۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 55356338

در زبان آذری ترکی: اوکوز به معنی گاو نر می باشد و داغ به معنی کوه است.این کوه که در بخش مرکزی هریس و دردامنه جنوب شرقی کوه قوشاداغ، در منتهی الیه روستاهای خانقاه واقعه شده دارای جاده ای آسفالت و چند کیلومتر راه خاکی ماشین روست.

با اوکوز داغی هریس بیشتر آشنا شوید

به گزارش سلام نو، اوکوز داغی از جاهای دیدنی شهرستان هریس که همه ساله از زمان آغاز فصل بهار تا ریزش برف زمستانی پذیرای میهمانان گردشگر و بیماران کلیوی است کوه اوکوز داغی و چشمه‌ درمانی آن است. کوه اوکوز داغی بر سر راه جاده توریستی هریس-مشگین شهر و در  هفت کیلومتری هریس واقع شده است.

با اوکوز داغی هریس بیشتر آشنا شوید

شهرت این کوه نه تنها به وجود بلندی‌ ها و دره‌ های باصفا بلکه به داشتن چشمه‌ پر آبش در دل بلندی‌ ها است. این چشمه بازدید کنندگان بیشتری از قلل دیگر کوه دارد.

اوکوز داغی با ارتفاع بیش از ۲۵۸۸ متر دارای جهت شمال شرقی–جنوب غربی است. ارتفاع قله حدود ۳۱۰۰ متر و ارتفاع پناهگاه (چشمه آب معدنی) ۲۵۴۳ متر و مختصات پناهگاه ۳۸ درجه و ۱۰دقیقه شمالی و۴۷ درجه و ۱۵ دقیقه شرقی است.

این کوه که در بخش مرکزی هریس و دردامنه جنوب شرقی کوه قوشاداغ، در منتهی الیه روستاهای خانقاه واقعه شده دارای جاده ای آسفالت و چند کیلومتر راه خاکی ماشین روست.

این کوه علاوه بر دارا بودن جاذبه طبیعی کم نظیر، دارای آب معدنی بسیار سبک با سختی ۶۰ است که حاوی موادی برای درمان بیماریهای کلیوی است. این خاصیت درمانگر، همه ساله هزاران نفر را به این چشمه جذب میکند.

با اوکوز داغی هریس بیشتر آشنا شوید

در کنار چشمه اوکوزداغی که در درمان و دفع سنگ کلیه بسیار مفیداست ، سنگ‌های زیبای تراشیده شده بدست معمار طبیعت همرا با آب وهوای طبیعی ، چشم انداز تصویر رسیدن زمین سبز و خرم به آسمان و آواز پرندگان و کبک کوهساران،منظره خاص ومنحصربه فردی بدان بخشیده است.

در این کوه علاوه بر گیاهان دارویی انواع قارچ خوراکی نیز یافت میشود. همچنین در نزدیکی این کوه ، کوه دیگری به نام “کوه ریواس” قرار دارد که همه ساله در اواخر اردیبهشت افراد زیادی برای چیدن ریواس به این کوه می‌ایند. برای رفتن به کوه اوکوز داغی ، باید ابتدا به روستای “هیق ” رفته و از آنجا میتوان با ماشین یا پیاده به این چشمه و کوه رفت.

با اوکوز داغی هریس بیشتر آشنا شوید

هیق نام روستایی است از توابع خانمرود هریس که در ۳ کیلومتری قریه خانقاه قرار دارد. این روستا دو گـورستـان قدیـمی دارد. یـکی اسلامی که بـر روی قبـرهای آن مـعمولاً صندوقها ، قوچ‌ها و الواح سنگی دیده می‌شود. دیگری گورستان بسیار کهنی است که قبرهای آن پراکنده و مخروبه است. این گورستان قدیمی بین عوام گوور قبرسی (گورستان گبرها) معروف است.

جهت صعود به کوه اوکوزداغی می‌توان از مسیر روستای هییه نیز استفاده کرد. اولین مسیر صعود به قله‌ی اوکوزداغی از روستا می‌شود که در غرب کوه واقع شده است مسیر بین این روستا تا شهر هریس در کمتر از نیم ساعت با اتومبیل پیموده می‌شود. از آنجا تا بالای کوه هم نزدیک به دو ساعت زمان صعود بوده و کوهنوردان از نقاطی مانند آغ یورد- یاغلی یورد- کلش یوردو گذر کرده وبعد از چشمه‌ی اوکوز به آخرین نقطه کوه قدم می‌گذارند.

مسیر دوم از بخش مهربان تا روستای آت مییان را شامل می‌شود که نزدیک یک ساعت با اتومبیل راه است از همین روستا که در شرق کوه واقع شده است تا بالای کوه با پای پیاده سه ساعت راه است که این مسیر نیز همانند مسیر اول ملایم بوده و از دره‌ها و ستیغ‌ های یا یلاغی عبور می‌کند.

اوکوز داغی هریس

موقعیت مکانی کوه:

کوه اوکوز داغی بر سر راه جاده توریستی هریس-مشگین شهر و در ۷ کیلومتری هریس واقع شده است.

این کوه که در بخش مرکزی هریس و دردامنه جنوب شرقی کوه قوشاداغ، در منتهی الیه روستاهای خانقاه واقعه شده دارای جاده ای آسفالت و چند کیلومتر راه خاکی ماشین روست.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید