چگونه می توانیم یک تحقیق علمی بنویسیم؟ برای نگارش تحقیق و مقاله علمی شما باید سه کار انجام دهید. ۱. باید یک ایده خوب و منحصر به فرد داشته باشید. ۲. باید اصول و قواعد نگارش تحقیق و مقاله را بدانید و رعایت کنید. ۳. در یک مجله معتبر مقاله خود را منتشر کنید.

 چگونه یک تحقیق علمی بنویسیم؛ اصول و قواعد نگارش تحقیق و مقاله

در این مقاله سعی خواهیم کرد اصول و قواعد نگارش تحقیق و مقاله را بیشتر توضیح داده و انواع تحقیق را به شما معرفی کنیم. در پایان نیز به چند پرسش کلیدی و مهم در این باره پاسخ خواهیم داد. با ادامه این مقاله همراه باشید تا بیشتر با انواع تحقیق و اصول آن آشنا شوید.

قالب نگارش تحقیق، مقاله، سمینار و پروپوزال

همان طور که میدانید برای نگارش تحقیق و مقاله باید یک ساختار کلی را حتما رعایت کنید و موضوع تحقیقی خود را بر این اساس پیش ببرید. اجزای اصلی در ساختار کلی نگارش تحقیق علمی  همراه با معادل انگلیسی آن به این شکل است:

  1. عنوان (Title) ۲ .     نام نویسنده و یا نویسندگان (Affiliation) ۳.  چکیده کلی (Abstract) ۴. کلمات کلیدی و اصلی مقاله( Key words) ۵. مقدمه (Introduction) ۶.  نتایج و یافته های محقق (Findings) ۷.  بحث و تحلیل محقق بر اساس یافته ها (Analysis) ۸.  نتیجه گیری محقق از تحلیل بر اساس یافته ها (Conclusion) ۹. منابع (References)

۹ مورد نام برده شده ساختار اصلی در نگارش تحقیق و مقاله را تشکیل می دهند اما یک مقاله علمی می تواند اجزای دیگری هم داشته باشد. اجزایی مانند: تقدیرها (Acknowledgements)، ضمایم (Appendices) ، روش ها (Methods) و غیره. یک  محقق باید اجزای اصلی را به همین ترتیب در نگارش خود به کار ببرد البته بسته به نوع مقاله اجزا و ترتیب آن ها میتواند تغییر کند اما به شکل کلی این شیوه و ساختار برای تمام تحقیق ها که به صورت علمی و دانشگاهی در هر دانشگاه، مجله علمی و غیره نوشته می شوند به کار می رود.

خبر خوب برای شما مخاطبین عزیز این است که در این مقاله علاوه بر ارائه اطلاعاتی مبنی بر نحوه و اصول نگارش تحقیق و سمینار جایی مطمئن و با سابقه را برای سفارش انجام تحقیق به شما معرفی خواهیم کرد.

سفارش نوشتن سمینار

ویژگی های موضوع تحقیق

پیش از اصول و قواعد نگارش تحقیق و مقاله علمی آن چیزی که در اولویت دارد، موضوع مقاله شما است. موضوع مقاله شما باید نو و تازه باشد. سعی کنید بر روی موضوعات تکراری کار نکنید. مگر آن که حرف جدید و منحصر به فردی داشته باشید. مسئله بعدی دامنه تحقیق شما است. دامنه یک تحقیق علمی نباید بیش از حد کلی و بیش از اندازه جزئی باشد. همچنین موضوع تحقیق شما باید برای مخاطب کاملا گویا باشد. این گویا بودن به مفهوم انتخاب یک موضوع بدیهی برای تحقیق نیست. بهتر است همیشه از موضوعات بدیهی و تکراری بپرهیزید.

اصول و قواعد نگارش تحقیق : عنوان (Title)

از نظر اصول و قواعد نگارش تحقیق و مقاله عنوان یک تحقیق باید کوتاه، گویا و جذاب باشد. جذاب بودن عنوان، خواننده ها را به خواندن ادامه متن شما راغب خواهد کرد. همچنین بهتر است در انتخاب عنوان خود از کلمات اصلی و کلیدی تحقیق خود حتما استفاده کنید.

مشخصات و نام نویسنده و یا نویسندگان تحقیق (Affiliation)

پس از عنوان در هنگام نگارش تحقیق و مقاله نوبت به نام نویسنده و یا نویسندگان می رسد. در یک مقاله علمی بهتر است نام ها به صورت کامل آورده شود.

یکی از مهم ترین قواعد نگارش تحقیق: چکیده کلی (Abstract)

در نگارش تحقیق و مقاله چکیده را می توان مهمترین جزء تحقیق دانست. چکیده تحقیق شما باید متنی قدرتمند، گیرا، گویا و واضح داشته باشد. همچنین چکیده باید به بهترین شکل اطلاعات کلی از تمام مقاله را در اختیار خوانندگان قرار دهد.

اصول نگارش تحقیق

کلمات کلیدی و اصلی مقاله (Key words)

در نگارش تحقیق و مقاله ها پس از چکیده کلمات کلیدی نوشته می شوند. این کلمات کلیدی باید تمام موضوعات مورد اشاره متن را پوشش دهند. البته این به معنای انتخاب تعداد زیادی کلمه کلیدی نیست. تعداد کلمات کلیدی یک تحقیق بهتر است از  ۱۳ کلمه بیشتر نباشد.

مقدمه (Introduction)

مقدمه مقاله شما باید اطلاعات کاملی از آنچه شما درباره آن تحقیق کرده اید را ارائه دهد. اطلاعاتی مانند: نتایج و یافته های کسانی که بر روی موضوعی مشابه موضوع شما کار کره اند و نتایجی که شما از تحقیق به دست آورده اید.

همچنین محقق باید در مقدمه موضوع را بسط داده و مخاطب را آماده ارائه اصل و بدنه تحقیق کند.

نتایج و یافته های محقق (Findings)

نتایج و یافته ها در واقع همان بدنه اصلی مقاله هستند. در این بخش نگارش تحقیق و مقاله تمام یافته های محقق نوشته و بررسی می شود. این بخش شامل یافته ها و تحلیل هایی است که محقق از موضوع مورد بحث خود ارائه میدهد.

نتیجه گیری محقق از تحلیل بر اساس یافته ها (Conclusion)

در این بخش از نگارش تحقیق و مقاله نویسنده باید به شکلی موجز و دقیق تمام آنچه را که در طول مقاله به بحث و بررسی گذاشته است جمع بندی و بر اساس مقایسه آن با تحقیق های مرتبط و بحث خود نتیجه گیری کند.

بخش نتیجه گیری که ایده کار را هم در برمیگیرید یک بخش اساسی در انجام سمینار است.سمینار نویسی بخش های مختلفی دارد اما بخش نتیجه گیری آن از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا معمولا ۳ فصل اول پایان نامه را تشکل می دهد.

منابع (References)

در ساختار کلی نگارش مقاله منابع نقش اعتبار تحقیق شما را بازی می کند. می توان گفت بخش منابع در مقاله مانند شمشیری دو لبه است. اگر در اشاره به منابع دقیق باشید و از بهترین منابع استفاده کنید اعتبار مقاله شما چندین برابر خواهد شد و در عین حال اگر دقیق عمل نکنید، حتی با یک اشتباه تمام اعتبار مقاله شما از بین خواهد رفت.

نگارش تحقیق و مقاله

چند نکته کلیدی درباره نگارش تحقیق و مقاله

تفاوت مقاله و تحقیق :

به شکل خلاصه می شود گفت مقاله تالیفی می تواند خروجی یک تحقیق، تدریس، سخنرانی و غیره باشد. پس منظور از مقاله عملیات تحقیق و پژوهش نیست.

انواع تحقیق :

تحقیق ها را براساس هدف می توان به دو نوع تحقیقات بنیادی و تحقیقات کاربردی تقسیم بندی کرد.

چگونه می توانیم یک تحقیق علمی بنویسیم؟ برای نگارش تحقیق و مقاله علمی شما باید سه کار انجام دهید. ۱. باید یک ایده خوب و منحصر به فرد داشته باشید. ۲. باید اصول و قواعد نگارش تحقیق و مقاله را بدانید و رعایت کنید. ۳. در یک مجله معتبر مقاله خود را منتشر کنید.

 تفاوت سمینار و پروپوزال :

تفاوت های بسیاری میان این دو وجود دارد اما به شکل مختصر می توان گفت سمینار بر ارائه مطلب به شکل علمی به استاد راهنما متمرکز است اما انجام نگارش پروپوزال

 بر ارائه هدف ها و امکان سنجی تمرکز دارد و برای کسب حمایت و توافق یک گروه مانند داوران پایان نامه صورت میگیرد.

کافه پروژه ، سایتی متفاوت در انجام تحقیق ، سمینار ، مقاله و پروپوزال

کافه پروژه یک سایت برون سپاری (فریلنسینگ) است که با داشتن محیط و پلتفرمی عالی برای کارفرمایان و فریلنسرها امکان تعامل کاربران برای انجام پروژه ها را فراهم نموده است.کافه پروژه در حوزه های مختلف مجری متخصص دارد و در حوزه انجام پروژه های تحقیقاتی ، سمینار ، مقاله و پروپوزال به جرات بهترین سایت ایران است.

شما در کافه پروژه با مجری کار خود تعامل مستقیم دارید و قیمت هایی که برای تحقیق یا مقاله خود دریافت میکنید رقابتی است.

به همین دلیل ما به شما پیشنهاد میکنیم "کافه پروژه" را در گوگل جستجو نماییدو در آن ثبت نام کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه سفارش پروژه در آن با شماره ۰۹۱۲۹۵۴۰۱۲۲ تماس بگیرید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید