شورای امنیت ضمن محکوم کردن کشته شدن خبرنگار الجزیره به ضرب گلوله صهیونیست‌ها، خواستار تحقیقات فوری و بی‌طرفانه در مورد مرگ وی شد.

محکومیت کشته شدن خبرنگار الجزیره از سوی شورای امنیت

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: دیپلمات های شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا کشته شدن شیرین ابوعاقله روزنامه نگار فلسطینی آمریکایی الجزیره در کرانه باختری اشغالی را محکوم کردند.

بیانیه شورا امینت که مورد نادری از اتحاد اعضای این شورا در مورد موضوعی مربوط به رژیم صهیونیستی محسوب می شود، همچنین خواستار «تحقیقات فوری، کامل، شفاف و بی‌طرفانه» در مورد مرگ او شد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین خواستار تحقیقات کامل و مستقل در مورد این قتل شده و گفته است که احتمال جنایت جنگی را می دهد.

به گفته دیپلمات ها، مذاکرات روز جمعه در شورای امنیت بسیار دشوار بود ولی به نتیجه رسید.

در متن پایانی بیانیه شورای امنیت آمده است که "روزنامه نگاران باید به مثابه غیرنظامیان محافظت شوند".

ابوعاقله خبرنگار الجزیره، هنگام پوشش خبری در پی یورش صهیونیست ها به اردوگاه پناهندگان جنین در کرانه باختری اشغالی، توسط نیروهای مسلح اسرائیل هدف گلوله قرار گرفت. وی کلاه و جلیقه ای به سر داشت که به وضوح او را به عنوان یک روزنامه نگار معرفی می کرد.

در بیانیه شورای امنیت هیچ اشاره ای به خشونت صهیونیست ها در مراسم تشییع جنازه ابوعاقله در روز جمعه نشده است.

الجزیره این حملات را به عنوان «صحنه ای که تمام هنجارها و قوانین بین المللی را نقض می کند» محکوم کرد.

ارتش اسرائیل گفت که تحقیقات اولیه در مورد کشته شدن ابوعاقله نشان می دهد که درگیری شدید در جنین در فاصله حدود ۲۰۰ متری محل کشته شدن ابوعاقله در جریان است، اما نمی توان مشخص کرد که آیا او توسط نیروهای اسرائیلی مورد اصابت گلوله قرار گرفته است یا خیر.

ارتش صهیونیستی در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد، گفت که مردان مسلح فلسطینی با بی‌احتیاطی صدها گلوله را به سمت یک خودروی نظامی اسرائیلی شلیک کردند که برخی از آنها به سمت جایی که ابوعاقله ایستاده بود، شلیک شده. در این بیانیه آمده است که نیروهای اسرائیلی به تیراندازی پاسخ دادند و بدون انجام تجزیه و تحلیل بالستیک، قادر به تعیین مسئول کشته شدن او نبودند.

خبرنگارانی که همراه ابوعاقله بودند، از جمله یکی از آنها که مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد، با تکذیب ادعاهای صهیونیست ها اظهار داشتند که هنگام کشته شدن او هیچ درگیری یا جنگجوی در منطقه وجود نداشت.

الجزیره اسرائیل را به "قتل آشکار" متهم کرده و خواستار تحقیقات مستقل در مورد مرگ او شده است.

کارشناسان سازمان ملل خاطرنشان کردند که قتل ابوعاقله در بحبوحه افزایش خشونت ها در کرانه باختری و غزه اشغالی در سال های اخیر رخ داده است.

بر اساس این بیانیه، سال گذشته بیشترین تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در نتیجه رویارویی با اسرائیلی‌ها از سال ۲۰۱۴ تاکنون بوده است. همچنین نرخ بالای حملات علیه روزنامه‌نگاران فلسطینی آمار نگران کننده ای را نشان می دهد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید