آلبالو، هلو، گردو، شیره انگور و کشمش، جوز قند، ترش گردو، هسته شور، زردآلو، برگه زردآلو و گیوه از سوغات و محصولات این روستا هستند.در استان اصفهان بعنوان منطقه خوش آب و هوا مطرح است.

اسفرجان روستایی خوش‌ آب و هوا در اصفهان

به گزارش سلام نو، روستای اسفرجان با موقعیت کوهستانی یکی از روستاهای خوش آب‌ و هوای شهرضا در استان اصفهان است. وجود باغات میوه، رودها، چشمه ‌های جوشان، طبیعت بکر و خانه‌ های زیبا اسفرجان را تبدیل به محل مناسبی برای گردشگری و طبیعت ‌گردی کرده است. دره هونجان یکی از جاذبه‌ های دیدنی این روستا است. این دره در حاشیه رودخانه اسفرجان قرار دارد. با توجه به موقعیت کوهستانی، اسفرجان تابستان ‌های خنکی دارد و نوروز نیز یکی از بهترین زمان‌ها برای اقامت در روستای اسفرجان است. امکانات رفاهی مانند اقامتگاه، رستوران، چایخانه و محل مناسبِ برپایی کمپ برای مسافران در نظر گرفته شده است.

اسفرجان روستایی خوش‌ آب و هوا در اصفهان

اسفرجان با نام قدیمی سپهرگان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهرضا در استان اصفهان ایران است. روستای اسفرجان ازنقاط سرسبز و ییلاقی است که در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرضا واقع شده‌ است. این روستا که قدمتی طولانی دارد، سابقه تاریخی آن به قرن هفتم هجری قمری و حتی قبل از از آن برمی گردد. سد قتلغ شاه واقع در تنگ اسفرجان، که از آثار دورة آل مظفر است، نشانگر تاریخ کهن این روستا می باشد. این روستای گردشگری دارای باغ های میوه ازجمله آلبالو، زردآلو، گردو و هلو است که از رودهای جاری در مسیر باغ ها آبیاری می شوند. قدم زدن در کوچه باغ های این روستای سرسبز فرصتی طلایی برای آرامش جان است.

اسفرجان روستایی خوش‌ آب و هوا در اصفهان

شرایط جغرافیایی

روستای اسفرجان با مختصات جغرافیایی ۵۱ درجه و ۵۶ دقیقه طول شرقی و ۳۱ درجه و ۴۰ دقیقه عرض شمالی، در جنوب شرقی شهرضا و ۱۳۰ کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است. روستای اسفرجان از سطح دریا ۲۲۰۵ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن گرم و خشک است. این روستا از جنوب غربی به کوه سیاه و از جنوب به کوه برددر محدود شده و رودخانة هونجان از میان روستا می‌ گذرد. قرار گرفتن در کریدور شمال- جنوب کشور، جاده اصفهان- شیراز از یک سو و جاده قدیم و در دست احیاء اصفهان- یاسوج جنوبی ‌ترین نقطه استان اصفهان و همچنین نقطه تلاقی استان‌ های فارس و اصفهان و در مجاورت راه آهن اصفهان–شیراز و همچنین همسایگی با شهرستان‌ های دهاقان، جرقویه، سمیرم و آباده و داشتن آب و هوایی کوهستانی و معتدل از مهمترین ویژگی ‌ها و مزایای دهکده گردشگری اسفرجان است.

اسفرجان روستایی خوش‌ آب و هوا در اصفهان

بافت روستا

روستای اسفرجان از آنجا که در محدوده کوهستانی استقرار یافته، بافت مسکونی متمرکزی دارد. بافت روستا در امتداد رودخانه قرار گرفته و از بلندی بصورت نوار سرسبز بسیار زیبایی دیده می شود و باغات و مزارع دردو طرف رودخانه با طول چندین کیلومتر از غرب به طرف شرق دیده می شوند. این روستا از هشت محله با نام ‌های محله پایین، محله میان، محله بالا، محله تقی، محله شهشهانی، محله عرب‌ ها، محله ناحق و محله قتلغ شاه تشکیل شده است. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌ های روستایی عمدتاً چوب، خشت، گل و آجر است و سقف مسطح آنها با چوب، گل و سرشاخة درختان پوشیده شده است. در روستای اسفرجان نیز مانند اکثر نقاط ایران، در ساخت و سازها معمولا از مصالح موجود در محل استفاده ‌شده است. بعلت کوهستانی و سردسیر بودن این منطقه، دیواره‌ ها دو خشته یا سه خشته ساخته ‌شده و به همین دلیل قطر دیوارهای روستا بسیار زیاد است. سردرهای زیبایی در واحدهای مسکونی قدیمی وجود دارد و قسمت‌ های مختلف فضاهای مسکونی به تفکیک شامل اتاق‌ ها، ایوان، مطبخ، سرویس بهداشتی و انبار می ‌باشد. معابر اصلی روستا عموماً آسفالت است.


اقتصاد

اقتصاد این روستا بر فعالیت ‌های زراعی، دامداری و صنایع دستی استوار است. محصولات عمده زراعی روستا شامل گندم، جو و لوبیا است. سیب، بادام، گردو، زردآلو، آلبالو و آلو زرد از محصولات باغی آن است. درختان کهنسال گردوی این روستا با قدمتی بیش از دویست سال عمر، همچنان ثمر می ‌دهند و زیبایی شگفت ‌انگیزی دارند. گوشت و انواع فرآورده‌ های لبنی نیز در این روستا به عمل می ‌آید. دارهای قالی در کارگاه ‌های خانگی روستا برپاست و دختران و زنان روستایی با هنرمندی تمام طرح‌ های بوته حوضی، گلدانی و خیابانی را بر روی آنها نقش می ‌زنند و می ‌بافند.

اسفرجان روستایی خوش‌ آب و هوا در اصفهان


آداب و رسوم

از مهمترین مراسم این روستا که به مناسبت‌ های مختلف در طول سال برگزار می‌ شود، می توان به تعزیه خوانی ‌های ماه محرم، مراسم پریدن از روی آتش در چهارشنبه سوری و مراسم کوسه اشاره کرد. هفت سنگ، ترکه بازی، بشور و بگرد و یه قل دوقل از جمله بازی ‌های محلی رایج در بین نوجوانان و جوانان روستا است.

اسفرجان روستایی خوش‌ آب و هوا در اصفهان

پوشاک

پوشاک مردان غالباً کت، شلوار، پیراهن و کفش و کلاه است. پوشاک زنان نیز شامل پیراهن، چادر و دیگر لباس ‌های رایج زنانه است.

صنایع دستی و سوغات

صنایع دستی در این روستا مرهون رونق دامپروری و تلاش دختران و زنان هنرمند روستا است. تولید پشم و نخ‌ ریسی و رنگرزی به مدد زنان هنرمند این روستا صورت می ‌گیرد. فرش‌ های اسفرجان با طرح‌ های بوته حوضی، گلدانی و خیابانی از بهترین و معروف ‌ترین صنایع دستی منطقه هستند. اغلب این نوع بافته‌ ها در بازارهای فرش اصفهان، تهران، کاشان و قم به فروش می ‌رسند. جوز قند، ترش گردو، هسته شور، زردآلو، برگه زردآلو و گیوه بهترین سوغاتی‌ های این روستا به شمار می ‌آیند.


غذای محلی

آش کشک، اشکنه، کلاجوش (کله جوش)، آش آجیلی و آش اسفندی از غذاهای محلی مورد علاقه گردشگران است که در روستا طبخ می ‌شود.

اسفرجان روستایی خوش‌ آب و هوا در اصفهان

جاذبه‌های گردشگری

دره هونجان، حاشیه رودخانه اسفرجان، باغ های میوه روستا، بیشه ها، چشمه‌ سارها و تفرجگاه‌ های پیرامون آن جلوه ‌ای از طبیعت بکر و زیبای روستای اسفرجان را به نمایش می ‌گذارند. چشمه بیشه و زرچشمه از جمله تفرجگاه‌ ها و زیباترین ییلاقات روستا هستند. در زیر به چند مورد از جاذبه های گردشگری اسفرجان اشاره می کنیم:

امامزاده عبدالمطلب اسفرجان

بخش شرقی روستا و در محله پایین روستا امامزاده ای هست که می گویند پسر امام موسی ابن جعفر(ع) است. این امامزاده در گذشته دارای گنبدی سبز با کاشیکاری بسیار زیبا بود و ضریحی از جنس چوب به رنگ سبز آرامگاه را احاطه کرده بود. مردم روستا اعتقاد عجیبی از نظر مذهبی به این امامزاده دارند. این امامزاده با ایوانی زیبا زیارتگاه اهل دل و علاقمندان اهل بیت (ع) است که معمولا روزهای پنجشنبه برای زیارت می روند و تمام آیین های مذهبی روستا در این امامزاده برگزار می شود. در حال حاضر بخشی از صحن آن به تکیه شهدای جنگ تحمیلی اختصاص یافته است.

اسفرجان روستایی خوش‌ آب و هوا در اصفهان

قلعه جوی عباسی

قلعه جا عباسی یا جوی عباسی قلعه ‌ای قدیمی است که در منطقه شرقی روستا و در محلی که بیشتر تاکستان‌ ها و باغات انگور روستا را تشکیل می دهد قرار دارد. این منطقه دارای انگور بسیار مرغوب بدون هسته است که برای تهیه کشمش سبز و آفتابی بسیار مناسب است. در این بخش انواع انگور عسکری سیاه و انگور ایته به اصطلاح محلی یا مره بعمل می آید. در گذشته با امکاناتی که در این قلعه بوجود آورده بودند کارگاه شیره پزی نیز در آن دایر بوده که هنوز آثار آن در داخل قلعه دیده می شود، پاتیل هایی از جنس کاشی سبز که بوسیله راه آبه های کاشی شده شیره انگور را به قسمت های مختلف کارگاه انتقال می داده است. در گذشته برای چیدن انگور در ماه شهریور و مهر و تبدیل آن به کشمش آفتابی یا سبز و یا برای تهیه شیره مدت زمانی را در داخل قلعه که همه امکانات رفاهی را داشته اطراق می کرده اند. هنوز دیوارهای بلند قلعه که برای امنیت بیشتر بلند و قطور ساخته شده و در دیوارهای آن سوراخ‌ هایی برای تیراندازی تعبیه شده سالم و پا برجا است.

کوه پلنگی از مناظر بسیار دیدنی در بین جاده هونجان اسفرجان

یکی از مناظر بسیار زیبا که در سال‌ هایی که بخصوص آب و بارندگی فراوان دارد و در فصل بهار تا اواسط خرداد ماه می‌توان آن را شاهد بود، محلی است واقع در بین جاده هونجان اسفرجان معروف به کوه پلنگی که دشتی قرمز رنگ از تجمع گیاهی بنام گلعرونه دارد که از خاصیت دارویی آن برای سرماخوردگی در فصل زمستان و همچنین به عنوان خوراک گوسفندان در فصل بهار استفاده می شود.

منطقه قلتغ شاه

در بالای روستا به سمت غرب و در جاده با صفای اسفرجان به روستای هونجان پس از طی چند کیلومتر به منطقه قلتشاه یا قلتغ ‌شاه می ‌رسیم که محل برپایی سد قدیمی اسفرجان است که هنوز آثار و سنگ نبشته آن بر دیواره کوه باقی است. آثار سد در دو طرف رودخانه در این محل که از آهک و ساروج ساخته شده است به وضوح دیده می شود. سد قتلغ شاه که از آثار دورة آل مظفر است، با مصالح سنگ و ساروج ساخته شده و در ۳۶ کیلومتری شهرضا قرار دارد.

یکی دیگر از تفرجگاه‌ های روستا پارک جنگلی کوهستانی است و نزدیک بیشه و در سمت راست جاده اسفرجان به هونجان قرار دارد. کمی بالاتر بیشه باصفایی قرار دارد که رودخانه از مرکز آن می ‌گذرد و تفرجگاهی عمومی است که روزهای تعطیل بسیار شلوغ می ‌شود و پوشیده از درختان سپیدار است که در همه جای اسفرجان به وفور یافت می‌ شود. بیشه‌ های سرسبز اسفرجان از جمله مناطق دیدنی این روستا است.

اسفرجان روستایی خوش‌ آب و هوا در اصفهان

امکانات رفاهی-گردشگری

سایت مجموعه به مساحت صد هکتار در دو فاز کمپینگ و منطقه نمونه در حد فاصل روستاهای هونجان و اسفرجان در همسایگی سد تاریخی قلتغ ‌شاه و رودخانه دائمی زرچشمه و بیشه زارها و باغات و کوه بزقوچ اسفرجان در کنار مسیر اصلی مجاور به اراضی منابع طبیعی و مسیر دسترسی آب سنا واقع است. در بخش فرهنگی امکاناتی مانند موزه مردم شناسی، پارک تاریخی و عکاس ‌خانه روستایی مورد توجه قرار گرفته است. در بخش ورزشی، ورزش ‌هایی مانند کشتی، شنا، فوتبال، گلف، تیراندازی، بسکتبال، والیبال، صخره نوردی، تنیس، بیلیارد و بدمینتون در نظر گرفته شده است.

از نظر رفاهی امکاناتی چون تیمچه، رستوران،  چایخانه، باغ تالار و همایش دارد و مسافران نوروزی و گردشگران می ‌توانند از ویلاهای دهکده، کمپینگ و متل آن استفاده کنند.

کمپینگ شامل ویلاهای اقامتی–توریستی، اکوکمپ چادری با بزرگترین کمپینگ چادری عشایری کشور با ظرفیت چندین کمپ چادری، سفره‌خانه سنتی، چایخانه سنتی، سرویس بهداشتی، حمام، بازارچه روستایی–عشایری، فضای بازی و سرگرمی، سوارکاری، تور روستایی–عشایری، آموزش، علمی و تئوری نجوم و اجرای موسیقی سنتی در آستانه بهره برداری است.

در بخش تفریحی امکاناتی چون باغ وحش، باغ پرندگان، باغ ملل، پارک تفریحی کودکان، پارک آبی، دریاچه مصنوعی و آبشار، درشکه سواری، تلکابین  و بیابان‌ گردی طراحی شده است.

اسفرجان روستایی خوش‌ آب و هوا در اصفهان

مسیر دسترسی

پس از خروج از شهر اصفهان به فاصله یک ساعت و نیم می ‌توانید خود را به روستا برسانید، پس از طی مسافت ۴۲ کیلومتر در جاده شیراز در سمت راست جاده تابلو راهنما شما را به جاده فرعی روستا راهنمایی می‌ کند که پس از طی حدود۱۱کیلومتر به روستای سرسبز اسفرجان خواهید رسید. روستای اسفرجان از طریق شهر شهرضا، با جاده ‌ای مناسب و آسفالت قابل دسترسی است.

 منبع: تریپ یار

بهترین هتل ها و اقامت در گردشگری

جاذبه‌های گردشگری گردشگری

خوراکی‌های استان گردشگری

راه و چاه استان گردشگری

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید