یک اقتصاددان گفت: اگر اخبار مثبت برجامی در این هفته هم ادامه یابد احتمال کاهش دلار تا ۳ هزار تومان نیز وجود دارد.

پیش بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده / دلار سقوط می‌کند؟

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد ۲۴، قیمت دلار در معاملات روز پنجشنبه به ۳۰ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. اما با به پایان رسیدن سفر معاون مسئول سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا در تهران، سیگنال‌های مثبتی نسبت به آینده مذاکرات برجامی مخابره شد.در همین راستا مسئول هماهنگی مذاکرات هسته‌ای وین در مورد رفع بن‌بست مذاکرات هسته‌ای گفت: حالا بن‌بست رفع شده و به این ترتیب چشم‌اندازی از رسیدن به یک توافق وجود دارد.

این در حالی است که قیمت دلار با توجه به اخبار منتشرشده روند کاهشی به خود گرفته و در لحظه تنظیم این خبر مماس بر کانال ۳۰ هزار تومان است. در هفته گذشته، شاخص ارزی روند افزایشی چشمگیری را تجربه کرد و در روز جمعه به ۳۰ هزار و ۶۵۰ هزار تومان هم رسید.

قیمت دلار تا کجا ارزان می‌شود؟

یک اقتصاددان گفت: اگر اخبار مثبت برجامی در این هفته هم ادامه یابد احتمال کاهش دلار تا ۳ هزار تومان نیز وجود دارد.سهراب دل انگیزان در تشریح این موضوع گفت: بازار دلار یک جریان عمومی و یک نوسان دارد که روی آن روند عمومی ممکن است اتفاق بیفتد. جریان عمومی به اصلی‌ترین متغیرهای اقتصادی ایران وابسته است. اصلی‌ترین متغیرهای اقتصادی ایران شامل رشد نقدینگی، رابطه ایران با فضای اقتصاد بین الملل و تحریم‌ها و حوزه برجام و... است که این فرایند عمومی به این مسائل ارتباط دارد و قاعدتا وابسته به این روند حرکت می‌کند.

شوک افزایش یارانه‌ها به قیمت دلار

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: در مقابل نوسان قیمت دلار به اخبار و مباحث کوتاهی که اتفاق می‌افتد، بستگی خواهد داشت.دل انگیزان ادامه داد: به طور مثال نقدی کردن یارانه‌ها و شوکی که اواخر گذشته وارد کرد، در یکی، دو روز دلار را تغییر داد و افزایشی کرد. در حال حاضر این شوک تقریبا تمام شده و حالا دلار منتظر اثرات دیگری است که اگر اتفاق نیفتد، اثر شوک قبلی تخلیه خواهد شد تا به اثرات بعدی برسد.

سمت و سوی قیمت دلار در این هفته

این اقتصاددان در مورد پیش بینی قیمت دلار در هفته‌های آینده، گفت: اصلی‌ترین عاملی که بر روند قیمت دلار موثر است، رشد نقدینگی است ک به طور مداوم روی دلار موثر است و پس از آن، قیمت‌های انتظاری و تورم مورد انتظار است.دل انگیزان ادامه داد: این موارد اصلی‌ترین عناصری است که روند قیمت دلار را پوشش می‌دهند. تا کنترل نرخ رشد نقدینگی و کنترل تورم انتظاری انجام نشود روند قیمت دلار تغییری نخواهد کرد؛ اما نوسان‌ها که مربوط به اخباری است که دفعتا پیش می‌آید تاثیر خود را می‌گذارند. ما باید منتظر باشیم که این هفته چه اخبار جدیدی پیش می‌آید. اگر اخبار مثبت پیش آید قطعا مقداری از افزایش قیمت دلار کم می‌کند و حتی ممکن است دلار را بین ۳۰۰ تا ۳ هزار تومان کاهش دهد و اگر برعکس اخبار منفی باشد می‌تواند به همین شیوه قیمت دلار را افزایشی کند.

دلار سقوط می‌کند؟

این اقتصاددان در مورد احتمال سقوط قیمت دلار گفت: سقوطی در قیمت دلار وجود ندارد، چون مبنای قیمت دلار در بودجه ۲۳ هزار تومان است و این عدد، عددی نیست که ما به آن سقوط بگوییم.دل انگیزان ادامه داد: مساله بعدی نیز این است که قاعدتا سقوط دلار به ضرر خیلی‌ها تمام خواهد شد. مساله ما در حال حاضر تثبیت قیمت دلار است؛ یعنی ما به هر عددی می‌رسیم آن را تثبیت کنیم. البته این به این معنا نیست که دولت نرخ دلار را تثبیت کند، بلکه دلار به یک ثبات ساختاری برسد که مردم و بازارها با آن کار کنند. به عبارت دیگر دلار، دلاری باشد که بازار آن را تعیین می‌کند و نه حرف‌های سیاسی. یعنی عرضه و تقاضای واقعی دلار همدیگر را پیدا کنند و در این صورت خواهید دید که دلار در یک استخوان بندی سالم نشسته است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید