این دریاچه در ۱۵ کیلومتری شرق کازرون، بین ۵۱ درجه و ۴۴ دقیقه و ۵۱ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی و ۲۹ درجه و ۳۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض شمالی واقع شده ‌است. مساحت آن ۴۳۰۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح آب‌ های آزاد ۸۲۰ متر است. بیشترین مساحت را در اردیبهشت ماه دارد.

دریاچه پریشان کازرون بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین خاورمیانه

به گزارش سلام نو، دریاچه فامور(پریشان) یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌ های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون واقع شده است. این دریاچه به نامهای مو، پریشان و فامور نیز شناخته میشود.
این دریاچه در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌ المللی ثبت گردیده ‌است و در تقسیم بندی مناطق جزء منطقه حفاظت شده محسوب می ‌گردد.

دریاچه پریشان کازرون بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین خاورمیانه

دریاچه پریشان که با فرهنگ و تمدن مردم فارس و کازرون عجین شده، یکی از جاذبه های طبیعی ایران محسوب میشود.

این دریاچه در ۱۵ کیلومتری شرق کازرون، بین ۵۱ درجه و ۴۴ دقیقه و ۵۱ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی و ۲۹ درجه و ۳۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض شمالی واقع شده ‌است. مساحت آن ۴۳۰۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح آب‌ های آزاد ۸۲۰ متر است. بیشترین مساحت را در اردیبهشت ماه دارد. این دریاچه در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین ‌المللی ثبت گردیده ‌است و منطقه حفاظت شده محسوب می ‌گردد.

دور تا دور این دریاچه را کوه احاطه کرده ‌است. فاصله دریاچه نسبت به کوه از طرف شمال حدوداً ۴ الی ۵ کیلومتر است و از طرف جنوب حدوداً ۵۰۰ متر می ‌باشد. فاصله دریا تا کوه (از طرف شمال) روستای مالکی (قلات نیلو دهپاگاه، هلک، پریشان)، روستای عرب فامور، روستای سی سخت و در قسمت شرق قلعه نارنجی، جروق و در جنوب قلعه نرگس زار و در غرب دریاچه روستای شهرنجان، زوالی و ایازآباد قرار دارند.

دریاچه پریشان کازرون بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین خاورمیانه

این دریاچه از جمله اکوسیستم‌های پایداری است که در اثر عوامل تکتونیک بوجود آمده و میلیونها سال است که شرایط خود را حفظ کرده ‌است. دریاچه پریشان دارای ۴ گونه ماهی بومی به نام‌ های ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمورمی باشد که در سال ۱۳۶۸ به دریاچه وارده شده ‌است. تنها کپور معمولی با شرایط تالاب سازش پیدا کرده و دو گونه دیگر مشکلات عدیده ‌ای را در تالاب به وجود آورده ‌اند.

از غرب تا شمال و جنوب بستر تالاب کاملا از گونه های گیاهان نمک دوست (هالوفیت) از خانواده کنوپودیاسه (اسفناجیان) پوشیده شده است. درختچه های گز با توجه به پایین رفتن سفره های آب زیرزمینی رشد قابل ملاحظه ای دارند، تنوع زیستی جانوری در این بخش محدود به چند گونه پرنده بومی مانند گاوچرانک، دراج و زیستمندانی مانند لاک پشت و... شده است.

دریاچه پریشان کازرون بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین خاورمیانه

این دریاچه بر اثر سوزاندن بخش بزرگی از نیزارهای اطراف به علت عملیات راهسازی در معرض خطر قرار دارد. در طی این آتش سوزی ‌ها هزاران قطعه لاک پشت و پرنده مهاجر از بین رفتند. همچنین بخش اعظم این دریاچه به علت خشکسالی های اخیر خشک شده است. در زمان بارش باران برخی از چشمه های دریاچه آبدار شده و بلافاصله با گرم شدن هوا خشک می شود.

زیبایی‌های طبیعت دریاچه پریشان در تمامی فصول علاقمندان را به سمت خود جلب می نماید. در محل دریاچه، قایقهایی برای گشت زنی در دریاچه وجود دارند که گردشگران می توانند از آنها نیز برای لذت بردن از زیباییهای تالاب بهره مند شوند.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید