وزارت خارجه روسیه در واکنش به احتمال پیوستن فنلاند به ناتو، اعلام کرد مسکو در این زمینه ناگزیر به اقدامات تلافی جویانه خواهد شد.

واکنش روسیه به اجتمال پیوستن فنلاند به ناتو
به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، وزارت خارجه روسیه در واکنش به احتمال پیوستن فنلاند به ناتو، اعلام کرد مسکو در این زمینه ناگزیر به اقدامات تلافی جویانه خواهد شد.

 تار نمای شبکه خبری سی ان ان با انتشار این خبر نوشت: وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد؛ «فنلاند باید از مسئولیت و عواقب پیوستن به ناتو آگاه باشد، چراکه روسیه ناگزیر به اقدامات و برداشتن گام های تلافی جویانه در صورت پیوستن آن کشور به این اتحاد (نظامی) خواهد شد ».

بنابراین گزارش در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «اظهارات «سائولی نینیسته» رئیس جمهوری و «سانا مارین» نخست وزیر فنلاند که امروز در خصوص تمایل پیوستن آن کشور به ناتو بیان شد، یک تغییر اساسی در سیاست خارجی فنلاند است؛ هلسینکی باید نسبت به مسئولیت و عواقب چنین حرکتی آگاه باشد ».

سی ان ان درادامه گزارش داد: وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که پیوستن احتمالی فنلاند به ناتو منجر به لطمه دیدن جدی در روابط دوجانبه میان دو کشور روسیه و فنلاند که حافظ ثبات و امنیت در منطقه اروپای شمالی است، خواهد شد.

بنابراین گزارش در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: مسکو ناگزیر است به منظور جلوگیری از تهدید های امنیت ملی (روسیه) که دراین زمینه بوجود می آید، اقدامات تلافی جویانه، چه از لحاظ ماهیت نظامی – فنی و چه در سایر موارد انجام دهد.

این بیانیه می افزاید: پیوستن فنلاند به ناتو همچنین نقض مستقیم تعهدات حقوقی بین المللی فنلاند، در درجه اول پیمان صلح پاریس در سال ۱۹۴۷ و معاهده ۱۹۹۲ بین روسیه و فنلاند در مورد اصول روابط خواهد بود.

سی ان ان گزارش داد: فنلاند با روسیه ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

به گزارش ایرنا، درحالی وزارت خارجه روسیه نسبت به احتمال پیوستن فنلاند به ناتو هشدار می دهد که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با سفر به دو کشور سوئد و فنلاند با امضای بیانیه های امنیتی ، اعلام کرد که انگلیس در صورت حمله روسیه ، ازاین کشورها حمایت نظامی خواهد کرد.

پیشتر "اولگ استپانوف" سفیر روسیه در کانادا به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود: پیوستن فنلاند و سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) برای امنیت این دو کشور و امنیت اروپا امری مضر به شمار می رود.

درهمین حال سخنگوی کرملین امروز (پنجشنبه) تاکید کرد که الحاق فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به طور قطع یک تهدید برای امنیت روسیه محسوب خواهد شد.

 دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین دراین زمینه خاطر نشان کرد: بنابراین مسکو پیامدهای این اقدام را در راستای تامین امنیت خود مورد بررسی قرار خواهد داد؛ این اقدام اخیر برای توسعه ناتو، قاره ما را امن‌تر و باثبات‌تر نخواهد کرد.

این در حالی است که رئیس جمهور فنلاند روز گذشته به رغم هشدارهای روسیه گفته بود، عضویت احتمالی کشورش در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) «علیه هیچ کسی» نخواهد بود.

سائولی نینیسته، رئیس جمهوری فنلاند هنگام امضای کمک متقابل نظامی با انگلیس در هلسینکی گفت: «پیوستن به ناتو علیه کسی نیست.»

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید