۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 55356368

این پل در تنگ ترین بستر رودخانه سیمره، در محلی بنام سی پله (Sipela) واقع شده است. این پل در مسیر یکی از راه‌ های باستانی قرار داشته که سبب ارتباط بین ‌النهرین با ایران از مسیر کرمانشاهان، ایلام و لرستان (طرهان) به ایران غربی بوده است.

کرودت پلی دیدنی در لرستان

به گزارش سلام نو، پل کرودت در لرستان از آثار منحصر به ‌فرد دوره ساسانی است که در شهرستان کوهدشت بر روی رودخانه سیمره واقع شده است. این پل که پل سی پله نیز نامیده میشود، در ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل معروف به «کر و دختر» و رابط سرطرهان و هلیلان می باشد.

کرودت پلی دیدنی در لرستان

لرستان با دارا بودن بیش از ۱۰۰ پل تاریخی به‌ عنوان پایتخت پل‌ های تاریخی ایران مطرح است، آثاری که از آنها به‌ عنوان حیرت ‌انگیز ترین پل‌ های تاریخی یاد می‌ شود. پل‌ های گاومیشان، شاپوری، پل آجری، پلدختر، کلهر، کشکان از پل‌ های تاریخی لرستان هستند که بیش از هزار و چهارصد سال قدمت تاریخی دارند و از معماری منحصر به‌ فرد برخوردارند.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3761/8.jpg

پل سی پله (کرودت) نیز مربوط به دوره ساسانی است و در شهرستان کوهدشت، بخش طرهان، دهستان طرهان غربی نزدیک روستای سرطرهان واقع شده است. این پل در تنگ ترین بستر رودخانه سیمره، در محلی بنام سی پله (Sipela) واقع شده است. این پل در مسیر یکی از راه‌ های باستانی قرار داشته که سبب ارتباط بین ‌النهرین با ایران از مسیر کرمانشاهان، ایلام و لرستان (طرهان) به ایران غربی بوده است. پل یاد شده دارای ۴ چشمه طاق بوده که اکنون تنها دو چشمه طاق آن باقی است و اکنون رود سیمره از آخرین چشمه غربی آن می ‌گذرد که بستر آن بعمق زیادی به همان جهت تغییر مسیر داده است. مصالح بنا از گچ و سنگ است. پهنای هر پایه آن شش و نیم متر و طول آن ۱۷ متر است.

کرودت پلی دیدنی در لرستان

اندازه سنگ‌هایی که در پایه به کار رفته ۶۰×۶۰×۱۰۰سانتیمتر و بعضی نیز بزرگتر هستند. روی هریک از این سنگها علامت مشخصی کنده شده است. ٩ ردیف هر پایه با این سنگ ها ساخته شده و طاق هر چشمه از روی ردیف نهمی با سنگ قلوه شروع می شود. اندازه دهانه هر طاق یا چشمه ١١ متر و ارتفاع پل نیز تا بستر خشک حدود بیست متر است. دو پایه غربی و شرقی متکی بر کوه بوده و پایه های دیگر نیز بر سطح سنگی بستر رود کار گذاشته شده است. این پل که امروزه به نام «سی ‌پله» مشهور است، طرهان را بخاک سیمره و هلیلان مربوط می ‌سازد. این پل در گذشته مسیر اصلی و ارتباطی دزفول به پلدختر، اسلام آباد و کرمانشاه بوده است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید