خاک موجود در آرپا دره سی بسیار مناسب و مساعد برای کاشت است. این منطقه رس مناسبی دارد که همین موضوع از نکات قوت و یژگی های خاص آرپا دره سی است و برای تبدیل شدن به یک پارک جنگلی بزرگ مناسب است.

آرپا دره سی تبریز مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، آرپا دره‌ سی از مناطق خوش آب و هوای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میدان‌ چای بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده ‌است. این منطقه تاریخ پر رمز و رازی دارد و اکنون در حال تبدیل شدن به یکی از تفرجگاه‌ های تبریز است. در این منطقه میتوانید از آب معدنی و نیز مکانهایی که برای نگهداری و پرورش اسب دایر هستند لذت برده و روز خوشی بگذرانید.

آرپا دره سی تبریز مقصدی مناسب برای گردشگری

آرپا دره سی با موقعیت خوب و جایگاه جغرافیایی ویژه اکنون به یکی از اصلی ‌ترین تفرجگاه ‌ها و پارک‌ های جنگلی تبریز برای استفاده عموم شهروندان و گردشگران تبدیل شده است. طرح جنگل کاری آرپادره سی ‌تبریز با عنوان تفرجگاه آرپادره سی و پارک بزرگ جوانان آغاز شده است.  
خاک موجود در آرپا دره سی بسیار مناسب و مساعد برای کاشت است. این منطقه رس مناسبی دارد که همین موضوع از نکات قوت و یژگی های خاص آرپا دره سی است و برای تبدیل شدن به یک پارک جنگلی بزرگ مناسب است.
این پارک بزرگ در دو فاز ایجاد شده که یکی از این بخش‌ها ۳۳۰ هکتار و دیگری در زمینی به مساحت ۶۷‌هکتار ساخته شده است و درختانی مثل کاج، سرو، سوزنی برگ، اقاقیا و سنجد که در مواجهه با کم‌ آبی مقاومت بیشتری دارند در این منطقه کاشته شده است.
آب شرب، ۲۲ راه دسترسی در داخل پارک، ۶۰ آلاچیق در فاز ۶۷ هکتاری این پارک ، نمازخانه و سرویس بهداشتی از اهم امکانات این پارک میباشد.

آرپا دره سی تبریز مقصدی مناسب برای گردشگری

اهمیت تاریخی منطقه

آرپا دره سی روزگاری منطقه ‌ای خوش آب و هوا و روستایی حاصلخیز بود. در این منطقه روستای پایان به‌ عنوان روستایی از توابع تبریز وجود داشت که روزگاری از نظر آب و هوا، میوه‌ و سرسبزی مشهور بود تا اینکه بیماری جذام به مردم این منطقه سرایت کرد و بعد از کوچاندن بیماران جذامی تبریز و دیگر مناطق به این منطقه و با معروف شدن آرپا دره سی به «دره بیماری ‌ها» کم ‌کم این منطقه خشک و بایر شد. در نهایت بیماران جذامی به منطقه بابا باغی منتقل شدند و آرپا دره سی نیز بدون استفاده و لم یزرع باقی ماند.
از سوی دیگر بر اساس برخی نوشته ها و شنیده‌ ها این منطقه زمانی محل اختفای سلاح ‌های مشروطه خواهان بود. در زمان مشروطه آرپادره سی یکی از سنگرهای باقرخان بود و چیزی که این روستا را پر اهمیت می ‌کند، پنهان کردن سلاح ‌های مشروطه خواهان در آن است، به ‌طوریکه با ورود روس ‌ها به تبریز هر لحظه امکان داشت محل سلاح ها لو رفته و از دست بروند.
به همین دلیل تصمیم گرفته شد به کمک انسانها و میسیونرهایی که برای کمک به بیماران در روستاهای «پایان» و «آرپا دره سی» به سر می ‌بردند سلاح ‌ها به آنجا حمل و پنهان شود. بعد از این موضوع بود که آرپا دره سی به یک منطقه تاریخی در انقلاب مشروطه تبدیل شد.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید