منطقه‌ای در نوار مرزی ارس که به دوزال و کردشت معروف است یکی از قطب‌های مهم فرهنگی آذربایجان محسوب می‌شود. امامزاده شعیب دوزال در روستای دوزال واقع در ۲۰ کیلومتری شمال خاروانا بر فراز کوهی قرار گرفته که مشرف به رود ارس و مرز جمهوری آذربایجان می‌باشد.

روستای دوزال مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، روستای دوزال از توابع جلفا بوده و در نزدیکی رود ارس و مرز ارمنستان قرار دارد. این روستا امامزاده های زیادی دارد و مردم از روستا ها و شهرهای اطراف، به این روستا زیاد سفر میکنند. در میان امامزاده ها، امامزاده شعیب یکی از مهم ترین بناهای گردشگری این روستا به شمار می آید. بنای امامزاده ها از دوران ایلخانی بجای مانده است.

دوزال یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی که درشهرستان جلفا، بخش سیه رود واقع شده‌است. این روستا اقامتگاه زمستانی بایندر بیگ حاکم دیزمار و شهر خاروانا اقامتگاه تابستانی وی به شمار می آید. بدلیل گرمای بیش از حد دوزال ، خاروانا اقامتگاه تابستانی خلفای دوزال به شمار می‌رود.

روستای دوزال مقصدی مناسب برای گردشگری

روستای دوزال امامزاده‌های متعددی مربوط به دورهٔ ایلخانی را در خود جای داده‌است که از این میان «امامزاده شعیب» است که در زیر برج دوزال قرار گرفته‌است.

منطقه‌ای در نوار مرزی ارس که به دوزال و کردشت معروف است یکی از قطب‌های مهم فرهنگی آذربایجان محسوب می‌شود. امامزاده شعیب دوزال در روستای دوزال واقع در ۲۰ کیلومتری شمال خاروانا بر فراز کوهی قرار گرفته که مشرف به رود ارس و مرز جمهوری آذربایجان می‌باشد.

پیشینه تاریخی روستا:

اهر در گذشته به تنهایی امیر نشین کل ارسباران(قره داغ) نبوده‌ است. قصبه دوزال به موازات قصبه خاروانا و قصبه کردشت نه تنها امیرنشین محال دیزمار ارسباران ، بلکه گاهی کل قره‌داغ (ارسباران) بوده‌اند.قصبه دوزال و قصبه خاروانا در زمان فتحعلی‌شاه قاجار توسط روس‌ها و قصبه کردشت توسط  لزگی‌های داغستان ویران گردید.

خلفای دوزال از استاجلوهایی بودند که به هنگام حمله مغول از قره داغ و مغان به آناتولی پناهنده شدند و به هنگام تشکیل سلسله صفویه در سال ۱۵۰۰ به ایران آمدند. خلفای کردشت از استاجلوهایی بودند که به هنگام حمله مغول در قره داغ و مغان ماندند و در سال ۱۷۶۳ به دوزال آمدند.

این روستا در دامنه کوه واقع شده است. رود ارس و رودخانه ای که از کنار روستا می گذرد باعث سرسبزی این روستا بوده و به همی دلیل در یک سال زراعی دو بار محصول برداشت می شود.

از جمله محصولات معروف و منحصر به فرد که در استان فقط در این منطقه کشت می شود برنج می باشد با عطر مخصوص . انار وانجیر از جمله میوه هایی است که سازگار با آب و هوای این منطقه است.

روستای دوزال مقصدی مناسب برای گردشگری

در مجاورت برج امامزاده روستای دوزال زائر سرایی وجود دارد که توسط میراث فرهنگی باز سازی شده و بازدید برای عموم آزاد است از این زائرسرا می توان کل روستا وراههای مواصلاتی به آن را زیر نظر داشت همچنین یک آب انبار در مرکز روستا قرار دارد که فعلا بازسازی نشده است.ناگفته نماند که اهالی این روستا جهت چرای دامها و همچنین خلاصی از گرمای تابستان این منطقه از اواخر بهار به ییلاق می رفتند و بعد در ماه شهریور به روستا برمی گشتند.

روستای دوزال به سرسبزی و خرمی و میوه‌های فراوان باغ‌هایش به‌ویژه برنج معطر در منطقه شهرت دارد.

آرامگاه امامزاده شعیب که به گفته خادم آن، فرزند امام موسی کاظم(ع) و برادر حضرت امام‌رضا(ع) است و نیز آرامگاه امامزاده محمد فرزند امامزاده شعیب در روستای «نوجه مهر» در نزدیکی دوزال، زیارتگاه اهالی این روستاها و بسیاری از ساکنان آبادی‌های مسیر رود ارس است.

کشاورزان هر سال پس از برداشت محصول به زیارت امامزاده شعیب و امامزاده محمد می‌روند و نذورات خود را ادا می‌کنند.

روستای دوزال و برج معروف روستا

برج دوزال:

برج دوزال در ۶۵ کیلومتری شهرستان جلفا و ۲۰ کیلومتری شمال خروانق در روستای دوزال در مکانی بسیار باصفا بر فراز کوهی مشرف به رود ارس بر روی آرامگاه امامزاده شعیب بنا شده است. این برج که قدمت آن به اواخر قرن هفتم هجری قمری و دوره ایلخانی می‌رسد، دارای هشت ضلع آجری بلند است که روی یک قاعده سنگی استوار شده است. حاشیه‌ای از تزئینات معرق با کاشی‌های لاجوردی و فیروزه‌ای دور تا دور قسمت بالای برج را جلوه‌گر ساخته است.

موقعیت مکانی روستا:

دوزال یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی که در(شهرستان جلفا)و در بخش سیه رود واقع شده‌است. این روستا در کنارهٔ رود ارس و در مرز کشور ارمنستان قرار گرفته‌است. سابقاً روستای دوزال تابع دیزمار ارسباران بود. این روستا در ۶۵ کیلومتری شهرستان جلفا و ۲۰ کیلومتری شمال خاروانا واقع است.

نزدیکترین مکان گردشگری به این روستا:

در فاصله ۳-۲ کیلومتری این روستا، مجموعه تاریخی کردشت که شامل حمام کردشت و قلعه کردشت میباشد واقع شده است.

نکات امنیتی منطقه مرزی:

اگردر مسیر رود ارس مسافرت می‌کنید، توجه داشته باشید که برای گرفتن عکس یادگاری با این رود پر پیچ و خم نباید خودرو خود را متوقف کرده و پیاده شوید، اینجا منطقه‌ای مرزی است و شما اجازه توقف یا عکسبرداری ندارید. برای حفظ آرامش سفرتان هم که شده به این نکته دقت کنید.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید