مدیرکل آینده پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد اظهار داشت: خانوارها برای مصرف کالاهایی که ارز ترجیحی آن حذف شده با یارانه نقدی جدید مبلغی را هم اضافه می‌آورند.

خانوارها با یارانه جدید در مصرف کالاهای اساسی، مبلغی را هم اضافه می‌آورند!
به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، مدیرکل آینده پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد اظهار داشت: خانوارها برای مصرف کالاهایی که ارز ترجیحی آن حذف شده با یارانه نقدی جدید مبلغی را هم اضافه می‌آورند اما هدف دولت حمایت از خانوار بوده چراکه این اقدام تورم غیر مستقیمی هم خواهد داشت و هدف این است که اطمینان پیدا کنیم که خانوار سطح رفاه قبل از تغییر قیمت‌ها را از دست ندهند.

ابراهیم صیامی درباره جزییات اجرای کالا‎برگ اظهار داشت: روش اجرای کالا برگ براساس همان کارت‌های بانکی افراد مشمول است و به دنبال آن هستیم که با اجرای این روش بتوانیم اطمینان پیدا کنیم که خانوار به طور قطع به آن کالای اساسی مورد نظر که ارز ترجیحی آن حذف شده‌اند، دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: این روش در بانک مرکزی در حال پیاده سازی است و مدل مفهومی و فنی آن نیاز به زمان دارد تا تست‌های پایلوت و اولیه را انجام دهد و پس از آن به طور عملیاتی در کل کشور به اجرا می‌رسد. دو ماه دیگر اگر روش کالابرگ عملیاتی شود می‌توان را در اختیار مردم گذاشت.

مدیرکل مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد افزود: کالابرگ همان کارت بانکی افراد است و قرار نیست که کارت جدیدی برای افراد مشمول صادر شود و همچنین قرار نیست که خانوار حساب بانکی جدیدی را اعلام و ارایه کنند، بر روی همان کارت بانکی عملیات‌های جدید یارانه‌ای قابل انجام است.

صیامی در پاسخ به این سوال که آیا کالا برگ شامل همه مردم می‌شود؟، گفت: کالابرگ در حوزه نان و دارو به تمام مردم تعلق می‌گیرد و سایر کالاهای اساسی که ارز ترجیحی آن حذف شامل ۹ دهکی که یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی و ۳۰۰ هزار تومانی دریافت کرده‌اند، خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که خانوار زیادی مشمول دریافت یارانه نقدی جدید نشده‌اند و مبلغ ۴۰۰ و ۳۰۰ هزار تومانی به دلایلی مانند سفر خارجی یک بار در چند سال گذشته سرپرست خارجی هر چند به یک کشور همسایه یا مالکان خودرویی مانند دنا و ... برای آنها واریز نشده که مردم نسبت به این اعتراض دارند، اظهار داشت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار سامانه‌ای را برای ثبت اعتراض و ثبت درخواست یارانه نقدی برای ‌افرادی که شامل آن نشده‌اند، راه اندازی کرده‌ است و به طور مستمر در حال چک و بررسی ثبت درخواست‌ها هستند.

مدیرکل مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد تاکید کرد: این شاخص‌های تعیین خانوار مشمول یارانه جدید در حال بازنگری و اصلاح هستند. تعیین این شاخص‌ها در سال ۹۸ با مصوبه‌ای از سوی هیات دولت در دوران تغییر یارانه بنزین انجام شده اما این شاخص‌ها قابل بازبینی هستند و می‌توان در هیات دولت در این باره مصوبه جدید صاد کرد تا برخی از این شاخص‌ها تغییر کند چراکه این شاخص‌ها قانون نیستند که تغییر آن فرایند پیچیده‌ای داشته باشد.

صیامی ادامه داد: اطلاعات و درخواست‌های ثبت نام دوباره برای یارانه جدید جمع‌آوری می‌شود و براساس اقدام کارشناسی شده از سوی وزارت کار پیشنهادی به هیات وزیران ارایه می‌شود که مصوبه تغییر شاخص‌های مشمول دریافت یارانه نقدی صادر شود و امکان اصلاح پرداخت یارانه نقدی و بازنگری در مشمولان وجود دارد. اصلاح شاخص‌های مشمولان یارانه نقدی جدید کار سخت و پیچیده‌ای نخواهد بود و اینطور که نیست که افرادی که امروز مستحق دریافت این یارانه هستند به دلیل انجام یک سفر خارجی در سال‌های گذشته محروم از یارانه‌ها شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا یارانه ۴۰۰ هزار تومانی افزایش قیمت‌های ناشی از حذف ارز ترجیحی را پوشش می‌دهد؟ گفت: بله، یارانه‌ای که برای دهک‌ها در نظر گرفته شده افزایش قیمت‌های ناشی از حذف ارز ترجیحی را پوشش می‌دهد و برآرودهای به دست آمده و اطلاعاتی که از مصرف خانوار در سال ۹۹ براساس دهک‌های شهری و روستایی داریم، نشان می‌دهد با این ارقام ۴۰۰ و ۳۰۰ هزار تومانی یارانه جدید، خانوار برای مصرف کالاهای مورد نظر (کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی آنها حذف شده) پول هم اضافه می‌آورد.

مدیرکل مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد تاکید کرد: خانوارها برای مصرف کالاهایی که ارز ترجیحی آن حذف شده با یارانه نقدی جدید مبلغی را هم اضافه می‌آورند اما هدف دولت حمایت از خانوار بوده چراکه این اقدام تورم غیر مستقیمی هم خواهد داشت و هدف این است که این طمینان را پیدا کنیم که خانوار سطح رفاه قبل از تغییر قیمت‌ها را از دست ندهند.

کد خبرنگار: ۱۳
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید