کاروانسرای قانلی بولاغ در ابتدا به عنوان پناهگاهی برای استراحت کاروانیان بوده و تا حدود ۸۰ سال پیش عشایران منطقه از این مکان به صورت دسته جمعی به عنوان خانه مسکونی قشلاقی استفاده می‌کرده‌اند.

 قانلی بولاغ کاروانسرایی تاریخی در اردبیل

به گزارش سلام نو، کاروانسراهای شاه عباسی در داخل روستای قانلی بولاغ در نوار صفر درجه مرزی ایران و آذربایجان و ۷۳ کیلومتری شرق مشگین شهر واقع گردیده و مربوط به دوران صفویه می باشد که در راه جاده ابریشم قرار داشته و از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

 قانلی بولاغ کاروانسرایی تاریخی در اردبیل

این بنا در دوره آرامش سیاسی عهد صفوی و به احتمال زیاد در زمان شاه عباس، به سبک چهار ایوانی ساخته شده و به کاروانسرای شاه عباسی معروف است. کاروانسرای قانلی بولاغ در ابتدا به عنوان پناهگاهی برای استراحت کاروانیان بوده و تا حدود ۸۰ سال پیش عشایران منطقه از این مکان به صورت دسته جمعی به عنوان خانه مسکونی قشلاقی استفاده می کرده اند. مساحت کل بنا ۲۰۲۴۷ متر مربع و مساحت حیاط مرکزی آن ۶۴۰ متر مربع است و درب ورودی آن از ایوان جنوبی باز می شود. دور تا دور حیاط ۲۴ اتاق رو به حیاط جهت تبادل کالا و استراحت مسافرین طراحی شده و ۸ شترخان و بارانداز برای نگهداری شتر ها و کالاها و ۴ فضا برای خدمت رسانی و ۳ حجره در بین هر دو شتر خان جهت استقرار همراهان و نگهبانان طراحی شده است.

 قانلی بولاغ کاروانسرایی تاریخی در اردبیل

ساختمان کاروانسرا به شکل تالار مستطیل شکل است که دارای حیاطی بزرگ بوده و با طاق های رومی به صورت گهواره پوشیده شده است. دارای اتاق های کوچکی است که به سادگی گرم می شوند و در زمستان پناهگاه خوبی برای مسافران به شمار می رود. در یک طرف دیوار هر اتاق طاقچه هایی قرار دارد تا مسافران وسایل خود را روی آن بگذارند.

در حال حاضر این کاروانسرا از جاده‌های اتومبیل‌رو دورافتاده و برای یک مسافر طی چند کیلومتر از کوره راه صعب‌العبور برای دیدن این کاروانسرای تاریخی به اندازه‌ای خستگی‌آور است که گویی مسافت طولانی را طی کرده است.

این کاروانسرا یکی از بناهای تاریخی و مهم استان اردبیل است که نقش بسیار اساسی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

 قانلی بولاغ کاروانسرایی تاریخی در اردبیل

موقعیت مکانی:

کاروانسرای قانلی بولاغ در روستای مرزی قانلی بولاغ (سرباز وطن) و در بخش ارشق شهرستان مشکین شهر واقع شده است. این کاروانسرا از شمال و شرق به جمهوری آذربایجان از غرب به جاده آسفالته اردبیل، بخش رضی- گرمی و روستای آغ بولاغ، از جنوب به روستای آلیشان‌سویی و آقابیگلو محدود می‌شود.

منبع: تریپ یار  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید