تنوع گونه‌ های جانوری حدود ۳۵۰ گونه است که شاخص‌ترین آنها کل و بز وحشی، گوسفند وحشی ،گراز، خرس قهوه ای و... می‌باشد.تنوع گونه‌های گیاهی منطقه بیش از ۴۵۰ گونه بوده که گونه‌های شاخص گیاهی شامل: ارس، پده، افرا، داغداغان، بنه، گلابی وحشی، سنجد، گز، زرشک و نسترن می‌باشند.

پارک ملی کنتال مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، پارک ملی کنتال که از مناطق مهم طبیعی استان آذربایجان شرقی است، با وسعت ۷۰۰۰ هکتار در شمال استان آذربایجان شرقی و مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان واقع شده است. این منطقه با ویژگیهای خاص طبیعی از جمله پوشش گیاهی منحصر به فرد و وجود حیات وحش با گونه ‌های متنوع جانوری و همچنین واقع شدن در کنار رودخانه ارس و منطقه گسترده کیامکی از اهمیت ویژه برخوردار است. پارک ملی کنتال بخش شمال شرقی پناهگاه حیات وحش کیامکی محسوب میگردد که در سال ۱۳۹۰ به پارک ملی ارتقا یافته است. جلوه های کم نظیر ژئوپارکی و بقایای سنگهای آسیابهای آبی قدیمی بر قابلیتهای گردشگری کنتال افزوده است. در اوایل بهار نیز رویش لاله های رنگارنگ در دامنه های کنتال و قلعه علی بیگ به صورت زیبایی خودنمایی می کنند.

پارک ملی کنتال با توجه به پتانسیل‌ های بی نظیر به عنوان بالاترین سطح پارک ملی محیط زیست استان آذربایجان شرقی ثبت شده است.

پارک ملی کنتال مقصدی مناسب برای گردشگری

پارک ملی کنتال با وسعت ۷۰۰۰ هکتار در شمال استان اذربایجان شرقی و مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان واقع شده است، این منطقه جز بخش شمال شرقی پناهگاه حیات وحش کیامکی محسوب می گردد. در واقع چشم اندازهای بی نظیر پارک ملی کنتال بخشی از منطقه کیامکی است.

پناهگاه حیات کیامکی ازسال ۱۳۵۲به عنوان منطقه حفاظت شده کیامکی توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست به تصویب رسیده و از سال ۱۳۵۴ به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافته است و درسال ۱۳۹۰ منطقه کنتال به عنوان منطقه پارک ملی تصویب شد.
در حال حاضر پارک ملی کنتال از مناطق حفاظت شده اداره محیط زیست استان اذربایجان شرقی است که در جهت حفاظت از منابع طبیعی و حیوانی این منطقه تدابیرخاصی در نظر گرفته شده و محدوده مشخصی از این منطقه در اختیار گردشگران قرار میگیرد.

پارک ملی کنتال در شمال استان آذربایجان شرقی، بخش سیه رود شهرستان جلفا و مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان قرار گرفته است، این محدوده امن از جنوب شرقی به بخش خارونای شهرستان ورزقان چسبیده است و بخش شمال شرقی پناهگاه زیبا و گسترده حیات وحش کیامکی محسوب می ‌گردد.

پارک ملی کنتال مقصدی مناسب برای گردشگری

کنتال که از زیباترین مناطق طبیعی استان می ‌باشد، درحاشیه جنوبی رودخانه ارس واقع شده است. رودخانه‌ های دائمی، صخره‌ های زیبا، دره‌ های ژرف مناطق بدیع و چشمگیر همچنین تنوع زیستی بر اهمیت این منطقه افزوده است.

پارک ملی کنتال یکی از مناطق امن پناهگاه حیات وحش کیامکی است که دارای صخره‌ ها و دیواره‌ های ستبر و بلند است که در نوع خود بی نظیر بوده و از نظر زیباشناسی دارای ویژگیهای منحصر به فردی در کشور میباشد که می ‌توان آن را بعنوان یک منطقه ای دارای خصوصیات ژئوپارکی به شمار آورد.
صخره‌ های صعب العبور این منطقه یکی از بهترین زیستگاه های کل و بز بشمار میروند و براحتی می‌ توان گله‌ های کوچک و بزرگی را در نقاط مختلف آن مشاهده کرد. علاوه بر جلوه های کم نظیر ژئوپارکی، بقایای سنگهای آسیابهای آبی قدیمی و قلاع دورانهای گذشته بر قابلیتهای فرهنگی - تاریخی و گردشگری آن افزوده است.

پوشش گیاهی و گونه‌ های شاخص پارک ملی کنتال را باید در ردیف گونه‌ های گیاهی ویژه محسوب کرد. تنوع گونه‌ های گیاهی که بیش از ۴۵۰ گونه را شامل میشود شامل ارس، پده، افرا، داغداغان، بنه، گلابی وحشی، سنجد، گز، زرشک و نسترن و... است که از ویژگی‌های ویژه منطقه بشمار میرود.

پارک ملی کنتال مقصدی مناسب برای گردشگری

پارک ملی کنتال فاقد هر گونه سکونتگاه انسانی است و تعارضات مانند اراضی یا مستثنیات درآن حداقل بوده و هیچ گونه فعالیت معدنی یا صنعتی در این منطقه وجود ندارد، نزدیکی به رودخانه ارس و جاده نوار مرزی، مرزبندی طبیعی و انسان ساختی را برای ضلع شمالی این منطقه بوجود آورده است، بطوریکه این منطقه صخره ای و غیر قابل نفوذ و دارای شیب بالا است.

حیات وحش و گونه ‌های جانوری کنتال (یا کمتال) نیز در نوع خود بسیار شاخص است. تنوع گونه‌ های جانوری حدود ۳۵۰ گونه است که شاخص ترین آنها کل و بز وحشی، گوسفند وحشی ،گراز، خرس قهوه ای، سیاه گوش، گربه وحشی، گربه جنگلی، پلنگ، روباه، شغال و گرگ میباشد که از ویژگی‌های خاص حیات وحش منطقه محسوب می گردد.

پارک ملی کنتال مقصدی مناسب برای گردشگری

مسیر دسترسی:

کوه کنتال در مسیر جاده جلفا به خدافرین بعد از شهر سیه رود و در کنار روستای نوجه مهر (میجمیر) واقع شده است. پس از گذر از شهر سیه رود و در امتداد رودخانه مرزی ارس در موازات نوار مرزی ارمنستان و آذربایجان و در دره کنتال پاسگاه محیط بانی کنتال قابل مشاهده است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید