نورپردازی چراغ‌ های خطی سبب می شود افراد در محیط دارای دید کافی و استانداردی باشند. در واقع استفاده از چراغ های خطی در قسمت های گوناگون ساختمان ها، به دیدن جزئیات کمک خواهد کرد. برای نمونه در کف راهروها، در دیوار آشپزخانه ها و حتی دور آینه‌ های روشویی.

مزایای استفاده از چراغ خطی برای نورپردازی

با توجه با اهمیت نورپردازی ساختمان ها بسیار مهم است که بدانیم از چه نوع چراغی برای نورپردازی فضاهای مختلف استفاده کنیم. بنابراین نیاز به شناخت در مورد انواع چراغ های متنوع موجود در بازار خواهیم داشت. برای این منظور در این مقاله تلاش می کنیم اطلاعاتی کافی پیرامون مزایای استفاده از چراغ های خطی ارائه کنیم.

چراغ خطی چه نوع چراغی است؟

ابتدا بهتر است تعریف جامعی از چراغ خطی ارائه کنیم؛ چراغ های خطی از مدرن ترین چراغ های موجود در بازار هستند و به طور کلی در کنار بازدهی بالاتر، شار نوری بهتر، مصرف انرژی کمتر و طول عمر بالاتری دارند. چراغ های خطی که چراغ های لاینی نیز مشهورند، اصولا نور یکنواخت و چشم‌نوازی تولید می کنند. البته در گذشته چراغ های خطی وجود نداشتند، بلکه نیاز نوعی نورپردازی در مناطق دشوار سبب پدید آمدن چراغ های خطی شد. برای نمونه تصور کنید در برخی از فضاهای وسیع مانند انبارهای بزرگ، تامین نور برای کل فضا بسیار دشوار بود اما چراغ های خطی توانستند در نورپردازی فضاهای بزرگ صنعتی تحولی ایجاد کنند. پس از سال ۲۰۰۰ میلادی و در همان دهه اول  نورپردازی به وسیله چراغ‌های ال ای دی آغاز شد و به همین ترتیب سر و کله چراغ های خطی نیز که دارای لامپ‌های ال ای دی بودند نیز پیدا شد.

آشنایی با انواع چراغ خطی

به طور کلی چراغ های خطی دارای دو نوع کلی چراغ خطی توکار و چراغ خطی روکار می باشند که در ادامه درباره هر کدام توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

چراغ خطی توکار

چراغ های خطی اصولا براساس نوع نصب، به دو گروه چراغ خطی توکار و روکار تقسیم می شوند. چراغ های خطی توکار را می توان به سادگی در داخل سقف های کاذب نصب کرد. معمولا  چراغ خطی توکار را در کنار پنل های ال ای دی برای نورپردازی استفاده می کنند. برای نصب صحیح و استاندارد چراغ خطی توکار، ابتدا باید شیارهایی متناسب با ابعاد چراغ ها در سقف ایجاد نماییم. برخی از ساختمان ها از پیش شیارهای مورد نیاز را برای نصب چراغ های خطی تعبیه می کنند. در نهایت هنگام نصب این نوع چراغ ها، بدنه آنها پوشیده شده و دیگر دیده نمی شود بنابراین از آنها به عنوان چراغ های خطی توکار نام برده می شود.

چراغ خطی روکار

چراغ های روکار نیز یکی از انواع دیگر چراغ های خطی هستند که از لحاظ نحوه نصب به صورت روکار نصب می شوند. اصولا در مکان هایی که امکان نصب چراغ های توکار وجود نداشته باشد، از چراغ های خطی روکار استفاده می شود. چراغ های روکار بعد از نصب بدنه بر روی دیوار و یا سقف کاملا در دیدرس افراد خواهند بود و به همین دلیل در طیف رنگ های گسترده و طرح های مختلف تولید و عرضه می شوند. 

چراغ خطی آویز

نوع سوم چراغ های خطی انواع چراغ آویز خطی است. این نوع چراغ ها عموما تفاوت خاصی در نحوه عملکرد با دیگر چراغ های خطی ندارد و فقط در نحوه نصب متفاوت است. از انواع چراغ آویز خطی، عموما برای سقف های بلند استفاده می شود زیرا نصب این نوع چراغ ها سبب می شود ارتفاع سقف کمتر به نظر بیاید و همچنین نور بیشتری نیز در فضا منتشر شود. از طرف دیگر این چراغ ها قابلیت جابجایی نیز دارند و می توان آنها را به سادگی از مکانی به مکان دیگر انتقال داد. این نکته نیز برای نصب انواع چراغ خطی آویز مهم است که برای نصب چراغ آویز، اصولا به زنجیرهایی با طول مناسب، پایه و فریم جداگانه نیاز خواهیم داشت.

مزایای استفاده از چراغ خطی برای نورپردازی

مزایای استفاده از انواع چراغ خطی

همانطور که گفته شد چراغ های خطی در نورپردازی فضاهای ویژه ای مورد استفاده قرار می گیرند و دارای مزیت های بسیاری می باشند که به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد:

چراغ های خطی ابزارهای مدرنی برای نورپردازی به شمار می روند به همین دلیل فضای مورد نظر شما را نیز به شکل مدرنی جلوه خواهند داد.

اکنون لامپ های ال ای دی امکان تولید انواع گوناگونی از چراغ های خطی را با کاربردهای متفاوت فراهم آورده است.

چراغ های خطی جلوه ای منظم تر از محیط را به نمایش می گذارند.

استفاده از چراغ خطی محیط از نور کافی برخوردار خواهد بود و این امکان وجود خواهد داشت که نور ورودی به ساختمان به اختیار شما کنترل شود.

اصولا آن دسته از لامپ‌ های ال ای دی که در ساخت و طراحی چراغ‌ های خطی استفاده می‌ شوند بسیار کم مصرف‌ هستند.

نصب چراغ های خطی اصولا بسیار ساده است و به سادگی هر کاربری می تواند آنها را در هر تعداد و به هر شکلی در کف، سقف و حتی دیوار نصب نماید.

نورپردازی چراغ‌ های خطی سبب می شود افراد در محیط دارای دید کافی و استانداردی باشند. در واقع استفاده از چراغ های خطی در قسمت های گوناگون ساختمان ها، به دیدن جزئیات کمک خواهد کرد. برای نمونه در کف راهروها، در دیوار آشپزخانه ها و حتی دور آینه‌ های روشویی.

مزایای استفاده از چراغ خطی برای نورپردازی

انواع چراغ خطی به دلیل انعطاف پذیری که دارند به یکی از محبوب ترین ابزارهای روشنایی بدل شده اند.

وجود لامپ های ال ای دی با  طول عمر بالا   سبب می‌ شود که چراغ های خطی برای استفاده های طولانی مدت دچار هیچ گونه مشکلی نشوند.

در گذشته لامپ‌ های رشته‌ای قدیمی حرارت بسیار بالایی ایجاد می‌ کردند و همین مسئله بر روی سیستم تهویه محیط تاثیرات مخربی بر جای می گذاشت. اما اکنون در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ها، از چراغ‌ های خطی استفاده می‌ شود که به دلیل وجود لامپ ال ای دی حرارت بسیار کمی ایجاد می‌ کنند.

شار نوری یک دست نیز از جمله مزایای چراغ‌های خطی یا پانل‌های LED است که سبب می‌شود در نهایت نورپردازی شما بسیار دلنشین‌تر از زمانی باشد که از نمونه‌های دیگر لامپ مانند چراغ‌های فلورسنت استفاده می ‌کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید