از آنجایی که گوجه سبز طبع سرد دارد و باعث ایجاد عارضه نفخ در بدن می‌شود، توصیه می‌شود با گلپر و نعناع که دو سبزی با طبع گرم هستند و نفخ معده را از بین می‌برند، خورده شود.

خواص بی‌نظیر گوجه سبز با نعناع و گلپر / از رفع استرس تا تقویت عملکرد قلب
به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، درباره خواص و فواید مصرف گوجه سبز با گلپر و نعناع چه چیزهایی می‌دانید؟ چرا گوجه سبز با گلپر و نعناع خورده می‌شود؟ گوجه سبز در اصل همان میوه کال و نرسیده آلو است که با غشایی نازک و گوشتی آبدار و ترش پوشانده شده است. در فصل بهار، پای این میوه خوشمزه به بازار باز می‌شود و معمولا با نمک، گلپر و نعناع یا سبزی‌های دیگر مثل دلال یا نمک سبز یا به صورت «هلی کتنی» به سبک شمالی خورده می‌شود. اما صرف نظر از این که ترکیب گوجه سبز با کدام یک از سبزی‌ها و چاشنی‌ها مناسب‌تر و خوشمزه‌تر است، ما در این مقاله فواید گوجه سبز با گلپر و نعنا را توضیح خواهیم داد و درباره روش خوردن گوجه سبز به صورت هلی کتنی هم به شما خواهیم گفت.

چرا گوجه سبز با گلپر و نعناع خورده می‌شود؟

چرا گوجه سبز با گلپر و نعناع خورده می‌شود؟

از آنجایی که گوجه سبز طبع سرد دارد و باعث ایجاد عارضه نفخ در بدن می‌شود، توصیه می‌شود آن را با گلپر و نعناع که دو سبزی با طبع گرم هستند و نفخ معده را از بین می‌برند، خورده شود. از جمله خواص نعناع و گلپر این است که طبع گرم و خشک دارند و به عنوان مصلح گوجه سبز عمل می‌کنند، علاوه بر این، طعم و میزان ترشی آن را متعادل خواهند کرد. اما فواید خوردن گوجه سبز با گلپر و نعناع چیست؟

ارزش غذایی گوجه سبز

برای این که بتوانید درباره خواص و فواید خوردن گوجه سبز با گلپر و نعناع اطلاعات دقیق‌تری پیدا کنید، باید در مورد مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در گوجه سبز بدانید. هر ۱۰۰ گرم گوجه سبز حاوی مواد مغذی زیر است:

• چربی: ۲/۸۴ گرم

• پروتئین: ۱/۶ گرم

• کلسیم: ۵/۱ درصد

• آهن: ۵ درصد

• کربوهیدرات: ۸/۵۱ گرم

• فیبر: ۰/۵ درصد

• ویتامین آ: ۵ درصد

• ویتامین ب ۱: ۲ درصد

• ویتامین ب ۲: ۱/۹ درضد

• ویتامین ث: ۱۳ درصد

• فسفر: ۲/۲ درصد

• پتاسیم: ۳/۶ درصد

• نیاسین: ۲/۸ درصد

حالا به موارد بالا فواید نعناع برای سلامتی و خواص گلپر را هم اضافه کنید. بسته به میزان گلپر و نعنایی که به ترکیب گوجه سبز با نعناع و گلپر اضافه می‌کنید، می‌توانید به میزان فواید این میوه خوشمزه برای بدن بیفزایید.

فواید مصرف گوجه سبز با گلپر و نعناع

گوجه سبز برای چربی سوزی و لاغری

درست است که می‌توان از فواید گوجه سبز با گلپر و نعناع برای لاغری و کاهش وزن بهره برد ولی نمی‌توان از آن به عنوان یک روش تناسب اندام استفاده کرد. ولی در هر حال به ورزشکاران و کسانی که فعالیت‌های بدنی برای کاهش وزن انجام می‌دهند، کمک می‌کند تا علاوه بر چربی‌سوزی، موجب ایجاد شادابی در پوست آنها نیز شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

بنابر اطلاعات تغذیه‌ای گوجه سبز، این میوه سرشار از ویتامین ث است و این ویتامین هم می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک موثری کند. همچنین فیبر موجود در آن، با کاهش کلسترول بد خون، به افزایش میزان جذب ویتامین ث کمک می‌کند. به همین خاطر می‌توانید از فواید گوجه سبز با گلپر و نعناع در جهت پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی و ویروسی بهره ببرید.

تقویت سیستم گوارش بدن

از دیگر فواید گوجه سبز با گلپر و نعناع، کمک به بهبود عملکرد سیستم گوارش است. فیبر موجود در گوجه سبز می‌تواند روند فعالیت سیستم گوارش را تسهیل کرده و از بروز عارضه یبوست پیشگیری کند.

تقویت عملکرد قلب با گوجه سبز

ترکیب گوجه سبز، گلپر و نعنا یک چاشنی عالی برای جذب مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز فعالیت‌های قلب است. با این ترکیب، خون‌رسانی به بدن افزایش یافته و موجب بهبود سلامتی و سرزندگی فرد می‌شود. علاوه بر این، به خاطر خاصیت این میوه در کاهش کلسترول خون، کمک بسیار زیادی به تقویت عملکرد سیستم قلبی و عروقی می‌شود.

مفید برای بیماران مبتلا به آسم

از دیگر فواید گوجه سبز با گلپر و نعنا می‌توان به درمان و پیشگیری از بیماری‌هایی مثل آسم، دردهای قلبی، تپش‌های نامنظم قلب و برونشیت اشاره کرد.

ترکیب گوجه سبز با گلپر و نعناع برای مشکلات روده

فواید گوجه سبز با گلپر و نعناع برای روده

فیبر موجود در گوجه سبز و مواد مغذی نعناع و گلپر می‌توانند عملکرد سریع روده‌ها را تنظیم کرده و به درمان کرم‌های روده کمک کنند. در اصل این ترکیب مثل یک ملین طبیعی برای روده‌ها به کار می‌رود و یک تمیزکننده عالی به حساب می‌آید.

رفع استرس و افسردگی

یکی دیگر از خواص و فواید گوجه سبز با گلپر و نعناع، کاهش و از بین بردن اثرات استرس و افسردگی است. همان ‌طور که گفتیم، این میوه باعث ایجاد انرژی و شادابی بدن می‌شود و در کنار این‌ها برای سلامت پوست و کمک به اعصاب مفید است. علاوه بر این نعناع هم یک سبزی شاداب کننده و آرام بخش است.

فواید گوجه سبز با گلپر و نعناع برای زنان باردار

در دوران بارداری مصرف مواد غذایی باید با احتیاط بیشتری انجام شود. گوجه سبز یکی از میوه‌هایی است که بسیاری از خانم‌های باردار به خوردن آن در دوران حاملگی رغبت زیادی نشان می‌دهند. توصیه پزشکان و متخصصان تغذیه این است که این میوه را حتی الامکان با گلپر و نعناع استفاده کنید تا از مزایای آن برای رشد جنین بهره ببرید.

همچنین ویتامین‌های A ، C و K موجود در گوجه سبز هر کدام خواصی دارند که از فواید آنها می‌توان به افزایش سلامت چشم و جلوگیری از بروز نقص فیزیکی جنین اشاره کرد.

الیته خانم‌های باردار ممکن است به خاطر سردی و نفخ بالای این میوه با مشکل مواجه شوند. بنابراین باید از زیاده‌روی در مصرف این میوه خودداری کنند چون ممکن است موجب بروز حساسیت یا مسمومیت در زنان باردار شود.

ترکیب گلپر و نعنا با گوجه سبز برای بیماری دیابت

اگر بار دیگر نگاهی به ارزش غذایی گوجه سبز بیندازید، متوجه فواید آن برای دیابت خواهید شد. از آن‌ جایی که این میوه سرشار از ویتامین ث است، خطر دیابت و کلسترول را کاهش خواهد داد و با تقویت عملکرد قلب و عروق، در مقابل دیابت، به طور موثر عمل خواهد کرد.

این در حالی است که فیبر نعنا و سبزی‌های معطری مثل گلپر در روده با قندها مخلوط شده و جذب قندها را کندتر می کند، بنابراین این سبزیجات برای افراد دیابتی مفید هستند.

فواید آب گوجه سبز با نعناع و گلپر

اگر از جویدن گوشت ترش گوجه سبز لذت نمی‌برید ولی همچنان می‌خواهید از خواص و فواید گوجه سبز با نعناع و گلپر بهره ببرید،‌ می‌توانید آب این میوه را گرفته و با گلپر و نعناع ترکیب کنید. عصاره گوجه سبز باعث انرژی بخشی به بدن و ماهیچه‌ها شده و در نتیجه خستگی از بین خواهد برد. همچنین این عصاره از سیستم عصبی بدن محافظت کرده و به تسکین و آرامش اعصاب کمک می‌کند.

فواید آب گوجه سبز برای کم خونی

علاوه بر مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، خوردن یک فنجان آب یا عصاره گوجه سبز به همراه گلپر و نعناع قبل از خواب علاوه بر این‌که به خواب راحت کمک می‌کند، می‌تواند عارضه کم‌خونی را هم بهبود بخشد. در ضمن خوردن آن برای این افراد در پیشگیری از خونریزی لثه بسیار مفید خواهد بود.

آب گوجه سبز برای پوست و مو

عصاره و آب گوجه سبز به عنوان یک محافظ عالی برای پوست عمل می‌کند و به همین خاطر گوجه سبز به طور گسترده در ساخت محصولات آرایشی به کار می‌رود. در ضمن از سلامت بافت پوست محافظت می‌کند و می‌تواند آسیب ناشی از نور خورشید را از بین ببرد. علاوه بر این از خواص عصاره گوجه سبز می‌توانید برای از بین بردن شوره سر و سلامت مو هم بهره ببرید. در این صورت باید عصاره آن را روی پوست سر بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه موهایتان را بشویید.

موارد احتیاط مصرف گوجه سبز

موارد احتیاط مصرف گوجه سبز

هر چند مزایا و فواید گوجه سبز برای سلامت عمومی و اجزای بدن بسیار زیاد است ولی فراموش نکنید که مصرف زیاد آن باعث ایجاد اسهال، استفراغ، دل درد، کاهش اشتها و سرگیجه خواهد شد. به همین خاطر باید میزان مصرف آن را کنترل کنید. همچنین همانطور که اشاره کردیم برای کاهش عوارض مصرف گوجه سبز آن را با نعناع و گلپر میل کنید.

در ضمن خوردن گوجه سبز در کودکان زیر ۳ سال، باید با احتیاط بیشتری صورت گیرد تا موجب ایجاد مسمومیت در آن‌ها نشود. علاوه بر این‌ها مصرف آن جتی با نعناع و گلپر برای کسانی که بیماری معده دارند توصیه نمی‌شود چون باعث سوزش سر معده، ورم و نفخ در این افراد می‌شود. بد نیست این افراد خورش گوجه سبز، اشکنه گوجه سبز یا مربای گوجه سبز را امتحان کنند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید