۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۹
کد خبر: 55357026

یکی از جاذبه‌های دیدنی طبیعی در این استان دریاچه کفه نمک سیرجان است. این دشت سفید و پر از نمک، وسعتی ۳۵ هزار هکتاری دارد. این دریاچه در مسیر کرمان به شیراز، در ۲۷ کیلومتری جاده سیرجان و نزدیکی روستای خیرآباد قرار گرفته است.

آیا به کفه نمک سیرجان سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، در دل استان کویری کرمان دشتی شگفت انگیز وجود دارد که در ایامی از سال به دریاچه ای چشم نواز و در ایامی دیگر به شوره زاری بزرگ تبدیل می شود و دوگانگی بی نظیری را در این پهنه رقم می زند. کفه نمک سیرجان که از جاذبه های گردشگری استان کرمان است با جلوه های بی نظیر خود باعث رونق هر چه بیشتر گردشگری در این منطقه است. این دریاچه که با نام کفه نمک خیرآباد هم شناخته می ‌شود در فهرست ثبت در میراث طبیعی کشور قرار دارد.

آیا به کفه نمک سیرجان سفر کرده‌اید؟

کرمان یکی از استان ‌های متنوع و چهاراقلیم در مرکز ایران است که جاذبه‌ های گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده است. یکی از جاذبه‌ های دیدنی طبیعی در این استان دریاچه کفه نمک سیرجان است. این دشت سفید و پر از نمک، وسعتی ۳۵ هزار هکتاری دارد. این دریاچه در مسیر کرمان به شیراز، در ۲۷ کیلومتری جاده سیرجان و نزدیکی روستای خیرآباد قرار گرفته است. به همین دلیل با نام کفه نمک خیرآباد هم شناخته می ‌شود. دریاچه نمک یا کفه نمک خیرآباد در بخشی از ایام سال، یک دریاچه چشم ‌نواز و زیباست و در بخش دیگر از سال که خبری از بارندگی نیست، به شوره ‌زار تبدیل می ‌شود؛ همین جنبه دوگانه این دریاچه آن را به جاذبه ‌ای شگفت ‌انگیز تبدیل کرده است.

آیا به کفه نمک سیرجان سفر کرده‌اید؟

این منطقه باتلاق نمک و یکی از بزرگترین ذخیره ‌گاه‌ های نمک کشور است. بارش باران به مدت چند ساعت کافی است تا این منطقه را به یک دریاچه بزرگ و مواج تبدیل کند. این باران ‌ها کفه نمک خیرآباد را به دریاچه‌ ای دیدنی تبدیل می ‌کند و باعث می ‌شود هزاران گردشگر از استان ‌ها و شهرهای مجاور به این منطقه سر بزنند. موضوع دیگری که سبب جذابیت دوچندان این منطقه می‌ شود، آن است که دور تا دور دریاچه نمکی خیرآباد را کوهستان در بر گرفته است. یکی از ویژگیهای این منطقه این است که با تبخیر شدید آب که ناشی از گرمای زیاد کویر است، لایه‌ ای یخی شکل از نمک شکل می ‌گیرد. همین موضوع سبب می ‌شود که فرصت مناسبی برای کویرنوردی فراهم شود؛ به ویژه در شب ‌های مهتابی که تابش نور ماه، منظره ‌های خیره ‌کننده‌ ای از بلورهای نمک بجامانده در کف دریاچه نمک سیرجان ایجاد می‌ کند. درخشش این بلورهای نمکی روی زمین دریاچه کفه نمک و درخشش ستاره‌ ها در آسمان پهناور و تاریک کویر، فرصت فوق ‌العاده ‌ای برای گردشگری فراهم می ‌کند.

آیا به کفه نمک سیرجان سفر کرده‌اید؟

باتلاق نمک سیرجان هم اکنون به صورت انبار عظیمی از نمک محلول در آمده که سرتا سر حوضه دشت سیرجان رابه طور غیرمستقیم چه در حالتی که دریاچه نمک پر آب باشد و چه در حالت خشک و کویری انباشته از نمک را تحت تاثیرخود در آورده است. باتلاق نمک هم اکنون درحال خشک شدن است هر چند که در مواقع بارانی ممکن است پر آب باشد. سطح باتلاق نمک به صورت نواری شمال غربی، غرب تا جنوب غربی دشت سیرجان را در بر میگیرد و دنباله آن به صورت منقطع و ضعیف تا دشت شهر بابک ادامه دارد.

این قسمت از کویر در سیرجان یکی از کم‌ ارتفاع ترین و پست ‌ترین مناطق استان کرمان است. مسیری که از سیرجان به دریاچه کفه نمک می ‌رسد، مسیری است که میزبان باغ‌ های پسته است. تقریباً شهریور زمان برداشت محصولات ابن باغ ها است. به همین دلیل اگر این شانس را داشته باشید تا در زمان برداشت محصول به این منطقه سفر کنید، می‌ توانید پسته تازه را مستقیم از باغ ‌ها خرید کرده و از خوردن پسته تازه لذت ببرید. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه، فصل بهار، اوایل پاییز و فصل زمستان است. دریاچه کفه نمک خیرآباد در هر یک از این فصول، جذابیت ‌های خاص خود را دارد.

آیا به کفه نمک سیرجان سفر کرده‌اید؟

معضلات

بخشی از این نمک ‌زار به دلیل بی‌ مبالاتی افراد ناآگاه و به خاطر عبور خودرو، از بین رفته است. علاوه بر این، تلاش کافی برای معرفی منطقه به گردشگران مشتاق صورت نگرفته است. بسیاری از علاقه‌ مندان به کویر و کویرنوردی از وجود چنین جاذبه ‌هایی اطلاع ندارند. حتی در صورت اطلاع، امکانات کافی برای استفاده از این فرصت‌ ها در منطقه وجود ندارد و نیازمند توجه و سرمایه گذاری است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید