به لحاظ معنای لغوی کورائیم واژه‌ای مرکب و متشکل از دو کلمه ترکی کور {نابینا} و آییم {ماهم} است.ارتفاع تپه از سطح دریاهای آزاد حدود ۱۵۷۵ متر و از سطح زمین‌های اطراف در بالا ترین قسمت حدود ۱۵متر است.

آشنایی با کوراییم تپه‌ای باستانی در اردبیل

به گزارش سلام نو، یکی از مهمترین محوطه های باستانی واقع در شهر کورائیم شهرستان نیر تپه قلعه کورائیم است که به صورت تپه ای در منطقه ای نسبتا هموار قرار گرفته ‌است.

تپه باستانی کوراییم

محوطه باستانی قلعه کورائیم تپه ای به شکل دایره با ابعاد ۷۵ در ۸۰ متر مساحت تقریبی ۱۰۰۰۰ متر مربع است که در قسمت شهر کورائیم و غرب رود خانه قوریچای واقع شده و اشراف تپه به دشت های اطراف آنرا به صورت قلعه ای مطرح می کند که احتمالا در قبل از اسلام و مخصوصاً هزاره اول ق.م به عنوان یک قلعه نظامی و دفاعی مهم مورد استفاده قرار می گرفته ‌است. تپه مزبور به لحاظ گستردگی و تنوع آثار از مهمترین محوطه های باستانی استان اردبیل محسوب میشود و میتواند در تکمیل گاهنگاری استان و ارتباط آن با فرهنگ ‌های همجوار و مطالعه حوزه جغرافیایی اردبیل در عصر تمدنهای اورارتویی ماننایی و ورود اقوام کوچرو کمک قابل ملاحظه ای نماید.

با توجه به به اثار و بقایای سفالی، تپه مزبور مربوط به اواخر هزاره دوم قبل از میلاد تا دوران اسلامی می باشد. با وجود اهمیت تاریخی و باستانی تپه مزبور متأسفانه تاکنون هیچگونه مطالعه علمی باستان شناسی در این محوطه صورت نگرفته‌است. وجود گونه های متنوع سفالی مربوط به دورانهای مختلف قبل و بعد از اسلام به رنگ ‌های مختلف که نشان دهنده تداوم استقرار در این منطقه باستانی است و همچنین خاکستر و لایه های سوخته که مقاطع ایجاد شده در سمت شرق تپه بوضوح قابل رویت می باشد از بارز ترین ویژگیهای این محوطه باستانی می باشد.

بقعه کورائیم - سایت گردشگری ایران

وجه تسمیه

در رابطه با وجه تسمیه طبق گفته اهالی و روایات و داستان ها کوراییم و خوراییم دو برادر بوده ‌اند که در زمان‌ های دور دو روستای مجاور کوراییم و خوراییم را به نام خودشان بنا نهاده ‌اند. لازم به ذکر است طبق گفته اهالی، روستای موسوم به خوراییم هم در نزدیکی این شهر کوچک وجود دارد. عده ای دیگر از اهالی هم عقیده دارند که کوراییم نام یک طایفه کرد بوده که به این مکان آمده‌ اند و در آن مستقر شده اند و آنرا بنا کرده‌ اند. به لحاظ معنای لغوی کورائیم واژه ای مرکب و متشکل از دو کلمه ترکی کور {نابینا} و آییم {ماهم} است.

موقعیت جغرافیایی

ارتفاع تپه از سطح دریاهای آزاد حدود ۱۵۷۵ متر و از سطح زمینهای اطراف در بالا ترین قسمت حدود ۱۵متر است و در طول جغرافیای ۴۸ درجه و۳۰ دقیقه و ۲۱ ثانیه از نصف النهار گرویچ و در عرض جغرافیایی ۳۷درجه و ۵۷ دقیقه و۲۱ ثانیه از نصف النهار گرینویچ و در عرض جغرافیایی ۳۷ درجه  و ۵۷ دقیقه و ۴۱ ثانیه از خط استوار واقع شده ‌است. در قسمت شرق این تپه و در فاصله حدود ۱۱۰ متری آن رودخانه قوریچای قرار دارد. تپه مزبور برجسته ترین قسمت زمینهای واقع درشهر کورائیم محسوب میشود که در قسمت ‌های بریده نشده با شیب ملایمی به زمینهای اطراف منتهی می شود.

جاذبه های تاریخی کورائیم ☀ جاذبه ها

معضلات

متأسفانه فعالیت های ساختمان سازی و کشاورزی ساکنان شهر کورائیم در قسمت های مختلف محوطه باستانی بخصوص در قسمت ‌های شمال غرب و ایجاد راه ارتباطی در جنوب شرق آن که منجر به بریده شدن بخشی از عرصه تپه شده از مهمترین و بارزترین آسیبهای مربوط به دخل و تصرف انسان در آنست. علاوه بر این محوطه باستانی کوراییم در نقات مختلف مورد کاوشهای غیر مجاز جویندگان عتیقه قرار گرفته که آثار آن بر سطح و دامنه های تپه مشهود است. برداشتن خاک تپه برای مصارف مختلف ساختمانی و کشاورزی دامنه های تپه را برش داده و آنرا به صورت سطوح شیب دار در آورده‌ است. علاوه بر عوامل مخرب انسانی، عوامل جوی و اقلیمی نیز نقش فراوانی در تخریب و فرسایش محوطه باستانی داشته است. با توجه به اینکه تپه در محدوده داخل شهر کورائیم واقع شده و زمینهای کشاورزی و منازل مسکونی از همه طرف آنرا احاطه کرده‌ برای جلو گیری از تخریب و دخل و تصرفات غیر مجاز در آن تعیین عرصه و حریم و انجام بررسی و کاوش علمی باستانشناسی ضروری است.

موقعیت مکانی

تپه مزبوردر فاصله ۲۱ کیلومتری مرکز شهرستان نیر و ۳۴ کیلومتری مرکز استان اردبیل قراردارد.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید