این مجموعه طبیعی شامل شش آبشار است که میانگین ارتفاع آنها از سطح زمین شش متر است و از کوهپایه‌های سلسله جبال زاگرس در این منطقه سرچشمه می‌گیرند. مساحت این محوطه زیبا و طبیعی ۱۰ هکتار است که غیر از آبشارهای شش ‌گانه، دارای صخره ‌های آهکی بسیار زیبا، بیش از ۱۰ چشمه و ۵ غار طبیعی نیز می‌باشد.

از محوطه تاریخی زیر زردآب چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، محوطه تاریخی-طبیعی زیر زردآب یکی از جاذبه های مهم شهرستان فریدونشهر است که در غرب استان ‌اصفهان در دامنه‌ های سلسله جبال سترگ زاگرس واقع شده و دارای آثاری بدیع و چشم نواز است و مورد علاقه طبیعت دوستان و گردشگران می باشد. این منطقه از نظر تاریخی به شش هزار سال قبل تعلق دارد و آبشارها و چشمه های متعدد از جاذبه های گردشگری آن به شمار می رود.

آبشار پونه زار کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

محوطه بکر و طبیعی «زیر زردآب» در شهرستان فریدون ‌شهر و در غرب استان ‌اصفهان واقع شده است. این محوطه زیبا و منحصر به ‌فرد در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال غرب شهر فریدون‌ شهر و در فاصله دو کیلومتری از محور شمال روستای گوهر دره در دامنه‌ های زاگرس واقع شده است.

این مجموعه طبیعی شامل شش آبشار است که میانگین ارتفاع آنها از سطح زمین شش متر است و از کوهپایه‌ های سلسله جبال زاگرس در این منطقه سرچشمه می‌ گیرند. مساحت این محوطه زیبا و طبیعی ۱۰ هکتار است که غیر از آبشارهای شش ‌گانه، دارای صخره ‌های آهکی بسیار زیبا، بیش از ۱۰ چشمه و ۵ غار طبیعی نیز می باشد. در کنار این غارهای طبیعی، کارشناسان به تعدادی سنگ ‌نگاره و سفال برخورد کرده اند. در بررسی‌ های اولیه، قدمت این سفال‌ ها و سنگ ‌نگاره‌ ها از هزاره چهارم بیش از میلاد مسیح (شش هزار سال قبل) تا دوران سلطنت شهریاران ساسانی (بیش از دو هزار سال قبل) تخمین زده شده است.

آبشار پونه زار فریدونشهرِ اصفهان

شرایط اقلیمی

میانگین ارتفاع محوطه از سطح دریا با توجه به کوهستانی بودن منطقه در حدود ۲۹۰۰ متر است، لذا در این منطقه سالانه بیش از ۶۰۰ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده است.

آبشار پونه زار فریدون شهر

پوشش گیاهی و زیست جانوری

این منطقه دارای آب و هوای کوهستانی و پوشش گیاهی و درختی ارزشمندی است که از آن جمله می ‌توان به گونه‌ های درختان جنگلی، پسته کوهی، زالزالک، زبان گنجشک، بادام کوهی، بلوط، زرشک، سنجد و حتی انواع گل‌ ها همچون گل ختمی و لاله سرنگون اشاره کرد. در این منطقه با توجه به کوهستانی و بکر بودن، گونه‌ های متنوع جانوری همچون خرس، بز کوهی، گراز، گرگ، روباه، خرگوش، موش صحرایی، سیاه گوش، کبک، عقاب طلایی، غاز، اردک و کبوتر زیست می ‌کنند.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید