوهستانی خود، محل آرامشی است که طبیعت به انسان هدیه داده است. این چشمه و پارک تنها محل تفریح و تفرج مردم شهر محسوب می شود و سیزدهم فروردین و شب‌ های تابستان فریدونشهر با این مکان سرشته شده‌ است.

پارک سراب فریدون‌شهر پارکی پر جاذبه در اصفهان

فریدون ‌شهر از شهرهای زاگرس‌ نشین است و بخشی از آن در میان رشته ‌کوههای زاگرس قرار دارد. این شهر با داشتن ۲۵۳۰ متر ارتفاع از سطح دریا به بام ایران نیز معروف است. قرار گرفتن این شهر در رشته‌ کوه‌ های زاگراس باعث آب و هوای کوهستانی و سرد منطقه شده است. از طرفی آب و هوای کوهستانی باعث ایجاد آبشارها و چشمه ‌های بسیار است. چشمه سراب نیز یکی از این جاذبه ‌های دیدنی است. این چشمه در داخل شهر قرار گرفته و در کنار چشمه پارک کوهستانی نیز ایجاد شده است.

پارک سراب فریدون‌شهر پارکی پر جاذبه در اصفهان

چشمه سراب در قسمت شمال غرب شهر و از پرآب ‌ترین چشمه ‌های این منطقه محسوب می ‌گردد. این چشمه از دل کوه‌ های شمال فریدون ‌شهر می ‌جوشد و با گذر از میان کوچه ‌های شهر در نهایت به سد زاینده‌ رود می‌ ریزد. آب چشمه از ذخیره آب ‌های زیرزمینی است که به سبب بارش برف و باران جاری می‌ شود و میزان آب چشمه به میزان بارش باران و برف بستگی دارد. به طور میانگین میزان دبی خروجی چشمه بین صفر تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه است. چشمه سراب از قسمت شمال غربی تا جنوب شرقی فریدون ‌شهر جاری می‌ شود. در فصل بهار بخشی از آب برای فضای سبز شهری و بخشی برای استفاده کشاورزان مصرف می ‌شود و مابقی آب به سد زاینده‌ رود می‌ ریزد. سراب، سرچشمه دو چشمه فصلی است که معمولاً از اواسط زمستان به خروش افتاده و تا اواسط پاییز می ‌جوشد. در شمالی ‌ترین قسمت سراب مسیر همواری برای بالا رفتن از کوه و کوهپیمایی فراهم است. غار بالای سراب هم بر زیبایی و جذابیت آن افزوده است.

پارک سراب فریدون‌شهر پارکی پر جاذبه در اصفهان

فریدون ‌شهر چشمه‌ های فصلی بسیار دیگری در داخل شهر دارد که آنها نیز بعد از بارندگی گاها از حیاط‌ خانه‌ ها تا حاشیه جداول امروزی خیابان به بیرون جاری می شوند اما مهمترین چشمه فصلی فریدون‌ شهر همین چشمه سراب است. امروزه چشمه در مجاورت پارک کوهستانی به نام معلم قرار گرفته شده است. آب چشمه از میان فضای پارک گذر کرده و در مسیر خود فضاهای زیبایی ایجاد می ‌کند. در پارک آب چشمه داخل حوضچه‌ هایی جاری می‌ شود. فضای اطراف حوضچه‌ها در فصل تابستان برای شب ‌نشینی‌ ها بسیار مطبوع است. این پارک در شمال شهر فریدونشهر واقع شده و مکان تفریحی و گردشگری بسیار مناسبی برای گذران اوقات فراغت است.

سراب فریدونشهر را نمی ‌توان تنها یک پارک نامید. سراب بخشی از هویت فریدونشهر است. چشمه‌ زلال و پرآبی که از دل کوه می‌ خروشد و زمینها و طبیعت این دیار را سیراب می کند. چشمه را نماد بخشندگی می‌ نامند ولی کوه‌ های فریدونشهر دست کمی از آن ندارند مخصوصاً کوه «دیدزری» که رویشگاه انواع مختلفی از گیاهان دارویی و خوراکی و سراب یکی از دروازه ‌های ورود به این کوه‌ ها به شمار می رود.

پارک سراب فریدون‌شهر پارکی پر جاذبه در اصفهان

مسیر دسترسی

برای رفتن به سراب بعد از وارد شدن به فریدونشهر باید راه را ادامه دهیم تا به قسمت غربی شهر به میدان استقلال برسیم. از آنجا به سمت راست می‌ پیچیم و مسیر سربالایی را تا اوّلین تقاطع سمت چپ طی می‌ کنیم. در اوّلین تقاطع به سمت چپ (خیابان شهدی مدنی) پیچیده و مسیر را تا انتهای خیابان دنبال می ‌کنیم. انتهای خیابان سمت راست راه چشمه و پارک سراب است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۱۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • حاج علیرضا IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    5 1
    فریدون شهر یا نام قدیمی آن(آخوره بالا)یکی از مناطق روستایی بسیار زیبای استان اصفهان است که در زمان قدیم جزو شهرستان فریدن بزرگ بوده‌است و در آن اقوام لر؛ترک؛گرج؛وفارس در کنار هم به خوبی زندگی می کننند و از مناطق بکر استان اصفهان به حساب می‌آید
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    2 1
    دوسوم مطالب و تعریف ها از این چشمه فصلی که تا اول تابستان جریان دارد غلط و دروغ بود
  • مریم IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    3 3
    چند سال اخیر به علت خشکسالی آب چشمه خرداد ماه خشک میشود وسراب جاذبه ای ندارد.
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    4 0
    😍😍😍😍فریدونشهر زیبا
  • رج IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    3 0
    ممنون از اطلاع رسانی
  • حمیدرضا رفیعی IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 0
    شهری زیبا در میان کوههای زاگرس فریدونشهر زیبا🌹🌹🌹🌹👌👌👌
  • احسان عربی IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 0
    فریدونشهر بسیار زیبا همراه با مردمی دوست داشتنی و مهربان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید