در بسیاری روزها، قیمت دلار در صرافی ملی تفاوت زیادی به تحولات بازار آزاد دارد. معیارهای اعلام این قیمت چیست؟

قیمت دلار در صرافی ملی کمتر از بازار است؛ معیارهای اعلام این قیمت چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، قیمت دلار صرافی ملی گاه به نرخ‌ بازار آزاد تفاوت زیادی دارد. آیا بانک مرکزی توانسته است با اعلام این قیمت، بازار را کنترل کند؟

دلار در بازار ایران همچنان چند نرخی باقی مانده. یکی از آنها قیمتی است که بانک مرکزی هر روز تعیین و وبگاه صرافی ملی آن را اعلام می‌کند.

در بسیاری روزها، قیمت دلار در صرافی ملی تفاوت زیادی به تحولات بازار آزاد دارد. معیارهای اعلام این قیمت چیست؟

علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: در سیستم ارزی بانک مرکزی، اتاقی تعریف شده است که بر اساس پیش‌بینی از میزان تقاضا، عرضه را انجام می‌دهد.

او می‌افزاید: هر زمان که بانک مرکزی احتمال دهد هیجانات موجود در بازار زودگذر است، قیمت‌ها در این اتاق پایاپای، همسو با بازار اصلی افزایش نمی‌یابد.

طباطبائی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر بازارساز تلاش می‌کند با ابزار قیمت‌گذاری در صرافی ملی، سیگنال‌هایی را به بازار آزاد ارسال و هیجانات و قیمت‌ها را کنترل کند.

اعلام دلار صرافی ملی تاثیر داشته است؟

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: قیمت‌ها در صرافی ملی معمولا بر اساس جو بازار تعیین می‌شود تا بتواند بر آن تاثیر بگذارد. اما این فرایند تا کنون نتیجه چندانی در پی نداشته. گاهی تنها سرعت افزایش را کند کرده است.

او می‌افزاید: اگر دولت، ارز لازم را برای پاسخگویی به تقاضای بازار در اختیار داشته باشد، می‌تواند تا حدودی سرعت رشد نرخ‌ها را کنترل کند اما در صورت کمبود منابع ارزی، افزایش قیمت‌ها طبیعی است. در حالت دوم، بانک مرکزی حتی با کاهش نرخ صرافی ملی نمی‌تواند بر بازار تاثیر بگذارد.

پیش‌بینی آینده قیمت دلار

طباطبائی در مورد آینده قیمت دلار می‌گوید: احتمال اینکه حدود ماه‌های خرداد و تیر، توافق اعلام شود، وجود دارد. در این صورت کف و سقف نرخ دلار ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود.

او می‌افزاید: تا حدود یک تا یک سال آینده، در صورت احیای برجام احتمالی برای افزایش قیمت دلار بیش از ۲۸ هزار تومان قائل نیستم. اما بدون انعقاد توافق تا ماه‌های سوم و چهارم سال جاری، این امکان وجود دارد.

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: روند قیمتی دلار روز گذشته و تا حدودی امروز، نسبتا کاهشی است که دو عامل دارد. نخست باز شدن قفل توافق و دیگری کاهش تقاضا در بازار آزاد. اگر مذاکرات و توافق جدی‌تر شود احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار جدی است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید