خوزوان یا خوزان از واژه «خوز» و «ان» نشانه کثرت و جمع تشکیل شده است. خوز در سنگ نوشته‌های شاهنشاهان هخامنشی به قوم عیلامیان و از سرزمین آنها گفته می‌شود. این مسجد بر روی آتشکده ای مربوط به دوره قبل از اسلام بنا گردیده است.

با مسجد جامع خوزان خمینی شهر بیشتر آشنا شوید

به گزارش سلام نو، مسجد جامع خوزان زیباترین و کهن ترین مسجد خمینی شهر است. این مسجد با معماری چهار ایوانی در محله ای به نام خوزان، در خیابان شریعتی جنوبی واقع شده است. مسجد کنونی که معماری و تزئینات بیشتر قسمتهای آن متعلق به عهد صفوی و قاجار می باشد، بر روی آثاری از دوره ایلخانان مغول در قرن هشتم هجری قمری بناگردیده است و چنین گفته می شود که مسجد ایلخانی خود بر شالوده ای از عصر سلجوقی احداث شده است. قدما معتقدند در این مکان پیش از اسلام معبد مهر و یا آتشکده وجود داشته که با ورود دین اسلام به این منطقه تغییرکاربری داده و به مسجد تبدیل شده است.  این مسجد علاوه‌ بر سبک معماری قدیمی‌، از نظر تزئینات و ظریف ‌کاری ‌های داخلی اهمیت زیادی دارد. این مکان  در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۷۲۱ به ثبت آثار ملی رسیده است.

با مسجد جامع خوزان خمینی شهر بیشتر آشنا شوید

مسجد جامع محله خوزان، از بناهای تاریخی و مذهبی شهرستان خمینی شهر در استان اصفهان است که دارای پیشینه ای هفتصد ساله و بیش از آن می باشد. این مسجد کهن که هنوز هم ارزش های معماری و زیبایی های در و دیوار و فضای معنوی خود را حفظ کرده، به سبک مساجد چهار ایوانی ساخته شده است. بر روی این اثر معماری پربها در دوران صفوی، تغییرات زیادی انجام گرفته و قسمت هایی به آن افزوده شده است که از آن جمله می توان به مناره و گلدسته و ایوان جنوبی آن اشاره کرد. نقش های تزئینی با نقوش گل و بوته و اسلیمی های زیبا در زیر و نیم طاقی های ایوان اصلی صحن نیز از دیگر مواردی است که به آن اضافه شده است. این مسجد در زمانی دیگر دستخوش تغییرات در معماری خود شده است، در این مرحله بیت الشتاء یا شبستان زمستانی در ضلع غربی آن گسترش یافته و تزئیناتی همچون مقرنس کاری، گچبری، تزئینات کاشیکاری و ستون های تراشیده شده به آن افزوده شده است. این مسجد از نوع مساجد چهار ایوان با حیاط مربع است که در هر ضلع آن ایوانی قرار دارد و مشابه مسجد زواره و اردستان است و در محله خوزان و کهندژ از نواحی قدیمی شهرستان خمینی شهر قرار گرفته است.

با مسجد جامع خوزان خمینی شهر بیشتر آشنا شوید

تاریخچه

گفته می شود قبل از احداث مسجد امکان وجود آتشکده ساسانی در این مکان وجود داشته که بعد از ورود اسلام به خوزان به مسجد تبدیل شده است، شیوه معماری آنرا به قرن هشتم هجری نسبت می دهند و آثار فعلی و تزئینات آن به عهد صفویه نسبت داده می شود. قدح موجود در آن به سنه ۱۱۰۸ ه.ق وقف گردیده است. در سال ۱۰۶۸ ه.ق (دوره صفویه) تغییرات و الحاقات به آن صورت گرفته که شامل مناره و گلدسته است. در دوره قاجار شبستان ضلع غربی مسجد گسترش یافته و تعمیر شده است و ایوان های چهارگانه آن با هم قرینه هستند.

ویژگی‌های معماری

این مسجد تاریخی از نوع مساجد چهار ایوانی است که حیاطی مربع ‌شکل نیز دارد که در هر یک از اضلاع آن یک ایوان ساخته شده است. بنا مشتمل بر صحن، ایوان ، گنبد خانه و شبستان‌ های ستون ‌دار است که با کاشی و آجر تزئین و نماسازی شده ‌است. حیاط مسجد، مربع شکل است و در هر ضلع آن ایوانی قرار گرفته است. شبستان مسجد در عقب ایوان باختری واقع شده است. این شبستان۲۰ ستون سنگی با ارتفاع تقریبی ۲ متر از سنگ پارسی دارد که به ‌وسیله قطعاتی از سنگ مرمر شفاف از بالا نور را جذب می ‌کند. در حال حاضر، کتیبه‌ ای در مسجد نیست و تنها یک سنگاب با کتیبه ‌ای به تاریخ رمضان ۱۱۰۸ هجری قمری وقف حاجی حیدر، دیده می ‌شود. معماری مسجد به شیوه معماری مساجد قرن هشتم است و آثار فعلی و تزئینات آن مربوط به عصر صفویه بوده و در آن دوره به بنا اضافه شده است. از ویژگی‌ های این بنای تاریخی، مقرنس ‌کاری و قطار بندی به‌ همراه گچبری، تزئینات معقلی، کاشی‌ کاری و مشبک گچی و آجری با ستون ‌های سنگی تراش در قسمت شبستان است. این تزئینات زیبا را شاید در کمتر مسجد جامعی با چنین قدمتی بتوان دید. شاید بتوان گفت مهم ‌ترین و جذاب ‌ترین قسمت مسجد، که توجه گردشگران را بسیار به خود جلب می‌ کند، تزئینات کار شده در این مسجد است.

با مسجد جامع خوزان خمینی شهر بیشتر آشنا شوید

وجه تسمیه

خوزوان یا خوزان از واژه «خوز» و «ان» نشانه کثرت و جمع تشکیل شده است. خوز در سنگ نوشته های شاهنشاهان هخامنشی به قوم عیلامیان و از سرزمین آنها گفته می شده که در منطقه کوهستانی بین النهرین تا فلات ایران گسترده شده بود. همچنین گفته می شود خوزان به محل طلوع و درخشیدن خورشید اطلاق می شود. از آنجا که خمینی شهر از سه ده به نامهای خوزان، فروشان و ورنوسفادران بوجود آمده بود، به آن (سه ده) می گفتند که بتدریج بر اثر گسترش این دهات و اتصال آن به یکدیگر به همایونشهر و سپس خمینی شهر تغییر نام داد.

موقعیت مکانی

خمینی شهر، خیابان شریعتی جنوبی، پنجشنبه بازار

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید