۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 55356278

ساختمان یک طبقه این موزه به مساحت ۲۵۶ متر مربع شامل دو سالن و یک تالار کوچک است که در سال ۱۳۴۸ خورشیدی بنا گردیده و سپس در سال ۱۳۵۸ به ‌منظور گسترش موزه سه تالار کوچک نیز به آن افزوده شد. در این موزه اشیایی متعلق به پیش از تاریخ، دوران تاریخی و آثاری مربوط به هنرهای ایرانی و مردم‌ شناسی به نمایش گذاشته شده است.

آیا از موزه خوی دیدن کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، موزه خوی گنجینه ای غنی از اشیای باستانی و تاریخی ، جزو ده موزه غنی کشور است که در آن بیش از دو هزار اشیا ارزشمند نگهداری می شود. در موزه خوی اشیاء مربوط به سه دوره پیش از تاریخ ، دوره تاریخی و دوره اسلامی به نمایش گذاشته شده است. از آثار با ارزش دوره تاریخی این موزه می توان به گل مهرهای دوره ساسانی و سکه های دوره اشکانی و ساسانی اشاره کرد. موزه شهرستان خوی نیز به عنوان یکی از موزه‌ های مطرح کشور به شمار می ‌رود که در سال ۱۳۴۸ تأسیس شده است.

آیا از موزه خوی دیدن کرده‌اید؟

موزه ‌ها به منزله ویترینی برای شناساندن هویت و تاریخ یک کشور محسوب می‌ شوند، در استان آذربایجان غربی نیز شانزده موزه فعال است و تمامی اشیای آنها در فهرست ملی موزه ها به ثبت رسیده اند. در این میان موزه خوی با دارا بودن بیش از دو هزار اشیا تاریخی یکی از غنی ‌ترین موزه‌ های آذربایجان غربی به‌ شمار می‌ رود.

ساختمان یک طبقه این موزه به مساحت ۲۵۶ متر مربع شامل دو سالن و یک تالار کوچک است که در سال ۱۳۴۸ خورشیدی بنا گردیده و سپس در سال ۱۳۵۸ به ‌منظور گسترش موزه سه تالار کوچک نیز به آن افزوده شد. در این موزه اشیایی متعلق به پیش از تاریخ، دوران تاریخی و آثاری مربوط به هنرهای ایرانی و مردم‌ شناسی به نمایش گذاشته شده است. در یکی از سالن ‌ها اشیای باستانی مکشوفه از نقاط  مختلف آذربایجان، خراسان، ری، گیلان و کاشان و در سالن دیگر اشیاء مردم‌ شناسی و هنرهای تزئینی و ملی به نمایش گذاشته شده است.

آیا از موزه خوی دیدن کرده‌اید؟

از آثار ارزشمند این موزه می ‌توان به سنگ ‌نبشته شاه تهماسب صفوی، کتاب‌ های خطی، سکه‌ های دوران مختلف، گِل‌ مهرها و … اشاره کرد. گل مهرهای این موزه مربوط به دوره ساسانی است که در گذشته نشان از مرغوبیت و تضمین کالاهای داخل خمره ها بوده و بر دهانه خمره ها زده میشد. این گل مهرها در گذشته دربردارنده رشته هایی از پوست به عرض هشت تا نه میلیمتر بود که از وسط گل مهر عبور داده می شد و به دهانه ظروف سفالی بسته می شد تا درجه کیفیت آن کالا را نشان دهد. سفال های نخودی رنگ اواسط هزاره چهارم قبل از میلاد که دارای نقوش با رنگ قهوه ای است نیز از آثار باستانی این موزه محسوب می شود.

انواع ظروف سفالی، مسی، چینی و ابزار آلات جنگی گرم و سرد از مهمترین اشیای این موزه هستند و قدیمی ‌ترین اثر موزه سنگ‌ های ابسیدین، سنگ شیشه مکشوفه از تپه اهرنجان سلماس است که مربوط به هزاره هفتم قبل از میلاد می باشد. در محوطه موزه نیز نمایشگاهی از آثار سنگی شهرستان خوی مربوط به دوران مختلف تاریخ دایر است.

آیا از موزه خوی دیدن کرده‌اید؟

سفال های هزاره اول و دوم قبل از میلاد از آثار با ارزش دوره تاریخی است که بیشترین بازدید کننده را به خود جلب می کند و بیشترین اشیایی که ویترین های این موزه پربار را به خود اختصاص داده، اشیای شیشه ای مربوط به دوره قاجار است. از دیگر آثار خیره کننده این مجموعه می توان به کاسه پایه دار نخودی رنگ هزاره چهارم قبل از میلاد، تنگ های سفالی خاکستری، ساغرهای ته دگمه ای، قیفی شکل و کاسه ای به رنگ خاکستری روشن مربوط به اواسط هزاره دوم قبل از میلاد اشاره کرد.

آثار چوبی و فلزی، سلاح های سرد و گرم، کتاب های خطی، خرمنکوب سنتی و مهرهای مالکیت چوبی با متن دعا، زیبایی خاصی به ویترین های این موزه بخشیده است.  آثاری نیز از نمونه سفال های نخودی رنگ مربوط به سبک اردبیل و دوره اولیه متعلق به سوم و دوم قبل از میلاد، ظروف صیقلی به رنگ سیاه دوره متاخر (سده اول قبل از میلاد تا سده دوم میلادی) ویترین های موزه را آراسته است.

سکه های دوره تاریخی و دوره های مختلف اسلامی از اُموی تا زندیه از دیگر آثار ارزنده این موزه هستند و تعدادی سکه ضرب خوی از جنس مس مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار در سال های اخیر به سکه های دوره اسلامی این موزه افزوده شده است. دو ویترین موجود در سالن باستان شناسی این موزه نیز مزین به زیورآلات، دشنه، خنجر و تیشه مفرغی بوده و اغلب آثار فلزی موزه خوی مربوط به دوره صفوی است. از مهمترین اشیاء این موزه کتیبه سنگی متعلق به دوره شاه طهماسب صفوی است که دربردارنده فرمان شاه طهماسب مبنی بر معافیت بازاریان خوی از پرداخت مالیات می باشد که در همین شهرستان کشف و هم اکنون در اختیار این موزه قرار دارد.

موزه فعلی خوی جزء ده موزه قدیمی کشور است که با بیش از دو هزار قلم اشیای ارزشمند تاریخی به جا مانده از نیاکان این مرز و بوم حائز اهمیت است؛ فقط ۶۵ درصد از این اشیاء در معرض دید عموم قرار دارد و بقیه اشیا به دلیل کمبود جا در مخزن موزه خوی نگهداری می شود

آیا از موزه خوی دیدن کرده‌اید؟

موقعیت مکانی

ساختمان موزه خوی در خیابان امام، کوچه نورالله خان واقع شده و آماده استقبال از بازدید کنندگان است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید