یک مقام اطلاعاتی آمریکا گفت ایران احتمالاً درحال برنامه‌ریزی برای انجام اقداماتی مخفیانه علیه برخی از مقام‌های آمریکایی برای انتقام ترور سلیمانی است.

عملیات مخفیانه ایران برای انتقام ترور سردار سلیمانی

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «اسکات دیوید بری‌یر»، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در جلسه‌ای در کمیته امور اطلاعاتی مجلس سنا با موضوع «ارزیابی سالانه تهدیدها» که روز سه‌شنبه (۱۰ می/ ۲۰ اردیبهشت) برگزار شد گفت: «ایران به دلیل توانمندی‌های نظامی پیشرفته‌، شبکه‌های گسترده نائبان و شرکایش و تمایلش برای توسل به ور علیه آمریکا، اصلی‌ترین چالش علیه منافع آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود.»

بری‌یر تصریح کرد: «راهبرد امنیت ملی ایران بر تلاش برای تضمین تداوم حکومت مذهبی، حفظ ثبات داخلی، مستحکم کردن جایگاهش به عنوان قدرت مسلط منطقه‌ای و دستیابی به رفاه اقتصادی استوار است. تهران از مجموعه پیچیده‌ای از توانمندی‌های نظامی، دیپلماتیک و امنیتی استفاده می‌کند.»

این مقام اطلاعاتی آمریکا همچنین تصریح کرده که برداشت مقام‌های ایران این است که ایران بابت ترور سردار قاسم سلیمانی هنوز به نحو مناسب انتقام نگرفته و به همین سبب، ایران احتمالاً در حال برنامه‌ریزی برای انجام اقداماتی مخفیانه علیه برخی از مقام‌های آمریکایی برای انتقام گرفتن است.»

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی و شماری از همراهان ایشان را در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند. «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل این قتل را غیرقانونی دانسته و بهانه‌های آمریکا در توجیه آن را رد کرده است.

بری‌یر در بخش دیرگی از اظهاراتش به توضیح درباره توانمندی‌های نظامی ایران پرداخت و گفت: «راهبرد نظامی متعارف ایران بر بازدارندگی و انتقام استوار است. چنانچه بازدارندگی ناکام شود، ایران احتمالاً به دنبال قدرت‌نمایی علیه طرف‌های متخاصم از طریق حمله به آنها خواهد بود.»

او همچنین تصریح کرده است: «ایران به طور منظم از نیروی دریایی خود برای نظارت بر عملیات‌های دریایی آمریکا و متحدانش در ساحل خود-از جمله در نزدیکی تنگه هرمز- استفاده می‌کند که این موضوع گاهاً به رویارویی‌های خطرناک و غیرحرفه‌ای از سوی آنها منجر می‌شود.»

وی اضافه کرد: «از سال ۲۰۱۹، نیروهای دریایی ایران بی‌پرواتر شده‌اند و اقدام به توقیف، حمله و عملیات خرابکارانه علیه کشتی‌های تجاری در منطقه کرده‌اند که این اقدامات در پاره‌ای موارد برای انتقام‌جویی علیه فعالیت‌های اسرائیل و متحدانش بوده است.»

مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا همچنین با اذعان به قدرت موشک‌های ایران تصریح کرد برخی از این موشک‌ها قادرند به اهدافی تا ۲۰۰۰ کیلومتر دورتر از مرزهای ایران حمله کنند. ایران نشان داده مایل است از موشک‌های خود استفاده کند.

او همچنین گفت: «ایران کماکان به افزایش دقت و کشندگی نیروی موشک‌های بالیستیک خود، از جمله موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد ادامه می‌دهد.»

مقام آمریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد جمهوری اسلامی ایران به منظور کسب اهرم فشار در مذاکرات وین، پایبندی خود به توافق هسته‌ای برجام را کاهش داده است. او گفت: «تهران همچنین به منظور به دست آوردن اهرم فشار در گفت‌وگوها و احیای توافق به نفع خود پایبندی خود به برجام را کاهش داده است.»

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید