دولت مبلغ یارانه را به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش داده. اما ابهامات دهک‌بندی، گلایه‌هایی را در پی داشته است.

گلایه مردم از معیارهای دهک‌بندی / دولت با چه معیارهایی یارانه برخی افراد را قطع کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت با تقسیم خانوارها در ۱۰ دهک درآمدی، ۹ دهک را مشمول دریافت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرده و خانوارهای دهک دهم را از فهرست یارانه‌بگیران حذف کرده است. اما برخی از افراد به معیارهای دهک‌بندی انتقاد دارند.

علی شهیدی، جانشین معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره دهک‌بندی خانوارها و معیارهای پرداخت یارانه جدید توضیح داد: نزدیک به ۴۰ شاخص و مواردی همچون اطلاعات مسکن، خودرو، تراکنش بانکی، حقوق و بعضاً اطلاعات بورس در این شاخص‌ها مورد بررسی قرار گرفته و بر مبنای آن خانوارها ضریب خورده و در یکی از دهک‌های دهگانه قرار گرفته‌اند.

او گفت: فقط برخورداری از یک یا دو شاخص در دهک‌بندی خانوارها دخیل نبوده بلکه مجموع اطلاعات اقتصادی خانوارها مبنای محاسبه دهک بوده است.

گلایه از معیارهای دهک‌بندی

با وجود برخی از حذف‌شذگان از معیارهای دهک‌بندی گلایه دارند. به ویژه که گروهی از آنها تا پیش از تغییرات اخیر، یارانه دریافت می‌کردند. افراد به ویژه به معیار تراکنش‌های بانکی انتقاد دارند.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهند که احتمال تغییر در این معیارها برای مثال در زمینه قیمت خودرو مصرفی خانوار همچنان وجود دارد. ممکن است دولت در چگونگی دهک‌بندی خانوارها تجدیدنظر کند. ضمن اینکه افراد تا سه ماه فرصت اعتراض به دهک‌بندی را دارند.

 

چرا یارانه نگرفتم؟

برخی از خوانندگان به شیوه دهک‌بندی و قرار گرفتن خود در دهک دهم انتقاد دارند.

-«منی که مستاجرم نه خونه و نه ماشین دارم به خاطر گردش مالی جز دهک ده کردن، اخه یکی نیس به اینا بفهمونه ۶ ماه اول سال من فقط صد میلیون پول پیش دادم ماهی هم ۴ میلیون کرایه خونه…اگه پولدار بودم خونه میخریییدممم.»

-«ما مستاجریم با دو تا بچه کوچیک و بزرگ که زوری زندگی رو با قرض کردن از این و آن میگذروندیم، نمیدونم الان باید چی کار کنیم مگه کارگر ساختمان فصلی چقدر در آمد داره که باید تو دهک بالا باشه چرا آخه؟ گناه ما کارگرهای ساختمانی چیه؟ تو طی ماه کار نباشه باید گشنه بمونیم.»

-«بی حساب کتاب یارانه رو قطع می کنند، به بعضی که وضع خوبی دارند می هند،صدای مردم به گوش مسئولین نمی رسه.»

-«سیستم غلط دهک‌بندی یارانه ها و بهانه های واهی دولت برای عدم پرداخت یارانه به خیلی از مردم و گرانی افسارگسیخته کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و….. و در آخر هم ثبت اعتراض در سیستمی که امکان نوشتن توضیحی وجود ندارد.»

-«ما کارمندیم با حقوق کارمندی یارانه بهمون ندادن…اونوقت تمام همکارها گرفتن ..چرا؟دارایی هر کسی که بهش تعلق گرفته از ما بیشتره…اونوقت میگه دهک دهم. یعنی من با وزیر و نماینده و سفیر و بالا نشین یکی ام؟»

انتقاد به ملاک تراکنش مالی برای دهک‌بندی

برخی از مخاطبان به ویژه به ملاک تراکنش‌های مالی برای دهک‌بندی انتقاد کرده‌اند.

-«برچه اساسی دهک‌بندی شده کدوم حساب افراد کنترل کردید؟کل حساب ها یا فقط حسابی که یارانه واریز میشه؟ طرف تو ده بانک حساب داره شماره ای که باهاش کار نمیشه واسه یارانه ثبت کرده الان شده دهک چهارم، یکی کارمنده یک شماره حساب بیشتر نداشته اون رو ثبت کرده واسش دهک دهم ثبت کردن که شما اینقد حقوق میگیری واقعا این عدالت شماست اینجور دهک ها را شناسایی کردید.»

-«فک و فامیلای ما همه از دم وضعشون عالی و خوبه یارانه ریختن ما که ازهمه بدبخت تریم نریختن و جز دهک دهم شدیم. این چه وضعشه؟»

-«من همکارم وضع مالیش خیلی بهتر از من است دوتا ماشین داره دوتا خونه داره بهش ۴۰۰ دادن ولی من که خونه ندارم ویه ماشین باحقوق پایین تر به من اصلا ندادند این واقعا عدالته.»

-«متاسفانه ملاک تراکنش مالی ملاک مناسبی برای شناسایی دهکها نیستند. به عنوان مثال مدیران مدرسه که باید کار کارپرداز را هم انجام دهند و تنخواه به حساب آنها منتقل و سپس هزینه گردد ترکنش ها به عنوان درآمد محسوب شده و یارانه اکثر آنها قطع شده است. سامانه ای هم که برای بررسی مجدد اعلام شده امکان اعلام شرایط ندارد.»

اعتراض به دریافت یارانه کمتر

در این میان، گروهی از خوانندگان، یارانه دریافت کرده‌اند اما ۳۰۰ هزار تومان. در واقع جزء دهک‌های چهارم تا نهم قرار گرفته‌اند. با وجود این، آنها نیز معتقدند دهک‌بندی به اشتباه انجام شده است و باید مشمول مبلغ بالاتر باشند.

-«بر چه حسابی یارانه ها واریز شد؟ من که نه خونه نه ماشین نه بیمه نه شغل درست حسابی دارم نفری ۳۰۰ واریز کردن در حالی که کسانی که وضع مالی بهتری دارن ۴۰۰ واریز میکنن.»

-«از عجایب طرح دهک‌بندی قرار دادن افرادتحت پوشش کمیته امداد در دهک های بالاست. ضمنا واسه خانواده های بالای پنج نفر تحت پوشش کمیته امداد ضمن اینکه تنها سیصد هزار پرداخت شده یارانه تنها پنج نفر واریز کردند.»

-«من یه خانواده ۳ نفری هستم وخودم بیمار ام اس هستم و تحت پوشش بهزیستی هستم چرابرای من ۳۰۰واریزشده؟»

-«واقعا این دهک‌بندی ها بر چه اساسی است. کارگر روزمزد هستم، نه خونه داریم نه ماشین، ماهی سه میلیون اجاره می دیدم، چرا جز دهک ۴ تا ۹ به حساب میایم در صورتی که قبلاً دهک ۳ بودیم. چرا این دهک‌بندی بروز نمیشه. خیلی ها با این گرونی ها دهکشان پایین اومده ولی برای آنها لحاظ نشده.»

«چرا برای ما رو کم ریختید، نه درآمدثابت داریم نه خونه نه ماشین و نه زمین حتی بیمه هم نداریم به ۲۰۰خورده ای ریختید. خدا رو خوش نمیاد. تو این گرونی ما چیکار کنیم؟ خواهشا مسئولین رسیدگی کنند. یه باردیگه بررسی کنند، خیلیا خونه دارن ماشین دارن ۴۰۰ریخته شده، ما هیچی نداریم به ماکم ریختید دهک‌بندی هاتون اشتباه بوده.»

کد خبرنگار: ۱۳
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید