وضع طاق نماها و معماری ساختمان و پوشش آن از معماری بناهای قدیمی است و حدود ۹۷۰ سال قدمت دارد. شایان ذکر است مسجدی به مساحت تقریبی ۲۰ متر مربع در حدود چهل و اندی سال پیش توسط مشهدی اصغر داده ساکن گیلانده ساخته شد.

امامزاده حسن رضا کچلده مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، امامزاده حسن رضا (ع) نام آرامگاهی در محله کچه ده (کچلده) نور است. آن گونه که از کتیبه آن بر می آید، از پسران امام موسی کاظم (ع) و از برادران امام هشتم شیعیان جهان علی ابن موسی الرضا(ع) می باشد. این بقعه در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۸۴۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یکی از مزارات زیبای شهرستان نور، حرم امامزاده حسن رضا (ع) است. این آرامگاه در شمال روستای کچه ده و در غرب روستای گیلانده و قسمت جنوبی روستای امیر آباد، در فاصله ده کیلومتری جاده آمل به چمستان قرار دارد.

امامزاده حسن رضا کچلده مقصدی مناسب برای گردشگری

مشخصات بنا

بنای بقعه اصلی شامل ساختمان هشت گوش بزرگ و مستحکمی با دیوارهای قطور است و فضای درونی آن تقریبا ۱۲ متر مربع مساحت دارد. وضع طاق نماها و معماری ساختمان و پوشش آن از معماری بناهای قدیمی است و حدود ۹۷۰ سال قدمت دارد. شایان ذکر است مسجدی به مساحت تقریبی ۲۰ متر مربع در حدود چهل و اندی سال پیش توسط مشهدی اصغر داده ساکن گیلانده ساخته شد که با توجه به طرح جامع جدید تخریب شده و در همان مکان مسجد و صحن زنانه و مردانه احداث شده است. شبستان و رواق ورودی در سمت شمال و شرق حرم واقع است و محوطه امامزاده با دیوار بلوکی حصار شده و کاملا محصور می باشد. مساحت امامزاده ۲۴۰۰۰ مترمربع و زیر بنا ۶۵۰ مترمربع می باشد. این امامزاده با توجه به داشتن موقعیت زیارتی خوب و موقعیت فیزیکی سرسبز مکان تفریحی مناسب نیز می باشد. زائرانی که به امامزاده مراجعه می نمایند اکثرا بومی و محلی و مقدار قابل توجهی نیز شهرستانی می باشند. حیاط این بقعه گورستان عمومی است.

امامزاده حسن رضا کچلده مقصدی مناسب برای گردشگری

موقعیت مکانی

این آرامگاه در غرب شهرستان آمل و در شرق شهرستان نور واقع شده است. از نظر دسترسی از جاده آسفالته آمل به چمستان و سپس از طریق روستای امیرآباد به امام زاده می رسد. امام زاده در محیط روستا می باشد.

امامزاده حسن رضا کچلده مقصدی مناسب برای گردشگری

جاذبه‌های نزدیک

سقانفار کچلده مربوط به دوره قاجار است و در همین روستا واقع شده است. این مکان در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۶۷۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید