۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
کد خبر: 55357049

اوسا در لغت به معنای مانند آب می باشد که بخاطر فراوانی آب به این نام معروف است. بقعه زیبا و تاریخی امامزاده علی اکبر مانند نگینی در این روستا می درخشد و از دیرباز مورد توجه اهالی منطقه بوده است. اوسا می تواند با وجود مناظر زیبا و چشم اندازی که دارد قطب گردشگری مناسبی در منطقه باشد.

اوسا روستایی روح‌نواز در مازندران

به گزارش سلام نو، اوسا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میاندورود در استان مازندران است. این روستا در دهستان کوهدشت قرار گرفته و با طبیعت زیبا و روح ‌نواز چشم هر بیننده ‌ای را نوازش می دهد. بقعه زیبا و تاریخی امامزاده علی اکبر نیز همچون نگین در این روستا می درخشد.

روستای اوسا یکی از روستاهای شهرستان میاندرود است که در جنوب میاندرود واقع شده و با مرکز شهر حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. بقعه زیبا و تاریخی امامزاده علی اکبر مانند نگینی در این روستا می درخشد و از دیرباز مورد توجه اهالی منطقه بوده است. اوسا می تواند با وجود مناظر زیبا و چشم اندازی که دارد قطب گردشگری مناسبی در منطقه باشد.

اوسا روستایی روح‌نواز در مازندران

اقتصاد

شغل اصلی مردم این روستا باغداری، کشاورزی و دامداری می باشد. بیشتر محصولات این روستا مرکبات، سیاه ریشه، گندم، جو و کلزا است.

صنایع دستی

صنایع دستی از دیرباز در این منطقه رونق خاصی داشته و حتی امروزه با گذر زمان هنوز هم پابرجاست. لاک تراشی و قالی بافی از صنایع دستی این روستا محسوب می شود.

اوسا روستایی روح‌نواز در مازندران

امامزاده علی اکبر اوسا

در باره شخصیت مدفون در بقعه اطلاع دقیقی در دست نیست برخی با توجه به سبک بنا و تشابه آن با مزارات سادات مرعشی در شهرستان ساری خفته در مزار را از سادات مرعشی قلمداد نموده اند که صحیح به نظر نمی رسد زیرا در میان خاندان مرعشی شخصی به نام علی اکبر یافت نمیشود که موقعیت ممتازی داشته باشد که برای اوچنین مزار باشکوهی ساخته باشند. به اعتقاد اهالی خفته در این مزار سید علی اکبر ابن حمزه الاصغر ابن محمد البطحانی ابن قاسم ابن حسن ابن زید ابن امام حسن، برادر زاده امام حمزه رضا هولار و حمزه اسرم و عبدالله در پایین کلا است.

بنای مقبره

امام زاده علی اکبر اوسا در ۲۲کیلومتری خاوری شهر ساری، پس از روستای دارابکلا واقع شده است. بنای اصلی بقعه ۴ ضلعی به ابعاد  ۸*۸ متر است که میان هر ضلع طاق نمایی با طاق شکسته زده شده است. تیزی چهار کنج بنا را با هلالی کردن گرفته اند. با پر کردن چهار کنج بالای بنا ۴ ضلعی را تبدیل به ۸ ضلعی کردند و گنبد رک را بر پایه ای ۸ ضلعی بنا کرده اند. این پایه در حدود ۱.۵۰ متر بلندی دارد. در هر بدنه ۴ ضلعی در قسمت بالا زیر پایه گنبد ۱۳ قرنیس سینه کفتری است که بالای هر دو تای آنها قرنیس کوچکتری از آجر ساخته اند. از داخل چهار ضلعی را با افزودن چهار گوشواره به دایره تبدیل کرده و گنبدی عرقچینی بر آن زده ند. داخل بنا گچکاری است و طاقنماها و طاقچه های متعدد دارد. مسجدی متصل به بنانیز وجود دارد که بعدا به بنا افزوده شده و در سالهای اخیر تعمیرات اساسی بر آن صورت گرفته است. اطراف بقعه که بر بالای بلندی است گورستان قدیمی و عمومی روستا نیز قرار دارد که بر یکی از سنگها تاریخ ۱۲۱۳ ه.ق خوانده میشود . زمین این زیارتگاه حدود ۱.۵ هکتار است. سطح بیرونی بنا در دو دوره به وسیله ملات ساروج (لایه اول به رنگ زرد و لایه دوم به رنگ طوسی) پوشانده شده و در سالهای اخیر نیز خود گنبد به وسیله اندود سیمان پوشیده شده که ضربه مهلکی به این اثر فرهنگی وارد کرده است. تزیینات گچبری بسیار ضعیف با رنگ آمیزی تند در دو طرف در ورودی بقعه دیده میشود که مربوط به دوران اخیر است.

اوسا روستایی روح‌نواز در مازندران

موقعیت مکانی

روستای اوسا در کیلومتر۱۵جاده ساری، شهرستان سورک، چهار راه ازادگان، بین دو روستای دارابکلا و مرسم قرار دارد.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید