به گفته کارشناسان بازار مالی اگر اتفاق خاصی در بازار رخ ندهد، بورس همچنان صعودی می‌ماند.

پیش‌بینی بورس برای هفته آخر اردیبهشت ۱۴۰۱ / بورس همچنان صعودی می‌ماند

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، بورس روز دوشنبه هفته اخیر از محدوده یک میلیون و ۵۲۹ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد رسید. شاخص کل بورس در این هفته ۲٫۲ درصد رشد کرد.

نیما نائینیان، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: در حال حاضر رفتار سهامداران در بازار سرمایه تغییرکرده و با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام کرده و به عبارتی بورس در حال پوست‌اندازی و بازگشت اعتماد است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته حجم نقدینگی بورس افزایش یافته اظهار می‌کند: این مساله منجر به ادامه تورم در کشور و افزایش انتظارات تورمی شده است. از طرف دیگر بسیاری از شرکت‌ها در گزارش‌های دوره‌ای نشان دادند که به سودسازی خوبی رسیده‌اند که این دو موضوع تقاضای بازار برای سهام را بیشتر کرده است.  با توجه به رشدهایی که طی چند ماه گذشته در بازار سهام اتفاق افتاده شاهد افزایش ورود جریان نقدینگی بوده‌ایم که موجب شده بازار سرمایه کمی از آن اعتماد رفته را به خود جلب کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه برخی از صنایع از جمله صنعت بانکداری روزهای سبز کمی را در ماه‌های گذشته به خود دیده‌ است، اضافه می‌کند: در هفته گذشته وضعیت بانکی‌ها کمی بهتر شد و توانست کمی از حالت اصلاحی خارج شود. صنعت بانکداری در حال حاضر به مذاکرات برجام گره خورده و با توجه به اینکه بیش از دو ماه است که از برجام خبری نیست، به همین علت روند مثبتی را طی ماه‌های گذشته در این صنعت شاهد نبودیم، در صورتی که گروه های ریالی مثل غذایی، زراعت، سیمانی و .. با توجه به بحث‌های تورمی به یک رشد معقول رسیده‌اند.

محرک‌های رشد بورس چیست؟

نائینیان توضیح می‌دهد: سایر سهم‌ها نیز مثل کامودیتی‌ها از طریق افزایش قیمت جهانی، به یک رشدی رسیده‌اند، اما در گروه بانکی شاهد بلاتکلیفی هستیم و با وجود عوامل محرکی مثل تسعیر نرخ ارز، تاثیر آنچنانی در این صنعت نداشته است که باید دید علت آن چیست. ترازهای مالی این صنعت به نسبت قبل وضعیت بهتری داشتند و در حال حاضر بیشترین مسئله تاثیرگذار بر این صنعت مشخص شدن مذاکرات برجامی است.

وی با بیان اینکه برخی از بانک‌ها همچنان صورت‌های مالی ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه خود را در سامانه کدال منتشر نکرده‌اند، می‌گوید: براساس قوانین ناشر بورسی، شرکت اصلی و گروه‌های تلفیقی حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی زمان دارند که صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را ارائه کنند که باید هر چه سریعتر به این امر اقدام کنند تا سهامداران این صنعت بتوانند برای آینده سهم خود بهتر تصمیم‌گیری کنند. آمار ماهانه بانک‌ها نشان می‌دهد که کاهش یا حتی تغییر خاصی در میزان سپرده‌ها وجود ندارد و اصولا سپرده‌ها خیلی به بازارهای جانبی ارتباطی نداشته است. بانک‌ها دو نوع جذب سپرده دارند یکی مستقیم و از طریق شعب و دیگری غیرمستقیم و از طریق صندوق‌هایی که درآمد ثابت هستند که در حال حاضر هر دوی این منابع ورودی خوبی دارند و روند کاهشی نداشته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دو عامل در آینده نمادهای بانکی تاثیرگذار است، اظهار می‌کند: اولی برجام که اگر به نتیجه برسد به علت اینکه راه مراودات بین‌المللی‌ باز می‌شود و شرکت‌های داخلی از طریق بانک‌ها معامله می‌کنند، از نظر عملیاتی و روانی روی سهام بانک‌ها تاثیر بسیار مثبتی دارد. دومین عامل عملیات داخلی بانک‌هاست، جراحی ترازنامه بانک‌ها که از سال ۹۲ آغاز شده ادامه دارد و صورت‌های مالی برخی از آن‌ها تقریبا بهینه شده و می‌توان گفت روند سودسازی آن‌ها نسبت به سال‌های پیش تا حدودی بیشتر شده است. پس مطمئنا امسال هم صورت مالی بانک‌ها نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد و این خبر خوبی برای سهامداران آنهاست.

نائینیان در نهایت می‌گوید: برخی از بانک‌ها از جمله بانک دی و بانک آینده به علت ابهامات در صورت‌های مالی چندین ماه است که بسته هستند و خشم و ناراحتی سهامدارانشان را برانگیخته است. اما بقیه سهم‌های این صنعت به روال عادی و معقول خود ادامه می‎دهند. با توجه به اینکه بازار سرمایه درحال حاضر وضعیت مطلوب و متعادلی دارد می‌توان در نمادهای کم‌ریسک این صنعت سرمایه‌گذاری کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 0
    با سفر امیر قطر به ایران و گفتگوهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و .... قطعا" وضعیت بورس خیلی بهتر از این خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید